کد مطلب: ۴۷۰۰۷۱

تحلیلی درباره علت افت بورس / ریزش شاخص تا کجا ادامه دارد؟

تحلیلی درباره علت افت بورس / ریزش شاخص تا کجا ادامه دارد؟

افت بيش از 72 هزار واحدي شاخص كل بورس در روز شنبه، آن هم در روزي كه قطعنامه ضد ايراني شوراي امنيت به تصويب نرسيد و اميدواري‌هايي را در بازارهاي سرمايه‌اي ايجاد كرده بود؛ ‌نگراني سهامداران را نيز در پي داشت که در این میان این سوال مطرح است که ریزش شاخص تا کجا ادامه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته با قرمز شدن بازار سرمايه، محدوده حمايتي يك ميليون و 903 هزار واحدي شاخص بورس شكسته شد و با ريزش شديد شاخص‌ها، عقب‌نشيني شاخص كل بورس از كانال دو ميليون واحدي آغاز شد.

افت بيش از 72 هزار واحدي شاخص كل بورس و به بياني ديگر كاهش 3درصدي شاخص، آن هم در روزي كه قطعنامه ضد ايراني شوراي امنيت به تصويب نرسيد و اميدواري‌هايي را در بازارهاي سرمايه‌اي ايجاد كرده بود؛ ‌نگراني سهامداران را نيز در پي داشت. چه اتفاقي افتاد كه واكنش بورس به اخبار مثبت تحولات سياسي و بين‌المللي به صورت معكوس ديده شد؟

حسن ايزدي، كارشناس بازار سرمايه در مورد ريزش‌هاي اخير شاخص‌هاي بورس مي‌گويد: برخي از ناهماهنگي‌ها در اين بازار وجود دارد و همين موضوع هم باعث مشكلات زيادي شده است نبايد اين موضوع را ناديده گرفت كه بازار سرمايه تنها بايد يك متولي داشته باشد و تنها آقاي قاليباف‌اصل بايد متولي اين سازمان باشد و دخالت ساير بخش‌ها در بازار سرمايه آسيب‌زاست.

ايزدي مي‌گويد: در حال حاضر از وزير اقتصاد گرفته تا سخنگوي دولت و نمايندگان مجلس در خصوص دامنه نوسان و ساير مسائل بورس اظهارنظر مي‌كنند.

اين كارشناس بازار سرمايه با تاكيد بر اينكه سخنان ضد و نقيض باعث سردرگمي مردم و كاهش كارايي بازار سرمايه مي‌شود، ادامه مي‌دهد: اصرار بر عدم فروش سهام عدالت در شرايط فعلي درست نيست بايد مردم خودشان به اين نتيجه برسند كه فروش يا عدم فروش اين سهام چقدر مي‌تواند برايشان سودده باشد اينكه به آنها گفته شود سهام عدالت را بفروشيد زيان مي‌كنيد، چاره كار نيست.

ايزدي با اشاره به ريزش‌هاي چند روز گذشته شاخص‌هاي بورس ادامه مي‌دهد: اين اتفاق در ارديبهشت ماه هم رخ داد و حدود يك هفته شاخص‌ها نزولي شده بود اما بايد ديد با خروج اين سرمايه از بورس مردم چه گزينه‌هاي ديگري در بازار‌هاي موازي براي سرمايه‌گذاري دارند؟

او ادامه مي‌دهد: تنها جايي كه براي سرمايه‌هاي خرد بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليون تومان در حال حاضر وجود دارد، بازار سرمايه است زيرا بانك هم اين روزها نمي‌تواند جاي مناسبي براي سرمايه‌گذاري باشد و با توجه به كاهش ارزش ريال و رشد تورم، نگهداري سرمايه در بانك كار منطقي نيست.

اين كارشناس بازار سرمايه در خصوص عرضه دارا دوم و تاثير آن بر بازار سرمايه مي‌گويد: نوع چيدمان داراها درست نيست اينكه صندوق‌ها را به صورت تك‌رشته‌اي در نظر گرفته‌اند، اصولي نيست.

او مي‌گويد: در دارا دوم همه سهم‌ها پالايشگاهي چيده شده اين در حالي است كه اصل مهم سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه تنوع‌سازي است كه در اين صندوق‌ها ديده نشده است. بهتر آن بود كه هم سهم پالايشگاهي، هم پتروشيمي و بانكي و… در نظر گرفته مي‌شد البته اين موضوع را در دارا يك كه همه سهم‌ها بانكي است هم شاهد هستيم.

ايزدي با تاكيد بر اينكه در داراها تنوع سهم رعايت نشده است، ادامه مي‌دهد: نبايد همه تخم‌مرغ‌ها را در يك سبد گذاشت. در اين صندوق كه همه پالايشگاهي است اگر يكي از سهم‌ها بريزد همه دچار مشكل مي‌شوند و اگر يكي بالا برود بقيه هم همسو با آن بالا خواهند رفت.

اين كارشناس بازار سرمايه در مورد خبر دولت در خصوص گشايش اقتصادي نيز مي‌گويد: اين خبر بر روند شاخص‌هاي بورس هم تاثير گذاشت و به اعتقاد بنده با توجه به نرخ اعلامي نفت حدود ۲۲ دلار و نرخ سود بانكي با توجه به جهت فعلي بازار تا سال ۱۴۰۱ مردم چندان استقبالي نخواهند داشت و اين طرح هم شكست خواهد خورد.

عبدالحسين رضوي‌اميري، كارشناس بورس نيز در اين باره مي‌گويد: خوشبختانه سوءتفاهمي كه در مورد عرضه دارا دوم بود، برطرف شده و با حل اين موضوع كليه اقدامات براي ثبت انجام شده و عرضه نيز به زودي انجام خواهد شد.

او در مورد ريزش‌هاي اخير شاخص‌هاي بورس نيز مي‌گويد: اين ريزش‌هاي بازار طبيعي است و برخي در اين شرايط به دنبال سود بيشتر هستند و ممكن است سهم‌هاي قبلي خود را بفروشند تا بتوانند با نقدينگي بيشتر دارا دوم تهيه كنند.

رضوي‌اميري مي‌گويد: در هفته دوم شهريور ماه دارا دوم عرضه خواهد شد و اين روزها نبايد به دنبال دليل خاصي براي ريزش شاخص‌هاي بورس بود. همچنين بحث پيش فروش نفت و سلف موازي نيز از خبرهاي مهم اين روزهاست كه ممكن است، حجم وسيعي از نقدينگي را به خود جذب كند.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهروز

    درسته دخالتهای دولت و تصمیمات اشتباه بسیار تاثیرگذار هست و روند بورس را به هم میزنه و اینکه اصلاح جزیی از ذات بازار هست این نیز درسته اما متاسفانه بد عادت شدن ما هم که فکرمیکنیم هر سهمی خریدیم باید روزانه ۵درصد سود بدهد و اگر رنگ قرمز را دیدیم بدون هیچ تحلیلی اقدام به فروش میکنیم حقیقتی تلخ هست که متاسفانه جزیی از بازار شده و تر و خشک را با هم میسوزاند فروشهایی که هیچ منطقی پشت آن نیست و شاید از عدم آگاهی و اطلاعات بورسی میباشد وقتی ما سهمی را در کف قیمتی به حراج میگذاریم قطعا حقوقی و امثال حقوقی استقبال خوبی میکنند همانطوریکه وقتی یک حراجی با قیمتهای خوب میبینیم ازش خریدهای خوبی میکنیم دیگران هر چقدر مقصر باشند نباید اهداف ما را تحت تاثیر قرار دهند شاید گاهی در کوتاه مدت بتوان بطور اتفاقی سود خوبی به حیب زد اما همیشه سرمایه گذاری بلند مدت جواب خواهد داد بورس صعودی هست و خواهد ماند چون تورم هست و میتوان گفت حبابی در آن وجود ندارد کارخانجاتی که با دلار هفت تومانی ساخته شده اند و یا اصلا زمین آنها آیا هیچ ارزش افزوده ای در آنها نیست ؟کمی منطقیتر که اقدام کنیم اصلاح این همه زمان نمیبرد و همه به سود خواهند رسید کافی بود بازیکر و حقوقی کمی از بازار حمایت میکردند نه در ابتدا اولدر منفی پنج بگذارند تا دیگران در پشت سر آنها به صف شوند خلاصه اینکه از ماست که بر ماست

  • یحیی کهنسال

    با سلام.. دوستان گرامی دیروز سیگنالی رو خدمتو ن عرض کردم که اونهایی که گوش کردن امروز 13%سود کردن حالا باز میخوام 2تا دیگه عزض کنمفردا دارا یکم و بپاس برین خرید که جبران ضرر بشه

  • یحیی کهنسال

    این ها همه ترفند و اردرهای فروشه و تازه کارها همه گول میخورن

  • احسان

    یکسری شماره رو انداختید به مردم به نام سهم
    خاک

  • احسان

    یکسری شماره رو به نام سهم انداختید به مردم بیچاره

  • رضا

    درود بر روحانی

    • محسن مهابادی

      داداش درکت میکنم معکوس فرستادی ولی رسوندی

  • رضا

    هرکی رفته صف فروش ، سریع بیرون بیاد

  • رضا

    دولت با این کار داره کسری بودجه رو تهیه میکنه برای این که باید از معاملات در بورس سود کنه مطمئنا به زودی میکشه بالا تا یه حدی بعد دوباره بر میگرده

  • محسن مهابادی

    من موندم چرا شاخص بر میگرده سهم یک سر و گردن ارزشش ریخته پایین!!!!!!!!

  • محسن مهابادی

    از برج 5 تبلیغات شدید دولت برای بورس شروع شده و تا الان من 48 میلیون طلا فروختم و 40 میلیون ضرر کردم. الان من چیکار کنم برم کمیته، کجا برم