کد مطلب: ۵۴۸۵۱۷

مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت تعاون:

۷۵ درصد بنگاه‌های متقاضی تسهیلات کرونایی دریافت کردند

۷۵ درصد بنگاه‌های متقاضی تسهیلات کرونایی دریافت کردند

مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۷۵ درصد بنگاه‌های متقاضی دریافت تسهیلات کرونا، وام دریافت کردند و در مجموع ۹ هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان در این خصوص واریز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، حفظ اشتغال و حمایت کارگران ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد که در این راستا ۱۴ رسته اصلی و ۸۵۰ زیر رسته شناسایی شد.

پرداخت این تسهیلات در چند دوره به متقاضیان پرداخت شد و به تازگی نیز رییس جمهوری اعلام کرد که با توجه به ادامه شیوع بیماری این روند دوباره از سرگرفته شود.

مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت تعاون درباره میزان تسهیلات پرداختی گفت: ۵۱۹ هزار و ۱۶۵ پرونده برای دریات تسهیلات ثبت نام کرد که برابر ۹۵۹ هزار و ۶۰۶ اشتغال است.

حسین محمودی افزود: ارزش تسهیلات درخواستی ۱۳ هزار و ۷۰۴ میلیارد تومان است که ۹ هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان آن تا کنون پرداخت شده است.

وی درباره میزان استقبال بنگاه‌ها از تسهیلات کرونا، گفت: در مجموع ۱۸.۸ درصد از بنگاه‌های تولیدی از این تسهیلات استقبال کردند و تا کنون ۴۰ درصد منابع پیش بینی شده برای این امر جذب شده است.

مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت تعاون بیان کرد: ۷۵ درصد بنگاه‌های واجد شرایط و متقاضی دریافت تسهیلات کرونایی وام دریافت کردند و مابقی پرونده‌ها در سیستم بانکی وجود دارد و تعیین تکلیف نشده است.

وی افزود: در کل ۸۶۳ هزار واحد برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت نام کردند و درخواست ۳۴۴ هزار واحد (برابر ۳۹.۸ درصد) درخواست رد شده است.

محمودی در خصوص عدم استقبال بنگاه‌های تولیدی از تسهیلات کرونا، گفت: در بازه‌ زمانی مختلف با بنگاه‌های تماس گرفتیم و دلیل عدم تمایل آنها برای دریافت تسهیلات پرسیدیم.

وی با بیان اینکه دلایل مختلفی برای عدم تمایل بنگاه‌ها برای دریافت تسهیلات کرونا اعلام شده، افزود: جنس حمایت کرونایی در حالی که مردم کمک بلاعوض می‌خواهند مهمترین دلیل است.

مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت تعاون توضیح داد: با توجه به تعطیلی کسب و کارها افراد اعلام می‌کنند که بازپرداخت تسهیلات برای آنها دشوار است و در حالیکه اگر حمایت‌های دولت به صورت بلاعوض بود بسیاری از مشکلات برطرف می‌شد.

به گفته وی بازه زمانی کوتاه بازپرداخت که ۲۴ ماه تعیین شده است به همراه سود بالای ۱۲ درصدی تسهیلات برای بنگاه‌های مقرون به صرفه نیست و ترجیح می‌دهند که این تسهیلات را دریافت نکنند.

محمودی اظهارکرد: علاوه بر این بروکراسی سیستم بانکی در لایه شعب و اعمال سلیقه افراد در بانک‌ها عامل دیگری بود که موجب شد مردم کلافه شوند و انگیزه لازم برای دریافت تسهیلات نداشته باشند.

وی تاکید کرد: البته باید در نظر بگیریم که اقتصاد ما در سطح کلان با مشکلاتی مواجه بود و رشدی نداشته است بنابراین کسب و کارها در سطح کلان تغییری نداشت.

مدیر هدایت نیروی کار وزارت تعاون با اشاره به تمدید مهلت پرداخت تسهیلات کرونایی به کسب و کارها گفت: اعتبار این تسهیلات از محل ۲۰ میلیارد تومان منبع پیش‌بینی شده است و در دور جدید پرداخت می‌شود.

وی گفت: همه توافقات برای پرداخت تسهیلات کرونا به بنگاه‌ها انجام شده و ساز و کار آن هفته آینده اعلام می‌شود و به محض ابلاغ مصوبه، افرادی که در سیستم بانکی بلاتکلیف هستند در لیست پرداخت قرار می‌گیرد.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرامی تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.