کد مطلب: ۶۳۲۲۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

احتکار سیب‌زمینی‌ در مخفی‌گاه‌ها/ دولت برای سیب‌زمینی نرخ تعیین می‌کند

احتکار سیب‌زمینی‌ در مخفی‌گاه‌ها/ دولت برای سیب‌زمینی نرخ تعیین می‌کند

افزایش قیمت سیب‌زمینی تداوم دارد. با این که سرمازدگی بخشی از سیب‌زمینی‌های جنوب کشور را از بین برده، اما رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: سیب‌زمینی در مخفی‌گاه‌ها احتکار شده است و بخشی از افزایش قیمت به این موضوع مربوط می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت سیب‌زمینی در فروشگاه‌های آنلاین به کیلویی ۳۰ هزار تومان رسید. در بازار هم قیمت این صیفی‌جات به دلیل کاهش عرضه با قیمت ۲۰ هزار تومان معامله می‌شود.

برخی از فعالان بازار می‌گویند علت افزایش قیمت سیب‌زمینی عدم عرضه آن به بازار است تا در شب عید قیمت آن را افزایش دهند.

برخی دیگر نیز معتقدند که با بالا رفتن قیمت برنج ایرانی و خارجی تقاضای مردم برای خرید سیب‌زمینی بیشتر شده است. در این میان دلالان قصد دارند که با عرضه کم آن، قیمت این کالا را بالا ببرند.

در همین حال رئیس اتحادیه بارفروشان به تجارت‌نیوز گفت: برای تنظیم بازار شب عید قرار بود هزار تن سیب زمینی از پاکستان وارد ایران شود. دولت زمزمه واردات سیب‌زمینی را مطرح کرد تا سیب‌زمینی‌ها را از مخفی‌گاه‌ها روانه بازار کنند اما این اتفاق نیافتاد.

مصطفی دارایی‌نژاد توضیح داد: هر چند سیل به بخشی از سیب‌زمینی‌های جنوب کشور آسیب زد اما میزان سیب‌زمینی‌های احتکار شده در مخفی‌گاه‌ها کم نیست. دولت قرار بود انبارها را رصد و این صیفی‌جات را روانه بازار کند اما موفق نشد.

قیمت سیب‌زمینی در عمده فروشی‌ها

او ادامه داد: اکنون قیمت سیب‌زمینی در بخش عمده فروشی و میادین میوه و تره‌بار با قیمت ۹ تا ۱۴ هزار تومان فروخته می‌شود. البته که این اتفاق سال گذشته برای پرتقال رخ داد. دولت پرتقال‌های شب عید را برای تنظیم بازار دپو کرد که در نهایت ۳۰ درصد پرتقال‌ها به دلیل طمع افراد فاسد شد.

دارایی‌نژاد گفت: چنانچه سیب‎‌زمینی‌ها از مخفی‌گاه و انبارها روانه بازار نشود دستوری نرخی برای آن تعیین می‌کنیم که این کالا روی دست محتکران بماند.

براساس این گزارش، چنانچه روند افزایشی قیمت سیب‌زمینی ادامه‌دار باشد ممکن است به زودی این کالا هم از سبد خانوار حذف شود. از این‌رو دولت یا باید به فعالان بخش خصوصی اجازه واردات بدهد یا به رصد انبارها بپردازد.

برای مطالعه بیشتر خبر پرتقال در انبارها فاسد شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سیب زمینی خریدم مزش تلخ بود ریختم رفت .هم گرونه هم بی کیفیت