کد مطلب: ۵۶۵۳۶۲

تعریف گریس نسوز و موارد مصرف آن

تعریف گریس نسوز و موارد مصرف آن

گریس نسوز یک ماده صنعتی جامد است که با همنشینی یک ماده غلظت دهنده صنعتی با روغن ایجاد می‌شود.

گریس نسوز یک ماده صنعتی جامد است که با همنشینی یک ماده غلظت دهنده صنعتی با روغن ایجاد می‌شود. برای بالا بردن تغلیظ گریس از یک سری مواد افزودنی صنعتی بهره برده می‌شود. گریس در دمای طبیعی، حالتی نیمه جامد و جامد دارد.

برای نامگذاری گریس از ۶ گروه داده بهره برده می‌شود. این گروه به وسیله اعداد و حروف متفاوت نامگذاری میشوند. و به نوعی مشخص کننده نام یک گریس هستند:

  • نوع مصرف گریس
  • مواد اضافه به کار رفته در گریس
  • انواع مختلف روغن های به کار رفته بر پایه سنتتیک
  • گرید گریس
  • بیشینه دمای مجاز عملیاتی
  • کمینه دمای مجاز عملیاتی

ویژگی‌های شیمیایی گریس نسوز

برای ساخت گریس نسوز از اختلاط ماده غلظت دهنده‌ای مثل صابون در کنار یک روغن صنعتی که نقش روان کننده را بر عهده دارد استفاده می‌شود. تغلیظ‌گرها از هیدروکربن‌هایی ساخته شده‌اند که بیش از ۵۰ تا ۶۰ و در برخی موارد تا ۸۰ اتم کربن دارند. تغلیظ‌گرهای لیتیومی بالاترین میزان مقاومت گرمایی را به گریس‌های نسوز می‌دهند. در این مورد می‌توان گریس نسوز پترو پرند پارت را نام برد.

IMG 20210722 123311

روغن پایه در تولید گریس نسوز

نزدیک به ۹۰ درصد از حجم گریس‌ها را روغن پایه تشکیل می‌دهد که نقشی بیبدیل در عمل روانکاری بلبرینگ‌ها بازی می‌کنند. این روغن‌ها از دو دسته روغن تشکیل شده روغن پایه‌های معدنی و روغن پایه‌های صنعتی. در مواقعی که به حرارت بالا و پایداری بسیار احتیاج است بهر برده می‌شود. و در حالت عادی زمانی که به حرارت و ویسکوزیته پایین احتیاج است، روغن پایه معدنی استفاده میشود.

یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های گریس نسوز که قابل ذکر است خاصیت گرانروی روغن پایه در گریس است که بهره‌بری از آن به این علت است که اولا روانکار بین اجزاء غلتکی و چرخشی قرار گیرد و بماند و در ضمن در بالاترین دمای کاری بلبرینگ از ارتباط مستقیم و بی‌واسطه آنها ممانعت به عمل آورد.

چگونگی کارکرد گریس نسوز

اگر قابلیت روانکاری مداوم برخی قطعات و ابزارآلات صنعتی مثل قطعات سیار جلوبندی خودرو از طریق روانساز مایع وجود نداشته باشد و یا اینکه این تکرار روانسازی اقتصادی به نظر نرسد. از گریس نسوز بهره برده می‌شود. گریس‌ها همچون روغن‌ها امکان پاکسازی و خنک کنندگی ندارند. بدون استفاده از گریس، در عملکرد بسیاری از نیروهای مولد خلل ایجاد می‌شود.

در حالت کلی، گریس در قیاس بقیه روانکارها، کمتر استفاده می‌شود. اما از اهمیت بالایی برخوردار است. به شکلی که هیچ جایگزینی برای گریس وجود ندارد. در ادامه این نوشتار به امتیازات و موارد مصرف انواع گریس‌ها خواهیم پرداخت. در ضمن برای دسترسی بیشتر به اطلاعاتی در زمینه گریس نسوز و گریس چند منظوره و انواع روانکارهای صنعتی می‌توانید به وبسایت مجموعه پترو پرند پارت رجوع کنید. در زیر به برخی از موارد استفاده گریس نسوز خواهیم پرداخت:

روانکاری با گریس، نیاز به تعداد مرتبه‌های کمتری نسبت به دیگر روغن‌ها دارد که این خود به کاهش هزینه‌ها و صرفه اقتصادی استفاده از گریس می‌شود. و به عنوان یک امتیاز مهم برای گریس به شمار می‌رود. به ویژه در مواردی که محلی که نیاز به گریس کاری و روانسازی دارد در جایی قرار دارد که در دسترس کاربر صنعتی نیست.

گریس یک پوشش بسیار خوب در برابر نفوذ گردوغبار به ابزارآلات صنعتی و در ضمن از خروج مواد از این ابزارها ممانعت به عمل می‌آورد.

از این ماده، برای آب‌بندی کاسه نمدها و سایر ابزارآلات صنعتی به بهترین شکل بهره‌برداری می‌شود این در حالی است آب کاری با روغن به دلیل اصطکاک بال نیاز به انرژی بسیار زیادی دارد.

روانکاری با گریس در قیاس با روغن از عمر مفید بالاتری برخوردار است به شکلی که بعضی از آنها به صورت آب‌بند تا مدت‌ها در این ابزارآلات باقی می‌مانند. در برخی موارد طول عمر قطعه بستگی به عمر مفید گریس دارد.

در برخی موارد در ابزارآلاتی که قرار است در یک بازه زمانی غیرفعال باشند از گریس برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی استفاده می‌شود. در ضمن استفاده از گریس، نیروی اصظکاک دستگاه را به شدت پایین می‌آورد که این در طول عمر و کاهش استهلاک دستگاه بسیار موثر است.

از آنجایی که گریس به عنوان یک لایه نرم صنعتی در بین اجزای دستگاه های صنعتی قرار می‌گیرد از بروز سرو صدای ناشی از سایش قطعات به یکدیگر به خوبی جلوگیری می‌کند. و موجب روان‌تر کار کردن ابزارآلات صنعتی می‌شود.

IMG 20210722 123351

گریس نسوز و موارد استفاده آن

به طور معمول گریس‌ها در دماهای مختلف به کار گرفته می‌شوند. اما عملکرد روغن‌ها فقط در دماهای خاصی از بهره‌وری لازم برخوردار است. در ابزارآلاتی که در دماهای بسیار بالا، سرعت کم و شرایط پیچیده و سخت عملیاتی مشغول به فعالیت هستند مثل یاتاقان‌هایی که داری چرخش محوری معکوس می‌باشند، از گریس نسوز به جای روغن استفاده می‌شود.. همچنین در ابزارآلات صنعتی که زنگ زدگی و استهلاک دارند نیز می‌توان از گریس لیتیوم که ویژگی خورندگی دارد بهره برد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع گریس نسوز و کاربرد آنها، به وبسایت پترو پرند پارت مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.