کد مطلب: ۷۳۹۴۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل روند انس جهانی طلا و چالش‌های پیش‌روی این فلز گران‌بها

تحلیل روند انس جهانی طلا و چالش‌های پیش‌روی این فلز گران‌بها

هفته گذشته قیمت انس جهانی طلا در تلاش برای باز پس گیری سطوح بالاتر، با فشار فروش مواجه شد. شرایط و رویدادهای کلان اقتصادی باعث شده‌اند که طلا نتواند به راحتی روند صعودی جدیدی را آغاز کند. در ادامه به بررسی چشم‌انداز طلا و دیدگاه‌های پیش‌روی آن می‌پردازیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ماه نوامبر عملکرد انس جهانی طلا بسیار مثبت بود و قیمت آن از محدوده تقریبی 1620 دلار تا حوالی 1820دلار رشد را تجربه کرد.

در گفتگو با یکی از تحلیلگران این حوزه، به بحث درباره چشم‌انداز انس جهانی طلا و شرایط بازار پرداختیم. ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی، بیان کرد: هفته گذشته، یکی از مهمترین بازه‌های زمانی بازار طلا بود. در این هفته، داده‌های تورمی ایالات متحده (CPI) که در تاریخ 13 دسامبر منتشر و باعث شد تا انس جهانی، یک سقف قیمتی جدید را در بازه اخیر قیمت به ثبت برساند.

وی در ادامه افزود: این سقف قیمتی به فاصله یک روز، پس از جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC)، با توجه به اجماع نظر این کمیته مبنی بر احتمال تداوم انقباض پولی و بازنگری بالاتر از میانه نسبت به انتظارات گذشته آن، در کنار داده‌های فراتر از انتظار بخش مدیران خرید، باعث شد که ما شاهد توقف افت بیشتر شاخص دلار (DXY) و حتی تقویت این شاخص باشیم. همین موضوع موجبات افت طلا به اندازه 40 دلار را فراهم کرد و عملا طلا راه رفته خود را در هفته گذشته بازگشت.

چشم‌انداز طلا در هفته پیش‌رو

حاجی‌احمدی درباره مسیر پیش‌روی انس جهانی طلا اظهار کرد: با توجه به داده‌های بخش اشتغال آمریکا، انتظار می‌رود که کاهش نرخ بهره، مستلزم کاهش پایدار تورم در آمریکا باشد. پس در این مقاطع بعید است که فدرال رزرو بخواهد رویکرد خود را به سمت عدم افزایش نرخ‌ها سوق دهد.

وی ادامه داد: همچنین آقای پاول در آخرین جلسه خود تاکید کردند که کاهش نرخ بهره مستلزم کاهش نرخ‌های محدود کننده برای بازه طولانی مدت است. بنابراین در صورت عدم بروز ریسک سیستماتیک جدیدی، اگر انتظارات درباره نرخ بهره فدرال رزرو افزایش یابد، انس جهانی طلا می‌تواند تحت فشار نزولی قرار بگیرد. این مسئله چشم‌اندازی است که از منظر اقتصاد کلان شاهد آن هستیم.

این تحلیلگر بازارهای مالی همچنین اذعان کرد: از منظر تکنیکال قیمت، در محدوده تقریبی 1825 دلار، انس جهانی شاهد یک واکنش مفی بود. برآورد مهم بر اساس ساختار بازار به ما می‌گوید، اگر انس جهانی نتواند فراتر از محدوده 1824 دلار تثبیت شود، گرایش قیمت به سمت مسیر نزولی دور از انتظار نخواهد بود. گفتنی است، هدف اولیه قیمت را می‌توانیم سطح 1725 دلار در نظر بگیریم.

وی تاکید کرد: البته حمایت‌ها و مقاومت‌های مهم با درجه اعتباری مختلفی را هم در مسیر انس جهانی طلا خواهیم داشت که در بحث معاملات کوتاه مدت مطرح می‌شوند. اما کلیت نگاه ما از منظر تکنیکال، مادامی که قیمت بالای سطح 1825 دلار تثبیت نشود، انتظار می‌رود تا انس جهانی طلا در مسیر نزولی تا هدف 1725 دلار حرکت کند.

نگاهی به رویدادهای گذشته بر طلا

پس از اینکه فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه یک پیام جنگ طلبانه را ارائه کرد، بانک مرکزی اروپا (ECB) نیز از این رویه پیروی کرد و به وضوح به افزایش 50 واحدی بیشتر نرخ بهره در جلسات پیش‌رو اشاره کرد. این امر بازارها را غافلگیر کرد و منجر به افزایش ارزش یورو به دلار شد.

دستورالعمل افزایش نرخ بانک مرکزی اروپا، اصلاح قیمت انس جهانی طلا را از بالاترین سطح چند ماهه اخیر در سطح 1824 دلار تشدید کرد و تا روز پنجشنبه 30 دلار کاهش یافت. قیمت طلا روز پنجشنبه به 1777 دلار رسید که بسیار کمتر از آستانه 1800 دلاری آن است.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولتی آگاه گزارش داد، در میان دیگر اخبار مرتبط با طلا، هند در نظر دارد برای استخراج طلا از 50 میلیون تن سنگ معدن فرآوری شده در مجموعه‌ای از معادن دوران استعمار در ایالت جنوبی کارناتاکا استفاده کند. گفتنی است، افزایش احتمالی عرضه طلا بر چشم انداز قیمت طلا تأثیر منفی خواهد گذاشت.

در انتها با توجه ماهیت داینامیک بازار، در صورت بروز ریسک سیستماتیک جدید و تغییرات اساسی در مفروضات، تحلیل قیمت باید با مفروضات جدید بروزرسانی شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.