خبر مهم:

کد مطلب: ۵۶۰۱۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بعد از ارمنستان نوبت عراق شد! / ایرانیان می‌توانند در عراق واکسن بزنند؟

بعد از ارمنستان نوبت عراق شد! / ایرانیان می‌توانند در عراق واکسن بزنند؟

ایران ۶ میلیارد دلار منابع بلوکه شده در عراق دارد و قرار بود با ۱۲۵ میلیون دلار آن، سهمیه ۱۶ میلیون دز واکسن کوواکس را بخرد اما آن ماجرا هنوز به نتیجه نرسیده و برخی از مردم ایران مجبورند برای تزریق واکسن به کشورهای همسایه بروند. از جمله عراق!

به گزارش تجارت‌نیوز ، واکسیناسیون در ایران به کندی پیش می‌رود. بسیاری از مردم دیگر به واردات واکسن امیدوار نیستند و برای تزریق واکسن به کشورهای دیگر می‌روند. تورهای زمینی و هوایی ارمنستان پر است و حالا زمزمه‌هایی از سفر مردم ایران به عراق برای واکسینه شدن شنیده می‌شود.

ایرانیان می‌توانند در عراق واکسن بزنند؟

علی شریعتی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و صادرکننده فعال در بازار عراق در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «همه ایرانیان امکان واکسینه شدن در عراق را ندارند. تنها کسانی که اقامت دائم عراق را داشته باشند می‌توانند در این کشور واکسن بزنند.»

آنطور که شریعتی می‌گوید واکسن برای ایرانیان دارای کارت اقامت در عراق رایگان است. در حال حاضر هم عراق ویزا نمی‌دهد بنابراین این امکان وجود ندارد که مسافران با سفر به عراق واکسینه شوند. کردستان عراق هم اگر ویزا می‌دهد باز افراد باید برگه اقامت داشته باشند.»

با این تفاسیر ماجرای واکسیناسیون گسترده ایرانیان در عراق منتفی است مگر اینکه ایرانیان غیرقانونی به عراق بروند. اما آیا چنین احتمالی وجود دارد؟ شریعتی می‌گوید: «از آنجا که در این کشور هم فساد بالاست، واکسینه شدن غیرقانونی ایرانیان کار غیرممکنی نیست!»

این درحالی است که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز روز گذشته به سفر ایرانیان به ارمنستان و عراق اشاره کرد و گفت: «در این کشور‌ها از واکسیناسیون استقبال عمومی صورت نگرفته است و تاریخ انقضای واکسن‌ کرونا در حال اتمام است و ممکن است در برخی از شهر‌های عراق هم شاهد این وضعیت باشیم.» اشاره جهانپور به واکسیناسیون مسافران ایرانی در ارمنستان بود.

اما او تلویحا به واکسیناسیون ایرانیان در برخی از شهرهای عراق هم اشاره کرده بود. ادعایی که اگر درست باشد، جای تامل دارد. چراکه ایران حداقل ۶ میلیارد دلار منابع بلوکه شده در عراق دارد. نکته جالب این است که به گفته ناصر ریاحی، رپیس اتحادیه واردکنندگان دارو، کل واکسیناسیون ایرانیان تنها به دو میلیارد دلار پول نیاز دارد. یعنی یک سوم منابع بلوکه شده در عراق!

۸ خرداد ماه رضا اردکانیان، وزیر نیرو اعلام کرد ۱۲۵ میلیون دلار از منابع ارزی ایران در عراق برای خرید ۱۶ میلیون دوز واکسن از کوواکس استفاده می‌شود. او وعده داده بود که ترتیبات اداری این انتقال و خرید واکسن‌ها در کمتر از یک هفته انجام شود و این واکسن‌ها در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران قرار بگیرد. بیشتر از یک ماه از زمان وعده اردکانیان گذشته و هنوز روند واردات واکسن قطره‌چکانی است. حالا جالب اینکه مردم ایران باید برای تزریق واکسن به دیگر کشورها بروند.

چه واکسن‌هایی در عراق تزریق می‌شود؟

در عراق چه واکسن‌هایی تزریق می‌شود؟ سه نوع واکسن در عراق تزریق می‌شود: استرازنکا، سینوفارم و فایزر. اما آنطور که شریعتی می‌گوید: «واکسن فایزر به دلیل شرایط نگهداری آن، در مراکز خاصی نگهداری و تزریق می‌شود. ثبت‌نام واکسن فایزر هم از طریق سامانه صورت می‌گیرد.»

پس اگر ایرانیان بخواهند در عراق واکسن بزنند، دو گزینه دارند. یا واکسن آسترازنکا یا سینوفارم. اما آیا سفر به عراق و تزریق واکسن به صرفه است؟

قیمت بلیت‌های پرواز به عراق آنطور که برخی آژانس‌های هواپیمایی می‌گویند از ۱۰ تا ۱۶ میلیون تومان است. این در حالی است که در ارمنستان با قیمت‌های بسیار ارزان‌تر و به صورت قانونی واکسیناسیون مسافران انجام می‌شود.

اما واکسیناسیون عمومی در ایران به اندازه‌ای کند پیش می‌‌رود که گویی راه دیگری جز رفتن به کشورهای دیگر برای مردم نمانده است. در حال حاضر هم بسیاری از تورها و بلیت‌های پرواز به ارمنستان پیش‌فروش شده است. در ارمنستان نیز واکسن رایگان است و مسافران می‌توانند آنجا واکسینه شوند.

تاکنون ۸۴ هزار و ۷۹۲ نفر در ایران در اثر کرونا جان باخته‌اند. همچنین بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت مجموع مبتلایان به کرونا به سه میلیون و ۲۵۴ هزار و ۸۱۸ نفر رسید. این در حالی است که تنها حدود دو میلیون نفر در ایران توانسته‌اند دز دوم را تزریق کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آقایون وزرا که اینقدر شعار میدید ما چقدر بدبخت هستیم که باید به عراق بریم برای واکسن بعد وزیر بهداشت میگه می‌خوایم صادرات واکسن انجام بدیم شما آفتابه هم نمیتوانید صادر کنید شماها رو باید به خاطر خیانت به مملکت محاکمه کرد

    • مجید

      بفرض ایران اگه بتونه واکسن کرونا تولید کنه من ایرانی جرات ندارم بزنم به کجا میخوان صادر کنن

    • نازنین

      خلایق هرچه لایق تشریف ببرید فایزر استفاده کنید چجوری به واکسن زنی اعتماد دارید به واکسن مملکت خودتون اعتماد ندارید؟!!!

  • ناشناس

    واقعا حرفی برای گفتن نمونده …. چه میشه گفت؟!!

  • ناشناس

    وقتی نخبه های مملکت و مغزهای متفکر فراری میشن ، دودش چشم همه ی ما میره .

  • ناشناس

    فقط حماسه پرشورانتخابات
    کرونادرمقابل حماسه پرشورشکست خورد

  • ناشناس

    ۶ میلیارد دلار عراق پول ما را بلوکه کرده ۶میلیارد دلار

  • نازنین

    این عراق همون جاییه که پارسال اربعین با کمترین رعایت بهداشت پیش رفت اما کشته هاشون بعد اربعین به صفر نفر رسید الآنم پنجاهه فکرکنم… چرا فکرمیکنید واکسن نجات میده؟ درحالیکه تازه داره واکسیناسیون انجام میشه
    یکم فکر هم بد نیست! اگر واکسن میزنید ایرانیشو بزنید اصول بهداشتی رو رعایت کنید رعایتش رسیده زیر چهل درصد!!!

    • باران

      منم با حرف شما موافقم ولی مردم قانع نمیشن البته حق دارن روزی ششصد فوتی در اثر کرونا داریم واقعا میترسن خدا بانی این اتفاقات شوم را لعنت کند

  • ناشناس

    داداش، ایران زندگی نمی‌کنیا! اخبارتو کی می‌نویسه برات؟

  • حمید سعیدی اداره کارگزینی

    خطاب به نازنین خانم همان طور که به فولاد ، هواپیما ، خودرو و آیین نامه های ایران اعتماد نداریم به واکسن ایرانی هم اعتماد نداریم چینی که دیگه عمراً