کد مطلب: ۶۳۸۹۱۷

تعرفه‌ آب افزایش می‌یابد؟

تعرفه‌ آب افزایش می‌یابد؟

شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: اخبار مبنی بر افزایش چند برابری تعرفه‌ آب فاقد اصالت و صحت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تعرفه‌ آب افزایش می‌یابد؟

بر اساس آئین‌نامه هیات وزیران، مشترکان خانگی که طبق الگو اقدام به مصرف آب کنند، مشمول هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای نخواهند شد و در عین حال تعرفه آب مشترکان خانگی با مصرف مازاد بر الگو به ترتیب با ضریب (۰.۵)، (۰.۷۵)، (۱.۵)، (۳) و (۵) نسبت به قیمت غیریارانه‌ای شامل مجموع هزینه‌های تأمین آب (هزینه‌های توزیع آب و جمع‌آوری فاضلاب مطابق صورت‌های مالی به علاوه مقادیر غیریارانه‌ای هزینه آب خام و انرژی الکتریکی برای پمپاژ و تأمین آب و به صورت پلکانی (نسبت به مازاد) محاسبه و دریافت خواهد شد.

همچنین متوسط تعرفه آب مصارف صنعتی، عمومی غیرآموزشی و دستگاه‌های اجرایی و همچنین تجاری به ترتیب براساس ضریب (۱) و (۱.۵) نسبت به هزینه تأمین آب محاسبه و دریافت می‌شود.

هم‌اکنون ۵۴ درصد مشترکان آب زیر الگو مصرف می‌کنند و ۴۰‌درصد مشترکان نیز مصرف تا دو برابر الگو دارند که ضریب افزایش تعرفه آن بسیار پائین است. در عین حال ۶ درصد مشترکان مصرف بیش از دو برابر دارند که باید مصرف خود کاهش دهند.

جزئیات جدید از تعرفه‌ آب

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نرو (پاون)، در راستای اجرای مصوبه مورخ ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ هیئت وزیران (ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰) مشترکان آب که بیشتر از الگوی مصوب مصرف آب داشته باشند به صورت پلکانی مشمول تعرفه متناسب با مصرف می‌شوند و تعرفه مشترکانی که نسبت به رعایت الگوی مصرف آب اقدام کنند، مشمول هیچ‌گونه تغییری نشده و از نرخ‌های یارانه‌ای برخوردار می‌شوند.

بر این اساس، نرخ‌های پلکانی مشترکان بالای الگوی مصرف با هدف بازدارندگی برای صرفه‌جویی و مصرف متناسب با الگو برای پرمصرف‌ها است.

همچنین طبق این مصوبه، مشترکان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در صورت مصرف تا یک سوم الگو از پرداخت آب بها معاف می‌باشند.

این گزارش اضافه می کند، الگوی مصرف در استان‌های مختلف، براساس شرایط آب و هوایی، محیطی و جمعیت خانوار متفاوت است که مطابق این مصوبه وزارت نیرو موظف شده الگوی مصرف را براساس تعداد نفرات هرخانوار تعیین کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.