کد مطلب: ۷۵۵۵۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بازار امروز / دولت؛ بزرگترین ریسک سرمایه‌گذاری در بورس

تحلیل بازار امروز / دولت؛ بزرگترین ریسک سرمایه‌گذاری در بورس

بررسی روند افزایشی ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت نشان از آن دارد که سهامداران و اهالی بازار سرمایه در انتظار مشخص شدن تکلیف جلسات و تصمیم‌گیری قانون‌گذاران هستند. همچنین تعداد کثیری از فعالان بازار سرمایه پویشی در فضای مجازی به راه اندختند و قصد شکایت از رئیس شورای رقابت را دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاملات بورس روز جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل در جهت روز گذشته خود گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت دو هزار و 506 واحدی که معادل 0.16 درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد.

شاخص کل هم‌وزن نیز هم‌سو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش 1.03 درصدی به سطح 479 هزار و 639 واحدی رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 16 میلیارد و 200 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات را 6 هزار و 262 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

هیجان مشهود در معاملات

آنچه از بازار مشخص است، میزان بالای هیجان موجود در بازار است. در حالی که در آغاز روز بیش از 75 درصد نماد‌ها در شرایط منفی به سرمی‌بردند، با مخابره شدن اخبار جلسه امروز وزیر اقتصاد حول موضوع پیگیری مطالبه سهامداران در رسانه‌ها، موج هیجان مثبت و امید بازار را در بر گرفت و نقشه پایانی بازار گویای نمایی از تعادل حاکم بر معاملات بود.

در کنار کاهش ارزش معاملات توجه به سیر افزایشی ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت نیز جالب توجه است. این روند نشان‌دهنده آن است که فعالان بازار سهام در سایه ابهام و انتظار برای مشخص شدن نتیجه جلسات و تصمیم‌گیری نهاد‎‌ها به سر‌می‌برند.

ریسک‌آفرینی مجدد دولت برای بورس

در شرایط فعلی، سهامداران و اهالی بازار در یکی از برهه‌های سخت ناهماهنگی در تصمیمات اقتصادی دولت هستند. دولت به عنوان بزرگترین بازیگر تاثیرگذار بر بازار سرمایه در بالاترین سطح ناهماهنگی به سر‌ می‌برد. همچنین دولت طی تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود هیچ‌کدام از حقوق مسلم سهامداران را رعایت نکرده است.

همین موضوع باعث شده جمع کثیری از فعالان بازار سرمایه در پویشی برای تنظیم شکایت از رئیس شورای رقابت و مطالبه به حق سهامداران شرکت کنند. شرایط به جایی رسیده است که می‌توان از دولت به عنوان بزرگترین ریسک سرمایه‌گذاری در بورس یاد کرد.

بازدهی صنایع بازار امروز

در پایان جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، گروه‌‎های خرده‌فروشی، تولید کود و نیتروژن و صنعت دارو به ترتیب 1.37 درصد، 1.28 درصد و 0.9 درصد بازدهی بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کنند.

از سوی مقابل سنگینی صنایع منفی نسبت به مثبت‌ها بیشتر بود. در بازار امروز صنایع سایر مواد معدنی، هتل و رستوران و قطعات خودرو به ترتیب با 6.44 درصد، 4.77 درصد و 4.18 درصد بازدهی منفی بیشترین افت را به همراه داشتند.

ورود و خروج پول به صنایع

در میان بازار متعادل امروز پس از صندوق‌های با درآمد ثابت، محصولات غذایی بیشترین ورود پول به مقدار 44 میلیارد و 600 میلون تومان به خود اختصاص داد.

پس از آن گروه حمل و نقل، خرده فروشی، زغال سنگ و استخراج کانه‌های فلزی به ترتیب با 7 میلیارد و 400 میلیون، 6 میلیارد و 700 میلیون، 1 میلیارد و 900 میلیون و یک میلیارد و 300 میلیون بیشترین ورود پول را در میان صنایع دیگر داشتند

از سوی دیگر گروه پرحاشیه این روز‌های بازار سرمایه یعنی گروه خودرو و ساخت قطعات با خروج 152 میلیارد و 500 میلیون تومان بیشترین خروج پول را تجربه کردند.

پس از خودروسازان، فلزات اساسی، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌‎ها به ترتیب با مقادیر 92 میلیارد و 100 میلیون، 74 میلیارد و 700 میلیون، 47 میلیارد و 400 میلیون تومان بیشترین خروج پول را در میان صنایع داشتند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.