خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۹۶۹۷

بانک‌های ایرانی منتظر تسهیل روابط مالی با بانک‎های جهانی هستند

روایت بلومبرگ از اتفاقات اقتصادی پس از تصویب CFT

روایت بلومبرگ از اتفاقات اقتصادی پس از تصویب CFT

با نزدیک شدن دور دوم تحریم‌ها، مجلس ایران لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کرد.

روز یکشنبه مجلس ایران لایحه CFT را در مجلس تصویب کرد تا به این ترتیب بتواند قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی خود را با قوانین روز جهانی هم‌راستا کند. به این ترتیب با ایجاد اطمینان برای بانک‌های جهان، روابط مالی ایران با بانک‎های جهانی تسهیل می‌شود. این قانون پس از مجلس باید از سوی شورای نگهبان ایران هم تصویب شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، این قانون شامل انجام اصلاحاتی در قوانین ضدپولشویی ایران است. اما به تعبیر نویسنده «راست‌گرایان افراطی» معتقدند که تصویب این قانون نشان‌دهنده تسلیم ایران در برابر آنچه غرب دیکته می‌کند است و در نهایت از حمایت ایران از حزب‌الله لبنان جلوگیری می‌کند. حزب‌الله لبنان از نگاه ایالات متحده یک گروه تروریستی است.

این در حالی است که اعتدال‌گرایان بر این باورند که تصویب این قانون مهم است و انجام سرمایه‌گذاری خارجی را که برای ایران ضروری است، تسهیل می‌کند. این قانون در واقع معیارهای سازمان گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را برآورده می‌کند. به عقیده این گروه، رعایت دستورالعمل‌های مورد نظر این سازمان، به طور قابل توجهی ریسک‌هایی که بانک‌های خارجی برای کار کردن با ایران با آن مواجه هستند را کاهش می‌دهد و زمینه‌های لازم برای اجرای معاملات مالی و پروژه‌های تجاری را فراهم می‌آورد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در این جلسه اعلام کرد که ناکامی ایران در تصویب این قانون، به آمریکا بهانه‌های بیشتری می‌دهد و مشکلات ایران را بیشتر می‌کند.

آمریکا در ماه می از توافق هسته‌ای خارج شد و در ماه آگوست دور اول تحریم‌ها علیه ایران را اجرایی کرد. دور دوم تحریم‌ها نیز از ماه نوامبر علیه ایران آغاز می‌شوند. این تحریم‌ها ممنوعیت‌ و محدودیت‌هایی را برای بانک‌های خارجی که با ایران در ارتباطند ایجاد کرده است.

حتی پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی در سال 2015، بانک‌های ایران نتوانستند روابط مالی جهانی را ادامه دهند. برخی از بانک‌های بزرگ بین‌المللی که با ایران همکاری داشتند به دلیل نقض تحریم‌های ایالات متحده، جریمه‌های میلیارد دلاری پرداخت کردند. تحریم‌هایی که حتی بعد از توافق ادامه داشتند اوضاع را برای ایران به مراتب بدتر از قبل کرد. سال‌ها جدایی ایران از بازارهای مالی و استانداردهای ضعیف این کشور در مورد پولشویی، ایران را به لحاظ روابط تجاری به شدت منزوی کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.