خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۳۰۰۵

تعاونی‌های صیادی جایگزین دلالان ماهی شوند

تعاونی‌های صیادی جایگزین دلالان ماهی شوند

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صیادی‌های چابهار و کنارک گفت: صیادان خواستار جایگزینی تعاونی‌های صیادی به جای دلالان ماهی هستند که نظم بازار را به هم زدند و مرتب از صیادان اخاذی می‌کنند.

ناخدا علیم افشار اظهار کرد: عاملان در واقع نمایندگان کارخانه‌های فرآوری و تن ماهی هستند که در هر اسکله 4 تا 5 نماینده هر کارخانه برای خرید ماهی صیاد دارد و این عاملان دوباره هر کدام برای خودشان نماینده انتخاب کردند؛ در واقع ماهی سه‌چهار دست می‌چرخد تا به کارخانه‌دار برسد؛ خود کارخانه‌دار هم از این وضع و رشد عاملان ناراضی است.

به گزارش تجارت‌نیوز،افشار افزود: ما 32 تعاونی صیادی فعال در 11 بندر ماهیگیری چابهار و کنارک داریم که که هرکدام به‌طور متوسط 60 لنج را تحت پوشش دارند و می‌توانند زیرنظر اتحادیه ماهی را از صیاد بخرند و به کارخانه‌دار بفروشند و تجهیزات را هم تهیه کنند؛ بارها اعلام کردیم عاملان حذف و به‌جای آن‌ها تعاونی‌های صیادی، صید را از صیادان خریداری و به کارخانه‌دار بفروشند که البته موافقت کارخانه‌دار راهم در پی داشته اما موفق نشدیم. از شیلات خواستیم تا ضمن برخورد با آن‌ها خرید و فروش عاملان را غیرقانونی کند که البته اقداماتی انجام‌شده اما کافی نبوده است چراکه عاملان قدرت بسیاری دارند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صیادی‌های چابهار و کنارک تصریح کرد: صیادان پس از 30 تا 35 روز دریاروی در آب‌های فراساحل مجبورند صید خود را هر جور شده بفروشند چراکه برای دریاروی دوباره در فصل صید نیاز به تور، ادوات، آذوقه و بعضا تعمیرات دارند که عامل این پول را به آن‌ها با خرید 20 درصد از کل ماهی می‌دهد و بقیه را 4 تا 5 ماه بعد می‌دهد که برای صیاد مدت‌زمان زیادی است و در این مدت مالک لنج و صیاد علاوه‌بر خرید تجهیزات و ادوات، حق‌الزحمه ملوانان را هم دارند.

ناخدا افشار خاطرنشان کرد: عامل، صید را به کارخانه دار می‌فروشند و پول آن را در بانک گذاشته و سودهای میلیاردی می‌کند؛ 4 الی 5 ماه بعد هم پول صیاد زحمت کشیده را کم کم می‌دهد؛ گاها کلاهبرداری هم از صیادان می‌کند؛ صیادی که از دریا برمی‌گردد آمار ماهی‌های خراب را که ندارد، مثلا اگر 2 تن ماهی خراب داشته باشد، به 10 تن افزایش می‌دهد و ضرر را به صیاد زحمتکش غالب و تحمیل می‌کند.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.