کد مطلب: ۳۱۴۰۶۱

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران پاسخ داد:

زمان تشدید تحریم‌ها، چه بازارهای تجاری باقی خواهند ماند؟

زمان تشدید تحریم‌ها، چه بازارهای تجاری باقی خواهند ماند؟

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید:در زمان تشدید تحریم‌ها نمی‌توان به احیای بازار سایر کشورهای منطقه چشم دوخت. چرا که زمان اندک است و در گذشته هم نتوانستیم بازارهای مدرن را جایگزین بازارهای سنتی کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به اینکه آیا ممکن است در دوران تشدید تحریم‌ها بازار کالاهای غیرنفتی احیا شود؟ به تجارت‌نیوز گفت:به‌گفته فعالان اقتصادی تحریم می‌تواند این مزیت را داشته باشد که دیگر به اقتصاد نفتی متکی نباشیم و برای رشد اقتصاد به سراغ بازارهای غیرنفتی قدم برداریم.

سید رضی آقا میری افزود: در دوران تحریم‌ها از جمله کشورهایی که همیشه به آن می‌اندیشیدیم احیای بازار عراق بوده است. در حقیقت طی 40 سال گذشته تمام تمرکز صادراتی ‌ما به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و… معطوف بود. هر چه فریاد زدیم بر این کشورها به‌طور دراز مدت نمی‌توان تمرکز کرد، کسی گوش به حرفمان نمی‌داد. در حال حاضر هم به این نتیجه دست یافته‌ایم که به کشور عراق هم نمی‌توان اعتماد کرد. چرا که آمریکا هشدار داده چنانچه آنها با ما مراودات اقتصادی داشته باشند، تحریم خواهند شد.

او با طرح این پرسش که آیا در فرصت کوتاه می‌توان به احیای دیگر بازارها اندیشید؟ پاسخ داد: جوابمان به این پرسش منفی است؛ چرا که برای به دست آوردن بازارها زمان لازم است. ما از زمان اعمال خروج آمریکا از برجام آسیب دیده‌ایم و حال با تشدید تحریم‌ها نیز آسیب‌ها دو چندان خواهد شد. متاسفانه برای دور زدن تحریم‌ها اروپایی‌ها تا به امروز راهکار قابل قبولی ارایه نکردند و حرف‌ها تا زمانی که عملیاتی شود طول خواهد کشید.

میری گفت: ما باید در زمان ما قبل تشدید تحریم‌ها به فکر جایگزینی و احیای بازارها می‌بودیم. عملکرد رفتاری اروپا باید برای ما الگو باشد. آنها در این بازه زمانی بازار بزرگ آمریکا را معطل نگه داشته‌اند. این نشان می ‌هد آنها به سادگی از مشتری‌های خود نخواهند گذشت.یعنی سیاست آنها در گرو عملکرد مثبت اقتصادشان محسوب می‌شود.

این فعال بخش خصوصی اظهار کرد:با این رویه به نظر می‌رسد در فرصت کوتاه نمی‌توانیم بازارهای اروپایی را جایگزین بازارهای سنتی و همیشگی ایران داشته باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.