کد مطلب: ۲۷۲۴۶۱

تشکیل پرونده برای قاچاق ۲۵۰ میلیون دلار ارز در سه ماهه امسال

تشکیل پرونده برای قاچاق ۲۵۰ میلیون دلار ارز در سه ماهه امسال

دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سه ماهه اول امسال ۴۰۰ پرونده در حوزه قاچاق ارز به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار در این ستاد تشکیل شده است.

علی مویدی خرم آبادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان این که بر اساس مطالعات کارشناسی، قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار در 4 سال گذشته، به 12 و نیم میلیون دلار کاهش یافته است افزود: از سال 1312 تا 1392 قانونی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود نداشت و در 4 سال گذشته این قانون اجرایی شده که یک فصل مهم آن پیشگیری از قاچاق است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه پدیده قاچاق هم در مبادی رسمی و هم در مبادی غیررسمی وجود دارد گفت: قاچاق کالا در مبادی رسمی با دستکاری اسناد و مدارک صورت می گیرد.

مؤیدی خرم آبادی افزود: میوه قاچاق موجود در کشور از طریق مبادی غیررسمی وارد می شود و تاکنون گزارشی مبنی بر واردات قاچاق میوه از مبادی رسمی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه این ستاد برای اجرای کامل قانون در زمینه تجهیزات، امکانات و آموزش تخصصی کارکنان مشکلاتی دارد گفت: برخی قوانین کشور هم برای سوء استفاده افراد سودجو در پدیده قاچاق است.

مؤیدی خرم آبادی افزود: در گمرکات، بنادر، ترانزیت و بازرسی‌هایمان منافذ و آسیب‎پذیری‌هایی وجود دارد که همه آنها احصا شده و درصدد برطرف کردن آنها هستیم.

وی گفت: در سه ماهه اول امسال 400 پرونده در حوزه قاچاق ارز به ارزش 250 میلیون دلار در این ستاد تشکیل شده است.

مؤیدی خرم آبادی افزود: در تلاشیم تا ظن به قاچاق را در جاده ها کم کنیم و کیفیت و ارزش پرونده‌ها را افزایش دهیم.

وی گفت: پلیس و وزارت اطلاعات به طور تخصصی روی پرونده‌های قاچاق سازمان یافته کار می‌کنند.

مؤیدی خرم آبادی با اشاره به تلاش دولت در طول 4 سال گذشته برای ایجاد 10 سامانه اصلی و 20 زیرسامانه با 600 میلیارد تومان سرمایه گذاری افزود: رجیستری و انبارهای سوخت و کالای همراه مسافر از جمله این سامانه هاست که در صورت همکاری همه دستگاه ها تا پایان سال نیمی از مجموعه آنها به بهره‌برداری می‎رسد و بسیاری از مشکلات در عرصه قاچاق کالا و ارز برطرف می شود.

وی تأکید کرد: از دستگاه های مختلف انتظار همکاری و همراهی بیشتری در مبارزه با قاچاق کالا و ارز داریم.

مؤیدی خرم آبادی افزود: در برخورد با پدیده ارز قاچاق همراه مسافر انتظارمان از گمرکات کشور بیشتر است.

وی گفت: کالاهای قاچاق کشف شده موجود در انبارها در دو سال گذشته بلاتکلیف بوده‌اند که درصدد دسته بندی آنها و تعیین تکلیفشان هستیم.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.