کد مطلب: ۳۲۴۷۹۷

تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از تکرار خاموشی‌ها

تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از تکرار خاموشی‌ها

خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده تابستان سال جاری برای مشترکان تهرانی دردسرساز شد. همین مساله مسئولان برقی را بر آن داشت تا از هم‌اکنون تدابیر جدی را برای گذر از خاموشی در پیک سال آینده درنظر بگیرند.

برنامه ۰۹۸ که برای فرار از خاموشی کشور تدوین شده تدابیر زیادی را در راستای توسعه ظرفیت صنعت برق و راهکارهای ترویج مدیریت مصرف در خود جای داده است بر همین اساس نیز رضا اردکانیان - وزیر نیرو - بر این باور است که با این برنامه می‌توان چالش های تابستان را به حداقل رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز،به گفته وی براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده تا ۲۵ واحد نیروگاهی جدید وارد مدار شود که با این اقدام می‌توان بسیاری از چالش‌های برقی را برطرف کرد.

در این میان شرکت توزیع برق تهران دو برنامه را تحت عنوان برنامه گذر از زمستان و برنامه گذر از فصل تابستان در نظر گرفته است و با ایجاد برنامه‌ها و تدابیری سعی در حل چالش‌ها و تنش‌های موجود دارد که طبق گفته‌های حسین صبوری - مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران - در حال حاضر برنامه‌ریزی برای گذر از فصل زمستان انجام شده است.

وی با اشاره به تدابیر شرکت توزیع برای فصل تابستان گفت: توسعه و بهینه‌سازی شبکه مدیریت و کاهش بار از جمله اقداماتی است که برای گذر از پیک بار تابستان انجام می‌گیرد.

پیک شهر تهران در تابستان سال ۱۳۹۶، معادل ۴۶۶۶ مگاوات بود که طبق برآوردهای صورت گرفته، باید به ۴۹۰۰ مگاوات می‌رسید، هم‌چنین براساس هدف‌گذاری‌های انجام شده، قرار شد که میزان پیک بار به بیش از ۴۵۰۰ مگاوات نرسد که برای انجام این کار باید ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات مدیریت بار صورت می‌گرفت.

فعالیت‌هایی هم‌چون اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، تغییر ساعات ادارات، استفاده از مولدهای تولید برق بخش خصوصی و دولتی و هم‌چنین همکاری مستمر و جدی مردم موجب شد تا حدود ۳۰۰ مگاوات در پیک تابستان سال جاری مدیریت مصرف صورت بگیرد.

اقدامات انجام شده موجب شد تا به‌جای رسیدن به عدد ۴۹۰۰ مگاوات، میزان پیک بار ۴۵۶۷ مگاوات ثبت شود که در این بین از طریق تغییر ساعات ادارات ۲۵۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت گرفت و برای این کار نیز ۲۵۰ اکیپ عملیاتی، میزان مصرف برق ۱۲۰۰ مرکز دولتی بزرگ در شهر تهران رصد شد.

براساس نتایج به دست آمده ۲۰۰ دستگاه به مصوبه هیات دولت مبنی بر این‌که راس ساعت یک سیستم‌های سرمایشی را قطع کنند، عمل نکرده و شرکت برق نیز برای مقابله با آن‌ها به قطع برق این مجموعه‌ها اقدام کرد.

طبق برآوردهای صورت گرفته باید ۶۰۰ مگاوات مدیریت بار در تابستان سال آینده انجام شود که برای این مساله نیز برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده و باتوجه به‌این‌که در شهر تهران تنها ۳۰۰ ساعت با مشکل جدی تامین برق آن هم در ساعت ۱۲ و ۱۷ مواجه هستیم، مسوولان برقی معتقدند که باید به مدیریت مصرف توجه ویژه‌ای شود. البته تعویض پنج میلیون لامپ دستگاه‌های دولتی با لامپ‌های ال ای دی در دستور کار شرکت توزیع برق تهران قرار گرفته که هنوز وارد مرحله اجرا نشده است. از سوی دیگر افزایش بارش‌ها نوید به حرکت درآمدن نیروگاه‌های برق‌آبی را می‌دهد که مجموعه این اقدامات بیانگر عدم خاموشی تهران در تابستان سال آینده است.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.