کد مطلب: ۶۱۱۲۰۱

طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت تصویب شد؟

طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت تصویب شد؟

مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دوره مدیریتی زنگنه موافقت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از حاشیه‌هایی که اخیرا برای وزارت نفت رقم خورد مجلس تصمیم به تحقیق و تفخص از این وزارتخانه را کرد. اما دقیقا محورهای تحقیق و تفحص چه خواهد بود؟

آن طور که ایرنا گزارش داده، در جلسه علنی روز (سه شنبه ۷ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دوره مدیریتی زنگنه در دولت روحانی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن با تقاضای این تحقیق و تفحص موافقت کردند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده تحقیق و تفحص کنندگان از عملکرد وزارت نفت با بیان اینکه چیزی که کشور را حفظ کرده سرمایه مردمی است که در چهل و اندی سال گذشته صورت گرفته و بار مسئولیت ما را افزایش می‌دهد، گفت: در کمیسیون انرژی بررسی‌ها با حضور معاونین وقت وزارت نفت صورت گرفت و موضوع اصلی اهمیت هیدروکربنی در پهنه منطقه‌ای و سیاست‌های غلط طی ۸ سال گذشته بود.

علی خضریان در ادامه با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که سیاست‌گذاری دقیق و صحیحی وزارت نفت به عنوان نهاد پشتیبان اقتصادی، لازمه اداره کشور است، گفت: واگذاری بلاوجه بسته‌های نفتی EPD و EPC و عدم رعایت اولویت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی طبق تکالیف قانونی مجلس برای دولت باید انجام می‌شد که صورت نگرفت.

وی در ادامه به موضوع سهمیه‌بندی سوخت به عنوان یکی از دستاوردهای کشور در دولت نهم و دهم اشاره کرد و یادآور شد: در این موضوع مقدار مصرفی برای مردم تعیین شد که مانع برخی اتفاقات مانند قاچاق سوخت می‌شد اما در دولت قبل که رویای بستن با غرب را داشتند بدون توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کارت سوخت را از چرخه خارج کردند که نتیجه آن باعث شد زمانی راهی به جز بازگرداندن همان سهمیه‌ها بدون توضیح به افکار عمومی نداشته باشند که رئیس جمهور نیز مسئولیت آن را نپذیرفت.

خضریان در ادامه با انتقاد از پافشاری بر شیوه‌نامه دستوری O&M و عدم التزام شرایط آن و فلج شدن تولید که مبنایی نداشت از دیگر اقداماتی بود که در دولت قبل صورت گرفت.

وی ادامه داد: در دولت قبل هیچ اقدامی در حوزه کاهش خام‌فروشی دیده نشد و به این موضوع وابسته ماندیم تا تحریم‌ها اثر کند و راهی جز بستن با غرب و آمریکا وجود نداشته باشد لذا در دوره زنگنه شاهد ایجاد پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌ها نبودیم و برای یک اقدام کوچک نیز سال‌ها معطلی صورت می‌گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.