کد مطلب: ۳۴۷۳۱۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس:

تصمیم جدید ارزی مجلس برای صادرکنندگان / لزوم بازگشت ۲ ماهه ارز

تصمیم جدید ارزی مجلس برای صادرکنندگان / لزوم بازگشت 2 ماهه ارز

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: معتقدم که از زمان صادرات باید دو ماه به تولیدکنندگان در جهت بازگرداندن ارز حاصل از صادرات فرصت داده و سپس در صورت عدم بازگشت ارز جریمه در نظر گرفته شود که نمایندگان مجلس با این پیشنهاد موافقت نکردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 98 ، اگر افراد حقیقی و حقوقی که مشمول ضابطه اعاده ارز هستند، در موعد مقرر ارز را برنگردانند به ازای هر ماه تاخیر دو درصد به میزان ارز مورد نظر بازگردانده نشده اضافه می‌شود و اگر زمان اعاده ارز صادراتی بیش از یکسال طول بکشد،مجازات متناسب با این موضوع اعمال خواهد شد. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا اعمال مجازات برای عدم بازگشت ارز صادراتی عملکرد کارشناسانه و منطقی است؟

معصومه آقاپور علیشاهی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معتقدم در شرایط فعلی اقتصاد ایران باید هر دو سیاست را در نظر بگیریم یعنی علاوه بر اعمال مجازات برای عدم بازگشت ارز صادراتی باید مشوق‌های صادراتی را هم افزایش دهیم.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشوق‌های صادراتی به معنای معافیت مالیاتی، پرداخت جایزه و هر گونه امتیازی برای صادرکنندگان در صورت بازگرداندن به موقع ارز صادراتی به چرخه اقتصاد است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: بدون شک با افزایش مشوق‌های صادراتی میزان صادرات نفتی و غیرنفتی کشور افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات باعث ایجاد نابه‌سامانی در بازار ارز شده و شرایط بحرانی ایجاد کرده است، به همین جهت اعمال مجازات برای عدم بازگشت ارز صادراتی عملکرد کارشناسانه و ضروری است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در مجلس پیشنهاد دادم که برای دو ماهه اول جریمه گذاشته نشود، اما با این پیشنهاد موافقت نشد و نمایندگان اعلام کردند که از همان ماه اول به ازای هر ماه تاخیر دو درصد به میزان ارز مورد نظر بازگردانده نشده باید اضافه ‌شود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور نباید به تولیدکنندگان سخت گرفت، تصریح کرد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان به سختی تحریم‌ها را دور می‌زنند و صادرات انجام می‌دهند، به همین جهت همچنان معتقدم که از زمان صادرات باید دو ماه به تولیدکنندگان در جهت بازگرداندن ارز حاصل از صادرات فرصت داده و سپس در صورت عدم بازگشت ارز جریمه در نظر گرفته شود که نمایندگان با این پیشنهاد موافقت نکردند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نهایت تصویب شد که تولیدکننده از زمان صادرات تنها یک ماه فرصت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور خواهد داشت و اگر طی این یک ماه ارز را بازنگرداند از ماه بعد دو درصد به میزان ارز مورد نظر بازگردانده‌نشده افزوده می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا این مصوبه باعث جلوگیری از بروز هیجانات و التهابات کاذب در بازار ارز می‌شود؟ گفت: تولیدکنندگان در شرایط عادی صادرات انجام نمی‌دهند که این سیاست تنبیهی باعث جلوگیری از بروز هیجانات و التهابات کاذب در بازار ارز شود. شرایط حال حاضر کشور بسیار بحرانی است و تولیدکنندگان به سختی تحریم‌ها را برای انجام صادرات دور می‌زنند، به همین جهت این مصوبه تا حدودی می‌تواند از بروز هیجانات و التهابات کاذب در بازار ارز جلوگیری کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.