کد مطلب: ۳۸۰۷۱۷

پورابراهیمی خبر داد:

تصویب کلیات مالیات بر عایدی مسکن

تصویب کلیات مالیات بر عایدی مسکن

رئیس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه فرار مالیاتی بیش از رقم‌های اعلام شده است، گفت: طرح کلیات مالیات بر عایدی مسکن در این کمیسیون تصویب شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدرضا پورابراهیمی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده طی ۲ هفته آینده به صحن علنی می‌رود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کلیات طرح مالیات بر عایدی مسکن در این کمیسیون به تصویب رسیده است، گفت: اخیراً سرپرست سازمان مالیاتی به مجلس اعلام کرد که دولت طرح جامعی برای بحث مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار دارد که ما در مجلس به ایشان گفتیم اگر در بازه زمانی کوتاه این لایحه به مجلس برسد، طرح عایدی مالیات مسکن را با آن هماهنگ می کنیم.

لایحه صندوق‌های مکانیزه فروش در شورای نگهبان است

وی افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس و سازمان امور مالیاتی با اجماع نظر با سرعت به موضوع صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی رسیدگی کردند. در حال حاضر این طرح برای بررسی در شورای نگهبان قرار دارد که طبق آخرین اخبار به‌زودی ایرادات برطرف و به صحن علنی ارجاع می‌شود.

پور ابراهیمی گفت: ایراد شورای نگهبان درخصوص لایحه صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی برطرف شده و این بحث هم در هفته‌های آینده به تصویب خواهد رسید.

وی ادامه داد: اگر دستگاهی طبق قانون مکلف بود لینک مالیاتی را برای اجرایی شدن طرح جامع در اختیار سازمان قرار دهد؛ اما امتناع کرده است، باید سازمان امور مالیاتی با جایگاه قانونی خود با آنها برخورد کند در غیر این صورت مجلس ورود خواهد کرد.

مقاومت بدنه سازمان مالیاتی جای تعجب دارد

پورابراهیمی با بیان اینکه مقاومت در بدنه سازمان مالیاتی برای جایگزین شدن «سیستم محوری» به جای «ممیز محوری» بسیار جای تعجب دارد، گفت: در مورد تراکنش‌های بانکی در سال ۹۶ تا ۹۷ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات حقه و قانونی دریافت شده است که از اقدامات بسیار مهم سازمان امور مالیاتی است.

وی ادامه داد: اتصال تمام سامانه‌های اطلاعاتی کشور به سامانه جامع مالیاتی برای پرهیز از فرار سامانه‌هایی است که نهادها قصد آن را دارند. نباید تنها به پرداخت آنلاین اظهارنامه‌ها بسنده کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کاهش ۵ واحد درصد مالیات‌های تولیدی از جمله مواردی است که مجلس روی آنها تأکید داشت. رویکرد ما باید به سمتی برود که هر کس مالیات بیشتری پرداخت از امکانات بیشتری برخودار باشد.

وی ادامه داد: کاهش نرخ مالیات بر واحدهای تولیدی میزان درآمدهای مالیات را افزایش خواهد داد.

فرار مالیاتی بیش از رقم‌های اعلامی است

پورابراهیمی با اشاره به راه اندازی پایه‌های جدید مالیاتی گفت: در این زمینه موضوع مالیات بر درآمد خانوارها مطرح است. احیای این پایه مالیاتی که در ۱۰۰ کشور دنیا اجرایی می شود بسیار ساده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اظهارنامه‌های مالیاتی می‌تواند در داده های ورود و خروجی افراد مستقر شود. این امر مانند مالیات بر تراکنش های بانکی، شدنی است.

وی گفت: فرار مالیاتی بیش از رقم‌های اعلام شده است.

پور ابراهیمی گفت: سه ماه از مهلت دولت برای اصلاح بودجه سال ۹۸ گذشته است. در همان زمان مقام معظم رهبری یادداشتی مبنی بر اینکه بودجه ۹۸ هیچ سنخیتی با شرایط جنگ اقتصادی ندارد به دولت و مجلس ابلاغ کردند که باعث شد قوا به اصلاح این موضوع بپردازند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.