کد مطلب: ۷۳۵۵۴۰

تعرفه گاز پرمصرف‌ها ۴ برابر شد

تعرفه گاز پرمصرف‌ها 4 برابر شد

‌مصوبه هیئت وزیران درباره اصلاح قیمت گاز مشترکان خانگی از چهار برابر شدن تعرفه گاز پرمصرف‌ها و مرفه‌نشینان خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیر امورگازرسانی شرکت ملی گاز از تعرفه جدید گاز مشترکان خانگی خبر داد.

مسلم رحمانی، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز، درباره مصوبه جدید دولت توضیح داد: در سه پلکان اول یعنی مصارف متعارف هیچ‌گونه تغییری اتفاق نخواهد افتاد، اما از پلکان چهارم تا پلکان دهم یعنی مشترکان پرمصرف و پلکان یازدهم و دوازدهم یعنی مشترکان بسیار پرمصرف، تعرفه تقریبا به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها یعنی براساس قیمت صادراتی است که بین 5000 تا 6000 تومان قیمت دارد.

افزایش تعرفه گاز فقط برای مرفه‌نشینان

طبق تعرفه جدید، قبض گاز مشترکان خانگی در 6 پله اول تغییر خاصی نکرده است، اما از پله هفتم به تدریج روند تغییرات محسوس می‌شود و افزایش قیمت قبوض در دو پله آخر با حدود 400 و 750 هزار تومان در ماه، به اوج خود می‌رسد.

گفتنی است مصوبه هیئت وزیران درباره اصلاح تعرفه گاز مشترکان خانگی ابلاغ شد. طبق این مصوبه، پله‌های اول تا سوم بدون تغییر قیمت باقی ماندند، اما پله چهارم تا ششم 30 درصد افزایش و پله هفتم تا دهم 50 درصد افزایش نسبت به تعرفه قبلی را داشتند و همچنین تعرفه پله‌های یازدهم و دوازدهم نیز عدد ثابت 5000 و 6000 تومان به ازای هر متر مکعب تعیین شدند.

تعرفه گاز 64 درصد مردم بدون تغییر

در این راستا مسلم رحمانی، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز، درباره مصوبه جدید دولت توضیح داد: در سه پلکان اول یعنی مصارف متعارف هیچ‌گونه تغییری اتفاق نخواهد افتاد، اما از پلکان چهارم تا پلکان دهم یعنی مشترکان پرمصرف و پلکان یازدهم و دوازدهم یعنی مشترکان بسیار پرمصرف، تعرفه تقریبا به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها یعنی براساس قیمت صادراتی است که بین 5000 تا 6000 هزار تومان قیمت دارد.

وی افزود: ۶۴ درصد مشترکان شرکت گاز، در سه پلکان اول قرار گرفتند که ۳۵ درصد مصرف را انجام می‌دهند، اما ۳۵ درصد از مشترکان، ۶۰ درصد مصرف را انجام می‌دهند و قریب به دو درصد هم نزدیک به 5.5 درصد مصرف می‌کنند که شامل پرمصرف‌ها هستند.

بر اساس روال قبل قبض گاز مشترکان بدین صورت محاسبه می‌شود که بسته به کل مصرف مشترک، میزان مصرف هر پله در تعرفه آن پله ضرب می‌شود و همه اعداد به دست آمده با یکدیگر جمع می‌شوند.

طبق قوانین شرکت گاز، میانگین تعرفه گاز برای مشترکان هر پله مصرفی به این صورت است که مثلا مشترکی که در پله چهارم قرار دارد به طور میانگین به ازای هر متر مکعب مصرف گاز 72.6 تومان می‌پردازد.

با توجه به تغییر بازه هر پلکان، نظام تعرفه‌ای قدیم با پلکان‌های جدید متناسب‌سازی شده و از 16 آذر 1401میانگین تعرفه گاز جدید مشترکان پله آخر نسبت به تعرفه قدیم، بیش از چهار برابر شده است.

برای محاسبه یارانه پنهان، قیمت واقعی گاز معادل قیمت گاز تحویلی به پتروشیمی‌ها و قیمت صادراتی 20 سنت بر متر مکعب و نرخ ارز نیز 30 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

گفتنی است متوسط قبض جدید مشترکان سبزرنگ بین 3000 تا 20 هزار تومان خواهد بود. متوسط قبض مشترکان زردرنگ 25 تا 65 هزار تومان خواهد شد. متوسط قبض مشترکان نارنجی رنگ 95 هزار تا 320 هزار تومان برآورد می‌شود و قبض مشترکان قرمز رنگ و پرمصرف نیز بیش از 475 هزار تومان خواهد بود.

طبق تعرفه جدید، قبض گاز مشترکان خانگی در شش پله اول تغییر خاصی نکرده است اما از پله هفتم کم کم روند تغییرات محسوس می‌شود و افزایش قیمت قبوض در دو پله آخر با حدود 400 و 750 هزار تومان در ماه به اوج خود می‌رسد.

در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که ضمن تثبیت قبض گاز مشترکان کم‌مصرف، قبض مشترکان پله آخر از ماهانه 230 هزار تومان به 980 هزار تومان رسیده است یعنی 4.25 برابر.

اما نکته مهم اینجاست که مشترکان پله آخر (2 درصد از جامعه) همچنان 83 درصد مبلغ واقعی گاز را به صورت یارانه دریافت می‌کنند. به بیان دیگر هر چند اصلاح نظام تعرفه‌گذاری جدید موجب افزایش قبوض پرمصرفانِ پردرآمد شده اما یارانه نجومی آنها از بیت‌المال همچنان پابرجاست.

طبق گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توزیع مشترکان پرمصرف تهرانی که در پله‌های هشت تا ۱۲ مصرف گاز هستند، نشان می‌دهد که ۸۸.۸۳ درصد از آنها در مناطق گران و مرفه شمالی تهران ساکن هستند. حال هر چند اقدام دولت یک گام رو به جلو بوده اما سوال اساسی این است که چرا مرفه‌نشینان همچنان باید معادل 83 درصد گازبها را یارانه دریافت کنند؟

سال گذشته دولت سیزدهم بعد از 6 سال، تعرفه گاز خانگی را با تمرکز بر پرمصرف‌ها اصلاح کرد و حال امسال مجددا اصلاح قیمت‌ها صورت گرفته است. اما بررسی شاخص‌ها نشان می‌دهد که همچنان تا نقطه مطلوب برای برقراری عدالت در پرداخت یارانه‌ها فاصله زیادی است و این روند اصلاح نباید متوقف شود.

[link name="تعرفه گاز پرمصرف ها از 16 آذر افزایش پیدا می‌کند " url="https://tejaratnews.com/%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87-%DA%AF%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%B1%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-16-%D8%A2%D8%B0%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7″

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.