خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۱۴۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال زاگرس ۲۹ دی ۱۴۰۱ / هدف الگوی سروشانه معکوس این نماد کجاست؟

تحلیل تکنیکال زاگرس 29 دی 1401 / هدف الگوی سروشانه معکوس این نماد کجاست؟

سهام شرکت پتروشیمی زاگرس که با نماد «زاگرس» در بورس تهران معامله‌ می‌شود، طی سه ماه گذشته 50 درصد رشد را تجربه کرده است. با این وجود تحلیل تکنیکال زاگرس چه پیش‌بینی از آینده قیمت این نماد دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تحلیل تکنیکال زاگرس با آغاز فاز صعودی بازار سهام در آبان ماه سال جاری طی سه ماه گذشته موفق به کسب بازدهی 50 درصدی برای سهامداران خود شده است. این مقیاس رشد نسبت به بازدهی 35 درصدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در مدت مشابه چند گام جلوتر است.

معرفی پتروشیمی زاگرس

شرکت پتروشیمی زاگرس در سال 1379، در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و به منظور دستیابی به بازارهای جهانی و کسب سهم مناسبی از بازار متانول تأسیس شد.

به منظور توانمندسازی این شرکت شرکت برای رقابت در بازارهای جهانی و همچنین با توجه به وجود منابع غنی گاز در منطقه پارس جنوبی و موقعیت استراتژیک منطقه، زمینی به مساحت 31 هکتار در منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی، تملیک و مجتمع تولیدی این شرکت در بندر عسلویه احداث شد.

زاگرس در ریزش تاریخی بورس در سال 99 چه کرد؟

در نگاه به تاریخچه قیمتی «زاگرس» نکته جالب توجه این است که در ریزش تاریخی بورس در سال 99، در حالی که شاخص کل بورس بیش از 47 درصد ریزش را نسبت به قله تاریخی خود تجربه کرد، زاگرس پس از افت 40 درصدی بلافاصله وارد فاز صعودی شد و نسبت به قله ثبت شده پیش از ریزش کلی بازار سهام در بازه زمانی نیمه شهریور ماه 99 تا پایان مهرماه 1400، 183 درصد افزایش یافت و به سقف تاریخی 32 هزار تومان را ثبت کرد.

تحلیل تکنیکال زاگرس

در تایم فریم ماهانه، ریزش «زاگرس» در سال 1400 و نیمه اول 1401 را که منجر به سقوط 72 درصدی این نماد و ثبت کف 8 هزار و 900 تومانی شد را می‌توان با ریزش مشابهی در سال‌های 92 تا 94 قیاس کرد. بر همین مبنا با استفاده از چنگال اندروز، چارت قیمتی این نماد را بررسی خواهیم کرد.

تحلیل تکنیکال زاگرس در تایم فریم ماهانه

در نگاه ماهانه زاگرس در آغاز موج پنجم صعود قرار دارد

در این تایم‌ فریم می‌بینیم که نماد زاگرس در یک روند صعودی بلندمدت به سر ‌می‌برد. از نگاه امواج الیوت می‌توان بررسی کرد که با برخورد قیمت به خط میانی چنگال موج چهارم که موج اصلاحی است پایان یافته و صعود سه ماه اخیر نماد آغاز موج پنجم صعود بوده‌است.

همچنین واگرایی مشخص شده در اندیکاتور RSI نیز هم‌سو با ایده قبلی، اتمام موج چهار را تایید می‌کند.

بررسی زاگرس در تایم فریم هفتگی

در بررسی چارت قیمت در تایم فریم هفتگی، می‌توان دریافت نماد «زاگرس» با عبور از خط روند نزولی (خط داینامیک قرمزرنگ) بیش از یک سال قیمت زیر آن قرار داشت، راه را برای صعود بیشتر هموار کرده‌است. همچنین پولبک به این خط روند نزولی را در اصلاح مینوری خود تکمیل کرده است.

تحلیل تکنیمال زاگرس در تایم فریم هفتگی

باکس قیمتی مشخص شده در چارت که محدوده 13هزار تا 13هزار و 270 تومان را نشان می‌دهد قبلا در نقش حمایت برای سهم بوده است که با عبور از آن و نزول تا قیمت‌های پایین‌تر حال نقش مقاومت پیشروی سهم را ایفا می‌کند.

با عبور و تثبیت قیمتی بالاتر از این محدوده مقاومتی، صعود تا مقاومت بعدی که محدوده 18 هزار و 200 تا 19 هزار و 700 تومان را نشان می‌دهد، قابل دستیابی ‌است.

الگوی سروشانه معکوس در چارت قیمتی «زاگرس»

در تحلیل تکنیکال زاگرس در تایم فریم روزانه، الگوی سروشانه معکوس که تشکیل شده است نکته‌ای است که توجه تکنیکالیست‌ها را به خود جلب می‌کند. وجود این الگو در چارت قیمتی خبر خوبی برای سهامداران این شرکت است. همچنین خط گردن در این الگو به طور کامل شکسته شده و هدف قیمتی زاگرس با توجه به الگو سروشانه معکوس محدوده 17 تا 17 هزار و 800 تومان است.

zag d 1

از سوی دیگر، زاگرس در یک کانال صعودی قرار گرفته‌است و سهم در نزدیکی سقف کانال معامله می‌شود. در صورت عبور قیمت این نماد از سقف کانال که همزمان با عبور و تثبیت بالاتر از محدوده مقاومتی یاد شده است، راه قیمت برای دستیابی به اهداف ذکر شده هموارتر از قبل نیز خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • متین

    چقدر پول دادن تا بازار سهم زاگرسو داغ کنید ؟