کد مطلب: ۱۳۳۸۹۹

تصمیمات جدید بانک مرکزی برای وام و بدهی کسبه پلاسکو

تصمیمات جدید بانک مرکزی برای وام و بدهی کسبه پلاسکو

در جلسه‌ای که در رابطه با رسیدگی به تسهیلات پرداختی به کسبه پلاسکو در بانک مرکزی برگزار شد، با تصمیمات اخذ شده قرار بر این شد تا استمهال بدهی آنها و همچنین پرداخت وام تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سه‌شنبه به دعوت بانک مرکزی جلسه‌ای با حضور نمایندگان اتاق اصناف، شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و خصوصی و همچنین اداره اعتبارات بانک مرکزی برگزار شد که موضوع تسهیلات پلاسکو مورد بررسی قرار گیرد.

در حالی با اتفاق حادثه پلاسکو در پایان دی‌ماه سال گذشته شبکه بانکی اعلام آمادگی کرد تا تسهیلاتی تا سقف ۳۰۰ میلیون در اختیار کسبه قرار خواهد داد که طی چند ماه گذشته از سوی کسبه، اعلامی مبنی بر درخواست دریافت وام به شورای هماهنگی بانک‌ها نشده بود، در عین حال که تشکیل دبیرخانه مربوطه نیز در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

اما براساس آنچه که جمشیدی - دبیر کانون بانک‌های خصوصی - در رابطه با جلسه امروز با ایسنا مطرح کرده است، با توجه به برخی مسایل در نتیجه بانک مرکزی تشکیل دبیرخانه در این بانک را نپذیرفته و قرار شده است دبیرخانه در شورای هماهنگی بانک‌ها تشکیل شود. وظیفه آن صدور تاییدیه‌هایی برای پرداخت تسهیلات به متقاضیانی است که آن را درخواست کرده‌اند.

ظاهرا در این جلسه اصناف نسبت به دیر پرداخت شدن تسهیلات و همچنین تصمیم برای تمدید بدهی قبلی آنها شکایاتی داشتند و در ۲۲ اردیبهشت‌ماه طی ارسال نامه‌ای گله خود را عنوان کردند. این در حالی است که تا پیش از این درخواست‌های آنها و همچنین تاییدیه‌های لازم به بانک‌ها ارسال نشده بود.

براساس تصمیمات اخذ شده قرار بر این است تا کسبه‌ای از پلاسکو که در زمان انهدام به بانک‌ها بدهکار بوده‌اند، استمهال شده و با سود ۱۸ درصد بازپرداخت شود.

اما موضوع اینجاست که برای استمهال بدهی کسبه قرار بر این بوده دولت براساس مصوبه قبلی بخشی از سود تعلق گرفته به این تسهیلات را پرداخت کند ولی تاکنون اعلامی مبنی بر تامین بودجه لازم برای این منظور از سوی سازمان برنامه و بودجه نشده است. با این حال استمهال بدهی در دستور کار بانک‌ها قرار خواهد و هر زمان که سازمان برنامه و بودجه منابع لازم را در اختیار بانک‌ها قرار داد آنگاه این سود کسر شده و به حساب کسبه پلاسکو واریز شود، ولی تا آن زمان باید کسبه تسهیلات قبلی را با ۱۸ درصد پرداخت کند.

همچنین قرار شد تا اتاق اصناف و بانک مرکزی پیگیر موضوع تامین بودجه لازم برای استمهال بدهی باشد، در عین حال که قرار بوده به تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون که برای کسبه در نظر گرفته شده بود نیز یارانه سود اختصاص یافته و ۱۰ درصد سود ۱۸ درصد موجود را دولت و هشت درصد باقی مانده را کسبه پرداخت کنند اما تاکنون در این باره اقدامی صورت نگرفته است.

با این حال امروز لیستی حدود ۷۴ نفره به بانک‌ها اعلام شده که مجموعه تقاضا برای استمهال بدهی و دریافت تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان در آن وجود دارد که باید غربالگری شده و هر کدام مورد رسیدگی قرار گیرند. در نهایت با تاییدیه‌های لازم پرداخت تسهیلات و استمهال بدهی آغاز خواهد شد. این در حالی است که بانک‌ها اعلام کرده‌اند که از امروز هم آماده انجام اقدامات لازم در این رابطه خواهند بود.

تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان قرار نیست برای تمامی کسبه این ساختمان که پیش‌تر حدود ۶۰۰ نفر اعلام شده بودند به‌طور یکسان پرداخت شود بلکه براساس شرایط به ویژه متراژ محلی که در آن حضور دارند و همچنین نوع فعالیت اختصاص پیدا می‌کند. این وام با دوره بازپرداخت حداکثر ۳۶ ماهه و سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود.

شرط لازم برای دریافت تاییدیه اختصاص تسهیلات و استمهال بدهی این است که حتما قبلا در ساختمان پلاسکو فعال بودند و از سوی دیگر محل فعالیت ثابت و مشخصی را اکنون دارا هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.