کد مطلب: ۵۶۳۱۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واردات ۵ میلیون دز واکسن بی‌نام/ شرط چین برای فروش واکسن به ایران! 

واردات ۵ میلیون دز واکسن بی‌نام/ شرط چین برای فروش واکسن به ایران! 

بیشترین میزان واکسن وارداتی به ایران واکسن سینوفارم چین است. اما گویا چین برای فروش واکسن به ایران شرط جدیدی گذاشته است؛ اینکه فقط واکسن را به هلال احمر بفروشد و نامی از چین نباشد. تولید واکسن برکت هم به مشکل خورده است. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، گویا دلیل هر دو مشکل، تحریم‌های آمریکاست. چون آمریکا به چین گفته اگر آمریکا بفهمد ما به ایران واکسن می‌دهیم، به ما مواد اولیه نمی‌دهد. از طرف دیگر گفته شده تحریم‌های آمریکا مانع ورود برخی نیازهای اساسی کارخانه واکسن‌سازی شده است.

آمارهای گمرک هم نشان می‌دهد که گویا ایران، چراغ خاموش واکسن چینی وارد می‌کند. با نام واکسن خارجی! از اول اردیبهشت تا ۲۰ تیرماه، حدود ۷٫۷ میلیون دز واکسن وارد کشور شده است.

اما جالب اینکه معلوم نیست نوع ۵ میلیون دز واکسن وارداتی به ایران چیست. چون در جدولی که گمرک منتشر کرده نوع این تعداد، واکسن «خارجی» عنوان شده است و فقط نام ۲٫۴ میلیون دز واکسن مشخص است.

این یعنی دو سوم واکسن‌های وارداتی معلوم نیست از کجا وارد کشور شده است. اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد در فاز دوم تزریق واکسن، اکثر واکسن‌های تزریق شده، سینوفارم است. واکسن کشور چین.

1

کلاف سردرگم واردات واکسن به ایران

این در حالی است که پیش از این رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران در نیمه خرداد گفته بود «واکسن چندانی در کشور وجود ندارد و چین و روسیه بدقولی کردند.»

اما اکنون از ۲۷ خرداد تا ۲۰ تیرماه حدود ۴٫۵ میلیون دز واکسن جدید وارد کشور شده است و احتمالا همه واکسن چینی است. احتمالی که وعده بدقولی چین در ارسال واکسن به ایران را رد می‌کند.

برای همین برخی می‌گویند احتمالا ایران در خرید واکسن از کشورهای دیگر تعلل کرده و این تقصیر را اکنون به گردن دیگر کشورها انداخته است.

این گمانه زمانی تقویت می‌شود که روند واردات واکسن به ایران از زمانی سرعت گرفت که اعلام شد در خط تولید واکسن داخلی برکت مشکل ایجاد شده است.

برکت نیست؟ واکسن وارد کردند؟

ابتدا محمد مرندی، پزشک اعلام کرد آمریکا در روند تولید واکسن کرونای بنیاد برکت خرابکاری کرده است. خبری که بلافاصله تکذیب شد و او گفت «در مصاحبه با شبکه المیادین گفتم که تحریم‌های آمریکا مانع ورود به هنگام برخی نیازهای اساسی کارخانه واکسن‌سازی شده است.»

این در حالی است که مدیر پروژه واکسن برکت فروزدین ماه گفته بود که ۱۰۰ تا ۹۰ درصد تجهیزات واکسن وارد شده است.

پیش از این هم حجت نیکی ملکی، مدیر روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام در توییتی اعلام کرده بود «بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن هنگام پرکردن ویال‌ها از دست رفته است.» اگرچه او هم سریعا توییت خود را حذف کرد.

آخرین اظهارنظر در این مورد مربوط به علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کروناست. او امروز گفته «قرار بود برکت به ما واکسن تحویل بدهد اما در خط تولید دچار مشکل شدند، از طرفی اکنون یک میلیون دوز واکسن تولید شده دارند اما از نظر فنی ۱۶ روز باید از زمان ورود واکسن به ویال‌ها بگذرد و پس از آن در صورتی که ‌ها رسوب نکند، بتوانند میزان تولیدی را تحویل وزارت بهداشت بدهند و بر این اساس از هفته اول مرداد ماه دوستان برکت می‌توانند یک میلیون دوز واکسن هفتگی به وزارت بهداشت تحویل بدهند.»

برکت شش ماه است که می‌گوید قرار است واکسن تولید و توزیع کند. اما وعده تولید انبوه از اردیبهشت به خرداد و از خرداد به تیر و نهایتا به شهریور رسیده است. در این مدت بیش از ۸۶ هزار نفر بر اثر کرونا جان داده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پس چه طوری ایتالیا، کره جنوبی، ژاپن و یکی دو تا کشور اروپایی دیگه به ما واکسن دادن همگی هم متحدین آمریکا هستن هم خودشون اعلام کردن به ایران واکسن دادن و هم ما اعلام کردیم ازشون واکسن وارد کردیم؟

  • ساد

    برنامه ریزی اولیه غلط بوده اول باید روی واردات و خرید واکسن خارجی حساب باز میکردن و میخریدن و بعد اگر باز واکسن داخلی تولید شد در کنار خارجی استفاده کنند اینا از روز اول بنا رو گذاشتن رو واکسن داخل که وسط کار دیدن به مشکل خورده و خیلی کار داره و سراسیمه الان رفتن دنبال خرید واکسن اونم در شرایطی که هر کشور سعی میکنه اول نیاز خودش رو تامین کنه تا زودتر مشکلات اقتصادی کشورشون به سامان برسه و زندگی جریان پیدا کنه

  • خزرها

    اره در اوج تحریم ها در دوره ترامپ ماهیانه صد میلیون دلار دارو و تجهیزات پزشکی وارد میشد واکسن آنفولانزا وارد میشد ولی الان امریکا اجازه نمیده ، بگو پاستور که کوبایی بود کوبا رومون آزمایش کرد ولی الان میگه اول آمریکای جنوبی بعد شما ، کوبرکت با ملت فرم و تکنولوژی چینی به بن بست خورده واردات مستقیم از چین هم حاضر نیستید پول خرج مردم بکنید از ترکیه خجالت بکشید بالای شانزده ساله ها رو با فایزر واکسینه میکنه واکسن ملی اش به نام ترکو واک هم در مجارستان و لهستان تو مرحله سوم تست بالینی است

  • ناشناس

    هشتاد و شش هزار نفر توی ششماهه گذشته بوده ؟ چرا دروغ می نویسید

  • ناشناس

    سلام اولا 86 هزار کشته چه ربطی به واکسن برکت دارد . دوما دولت اگر راست می گوید چرا واکسن وارد نکرده سوما حال که عزیزان بسیچ ارتش سپاه 0( هرچند از اول در خدمت بهداش مردم بودند) دارند برای ترزیق واکسن و بیمارستان اقدام سریع می کنند تا عقب و تنبلی دولت را بپوشانند این حرف حدیث ها منافقانه شروع شده انسان اگر غیرت دارد به افتخارات نیروی مسلح بنازند و کور شود هر که نمی تواند فعالیت های نیروی های حزب الهی ببیند

  • ناشناس

    زدن واکسن بسیار خوب است

  • ناشناس

    ای کاش منبع خبر رو هم اعلام میکردید…

    • ناشناس

      مجید دلبندم : به ارائه جدول گمرک و ذکر نام اشخاص مسئول میگن ذکر منبع

  • ناشناس

    ای بابا افشا شد که

  • ناشناس

    چه کسی پاسخگوی این کشتار براثر وارد نکردن واکسن کروناست ؟

  • ناشناس

    همه بمیرن اینا مشکلی ندارن فقط خودشون