کد مطلب: ۴۷۶۴۶۲

روحانی:

تعطیلی راه مقابله با کرونا نیست / هیچ‌گونه راهپیمایی اربعین حسینی نداریم

تعطیلی راه مقابله با کرونا نیست / هیچ‌گونه راهپیمایی اربعین حسینی نداریم

رئیس جمهور با بیان اینکه تعطیلی راه مقابله با کرونا نیست، گفت: امسال مراسمی به نام راهپیمایی اربعین هم برای کربلا نخواهیم داشت و هم در داخل ایران نیز هیچ گونه راهپیمایی به این مناسبت وجود نخواهد داشت البته عزاداری‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی امروز شنبه در در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: آنهایی که می‌گویند درس و علم آموزی مهم نیست، از تقریبا یک جمعیت 20 میلیونی حرف می‌زنند؛ جمعیتی که می‌خواهند درس و علم بیاموزند و آینده خودشان را بسازند.

روحانی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و بویژه دانش آموزان و دانشجویان خاری در چشم دشمنان دانست و گفت: خانواده‌ها به بوق‌های تبلیغاتی وعصبانیت دشمنان از بازگشایی مراکز آموزشی در کشور توجه نکنند. آنها ناراحتند که چطور با وجود این همه تحریم و فشار، ایران اسلامی همبستگی خود را حفظ کرده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه راه حفظ سلامت جامعه و مردم در مقابل کرونا تعطیل کردن امور نیست بلکه رعایت تمام اصول بهداشتی، اصلی‌ترین راه است، گفت: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که آموزش صرفا یک بُعد این مساله است و مهم‌تر از آن بعد پرورشی است چرا که حضور در کلاس درس و پای درس استاد مفهوم و ارزش ویژه‌ای دارد لذا بایستی آموزش را در کنار پرورش و سلامتی جسم و جان مورد توجه قرار داد.

وی افزود: امروز در کشور ما با اقدامات انجام شده آموزش ترکیبی برقرار است و دانش آموزان در کنار امکان حضور در سرِ کلاس می‌توانند از فضای مجازی و صدا و سیما نیز استفاده کنند و اقداماتی که وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و علوم در هفته گذشته آغاز کردند نشاط و روحیه تازه‌ای بین جوانان ایجاد کرد و نشان داد که کشورمان به آینده جوانان خود توجه دارد.

روحانی با اشاره به ناراحتی و عصبانیت کانال‌های ضدایرانی خارجی از ادامه روند امور کشور و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: بر این اساس گزارش یکی از موسسات آمریکایی، آنها از اینکه ایران در حال تحریم چگونه به رغم فشارهای مختلف همه امور خود را طبق روال انجام می‌دهد بسیار عصبانی هستند و در گزارش این موسسه آمده است که انتظار داشتند که به واسطه فشارهایی که ایجاد کردند در ایام کرونا مردم به خاطر تنگناهای به وجود آمده به خیابان‌ها بریزند و طبیعی است که وقتی این انتظار آنها برآورده نشده عصبانی و ناراحت باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ کس نمی‌داند که کرونا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: در چنین شرایطی باید کار خود را ادامه دهیم و البته بایستی پایش و نظارت‌های لازم به طور دقیق انجام شده و اصول بهداشتی رعایت شود.

روحانی با بیان اینکه بر اساس آمارهای جهانی امروز خطر بزرگی نسل جوان را تهدید می‌کند، گفت: بر اساس این آمار 17 درصد جوانان گروه سنی 24 تا 30 سال دچار اضطراب و افسردگی هستند و چشم‌انداز روشنی نسبت به آینده ندارند لذا آینده زندگی جوانان و اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود از اهمیت زیادی برخوردار است و همه باید دست به دست هم در مسیر آینده روشن برای جوانان گام برداریم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بیماری کرونا با مشکلات دیگری مانند سیل، زلزله و آنفلوانزا تفاوت دارد، گفت: حوادث طبیعی زمان محدود و شامل منطقه مشخصی است ولی کرونا بحرانی است که زمان مشخصی برای پایان آن وجود ندارد و سراسر جهان را درگیر کرده است لذا در این خصوص مفهوم مراعات نیز متفاوت می‌شود و باید نگاه بلندمدتی به آن داشت.

روحانی خاطرنشان کرد: در آغاز بحران کرونا کشورهای اروپایی و آمریکایی وضعیت دشواری داشتند به گونه‌ای که مردم به فروشگاه‌ها هجوم آورده و در فرودگاه‌ها ماسک را از کشوری به کشور دیگر می‌قاپیدند اما در کشور ما هیچ گونه تبعیضی بین اقوام، مذاهب و حتی بین ایرانی و غیرایرانی در موضوع درمان بیماری کرونا وجود نداشت. این در حالی است که در اروپا بعضی‌ها اعلام کردند که خانه سالمندان را به حال خود رها کنند و حتی سیاه پوستان بعد از سفیدپوستان تحت درمان قرار بگیرند لذا اقدامات انجام شده در کشور ما نشان دهنده فرهنگ، انسانیت و معرفت است این در حالی است که تحت سخت‌ترین تحریم‌ها قرار داشتیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در موضوع کرونا دنیا واقعیت خود را به همه نشان داد، اظهار کرد: در شرایط بحران کرونا حتی اعلام نکردند که حداقل تحریم دارو لغو شود و حتی با تقاضای کشورمان برای دریافت 5 میلیارد دلار وام به منظور تهیه دارو و واکسن موافقت نشد و آمریکا اجازه این کار را صادر نکرد.

روحانی تاکید کرد: حاکمان امروز کاخ سفید آمریکا بویی از انسانیت نبرده اند، گفت: بالاتر از آن با کشورهایی که دوست ما هستند و پول کشورمان در بانک‌های آنها قرار دارد حاضر نیستند به خاطر فشار آمریکا این پول‌ها را آزاد کنند و همه در برابر فشار و ظلم آمریکا عقب‌نشینی کردند و چنین جنایتی در تاریخ سابقه ندارد.

رئیس جمهور خطاب به مردم ایران با بیان اینکه راه حفظ سلامت آنها تعطیل کردن امور نیست، گفت: نباید کسی چنین مطرح کند که برای سلامت مردم و جوانان باید مدارس،‌ دانشگاه‌ها، بازار و کسب و کار تعطیل شود چرا که این یک موضوع اشتباهی است و تعطیلی راه مقابله با کرونا نیست.

روحانی گفت: ایران با تصمیمات ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان بهترین شیوه را برای مقابله با این بیماری در پیش گرفته است و آن اینکه در کنار رعایت همه اصول بهداشتی کسب و کار و امور کشور نیز طبق روال انجام شود.

رئیس جمهور رعایت موارد بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا اعلام شده را مورد تاکید قرار داد و گفت: تمام اصول بهداشتی اعم از شستشوی دستها، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری از مواردی است که انسان را از خطر کرونا و آنفلوانزا مصون نگه می‌دارد بی‌تردید اگر این اصول رعایت نشود امسال کرونا و آنفلوانزا می‌تواند دردسر ایجاد کند و اگر مردم مراعات کنند می‌توانیم امسال سال خوبی پیش رو داشته باشیم و اگر مردم رعایت کنند در فصل پاییز هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

روحانی افزود: وزارت بهداشت و درمان پیش‌بینی‌های لازم را در مورد واکسن آنفلوانزا انجام داده است اما واکسن اصلی که می‌تواند تا آخر سال در کنار ما باشد رعایت اصول بهداشتی است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع راهپیمایی اربعین تصریح کرد: مردم بدانند که مقامات بلندپایه عراقی به صراحت به ما اعلام کردند که امسال آمادگی برای پذیرش زائرین اربعین ندارند ضمن اینکه کشور عراق نیز وضعیت مناسبی در خصوص بیماری کرونا ندارد.

روحانی تاکید کرد: امسال مراسمی به نام راهپیمایی اربعین هم برای کربلا نخواهیم داشت و هم در داخل ایران نیز هیچ گونه راهپیمایی به این مناسبت وجود نخواهد داشت البته عزاداری‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

صحبتم را با تشکر و سپاسگزاری از همه معلمین سراسر کشور و اساتید، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی آغاز می کنم که موفق شدند درب مدارس و دانشگاه‌ها را روی دانش‌آموزان و دانشجویان باز بگذارند.

برای ما خیلی مهم بود که در شرایط کرونا بتوانیم همه ابزار و امکانات لازم را در اختیار بگیریم، پروتکل‌ها همه مورد مراعات قرار بگیرد و نوجوانان و جوانان عزیز ما بتوانند از فرصت یادگیری علم و دانش استفاده کنند.

در واقع همه تلاش ما این است که همزمان با مقابله با کرونا بتوانیم بقیه کارهای لازم و ضروری برای زندگی و آینده مردم را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، اجرایی و عملیاتی کنیم.

جمعیت، جمعیتِ قابل ملاحظه‌ای است. ما بیش از 14 میلیون دانش آموز داریم، از آن طرف دانشگاه و فرصت‌های تحصیل تکمیلی و حوزه‌های علمیه را اگر کنار هم قرار دهیم، تقریبا از یک جمعیت 20 میلیونی حرف می‌زنیم. آنهایی که می‌گویند درس، علم و دانش مهم نیست بحث زندگی 20 میلیون نفری است که خودشان را آماده کردند یاد بگیرند، بیاموزند، صاحب مهارت شوند و بتوانند آینده خودشان را بسازند. یعنی در واقع می‌گوییم که این جوان‌ها نسبت به آینده خودشان هیچ اطمینانی نداشته باشند، نسبت به آینده خود هراس داشته باشند، درس نخوانند و در خانه و خیابان بیکار بنشینند. آثار سوئی که در روحیه این جوانها ایجاد می‌کند بسیار خطرناک است و بنابراین خیلی مهم است که ما درب مدرسه و دانشگاه را باز بگذاریم اما در عین حال آموزش را منحصر به حضور افراد نکنیم و اگر کسانی برای دریافت آموزش حضوری مشکلی دارند، این آموزش های لازم را از طریق فضای مجازی و صدا و سیما، در اختیار آنها قرار دهیم.

از خانواده‌های عزیز می‌خواهم که در برابر شبهه افکنی‌ها تسلیم نشوند، کاملا هوشیار باشند و بدانند هم وزارت بهداشت و درمان و هم وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی همه توان خودشان را به کار می‌گیرند تا نوجوان‌ها و جوان‌های عزیز ما بتوانند در یک محیط سالم درس خود را ادامه دهند.

بحث هم تنها بحث آموزش نیست. آموزش یک بُعد مهم است اما یک بعد مهم دیگر که گاهی از خودِ‌ آموزش هم مهم‌تر است بعد پرورشی است یعنی دانش آموز باید سر کلاس بیاید، باید مدرسه بیاید و با استاد مواجه شود.

درست است که می‌توان بسیاری از علم‌ها و دانش‌ها را از طرق دیگر آموخت اما درس استاد چیز دیگری است، پای درس استاد نشستن و به قول قدیمی‌ها زانو زدن در برابر استاد، مفهوم دیگری دارد و فضای دیگری را ایجاد می‌کند. بنابراین باید هم به آموزش و هم به پرورش، هم به جسم و هم به جان توجه کنیم و الحمدالله امروز آموزش ما یک آموزش ترکیبی است، حضور دانش آموزان در بسیاری از مدارس به صورت شیفتی است اما در عین حال این راه برای جوان‌های ما باز شد.

به نظر من کاری که آموزش و پرورش و دانشگاهها در هفته گذشته انجام دادند، فضایی را به روی جوان‌های ما باز و یک نشاط در روحیه‌شان ایجاد کردند. آنهایی که می‌توانند حضوری و آنهایی که نمی‌توانند از طریق غیرحضوری درس می‌خوانند. همین‌که می‌بینند مدرسه باز است، درس خواندن و مهارت‌آموزی سر جای خودش است، متوجه می شوند کشور به مساله آینده جوان‌ها توجه دارد.

بعضی‌ها ناراحت و عصبانی هستند مخصوصا کانال‌‌های ضدایرانی خارج نشین خیلی ناراحت‌ هستند از اینکه در این داستان کرونا همه چیز به روال درست پیش می‌رود و مدیریت می‌شود. من عصبانیت آنها را می‌دیدم و اخیرا وزارت اطلاعات دو گزارش از برخی از موسسات آمریکایی به من داد که نشان می داد آنها چقدر عصبانی هستند که ایران در حال تحریم و با این فشار، چطور هم مغازه‌اش باز است، هم مردم رفت و آمد می‌کنند، هم مجالس عزاداری آن و مساجد آن به پا هست، بیمارستان‌ها به مردم می‌رسند، مردم پشت در بیمارستان نماندند، با کمبود دارو مواجه نیستند. در آنجا نوشته ما این همه فشار درست کردیم که در ایام کرونا، مردم به خاطر فشار دارو و پزشک و بیمارستان و تخت و آی.سی.یو به تنگ بیایند و به خیابان بریزند حالا موجب تشکر برای دولت ایران شده است. در این گزارش نوشته این موجب تشکر شده و کشورهای منطقه همه نگاه‌شان به ایران است و همه می‌بینند ایران به بهترین وجه مقابله با کرونا را انجام داده و این نشان می‌دهد دشمنان ما ناراحت هستند.

خانواده‌های آنهایی که دنبال علم و دانش و آینده خودشان هستند، نمی‌خواهند بچه‌هایشان یک یا دو سال از تحصیل عقب بمانند چرا که اگر کسی به ما می‌گفت کرونا تا دو ماه دیگر هست به گونه‌ای دیگر تصمیم می‌گرفتیم اما هیچ کس نمی‌داند کرونا تا چه زمانی هست؟ امسال، سال دیگر هست، حتی کسی نمی‌تواند قسم بخورد که سال آینده تمام می‌شود، این را هم کسی نمی‌تواند با اطمینان بگوید.

پس در این شرایط باید خودمان را آماده کنیم. البته پایش و نظارت باید به خوبی انجام بگیرد. متشکرم از دست اندرکاران وزارت بهداشت و درمان که به مدارس سر می‌زنند. آنهایی که خوب عمل کردند امروز در گزارش آمد.

به طور نمونه در شهر بم در استان کرمان خیلی خوب عمل شده بود ولی در یک شهر دیگر در خوزستان خوب عمل نشد که باید همه اینها را توجه کنیم و همه تمام اصول بهداشتی را مورد مراعات قرار دهیم.

آمارهای جهانی هم به ما می‌گوید یک خطر بزرگ امروز متوجه نسل جوان است. ما فکر می‌کنیم کرونا و این مسائل و مشکلاتی که پیش آمده برای آنهایی است که بیماری زمینه‌ای دارند و پیرمرد هستند و برای آنها هراس و نگرانی ایجاد کرده است که در این آمار جهانی از کشورهای مختلف می‌گوید، 17 درصد جوان‌ها و از سن 24 تا 30 سال دچار اضطراب و افسردگی هستند. مخصوصا چشم انداز آینده برای آنها روشن نیست که آینده شغل و حرفه‌ و زندگی‌ آن ها چه می‌شود.

پس این مساله آینده زندگی جوان‌های ما بسیار مهم است و اقداماتی که باید انجام دهیم برای همه ما مهم است و همه باید دست به دست هم دهیم و خانواده‌های عزیز هم منافع خود و بچه‌هایشان را در نظر بگیرند و به این بوق‌هایی که در کشورهای مختلف به راه انداختند، توجه نکنند و خیلی هم عصبانی هستند. لحن اینها نشان می دهد که چقدر عصبانی هستند که چطور مردم ایران با تحریم و فشار، همبستگی خودشان را حفظ کردند، دست به دست هم دادند و مراعات می‌کنند.

اصلا مراعات کردن این اصول بهداشتی یک خاری در چشم دشمنان ما است که می بینند همه ایران بر خلاف خواسته آنها، دستورالعمل های بهداشتی را مراعات می‌کنند. الحمدالله به خوبی این مسیر و روند انجام می‌گیرد.

همه ما می‌دانیم ماجرای کرونا با همه مشکلات دیگر متفاوت است البته در کشور یک وقتی ممکن است سیل، زلزله و یک بیماری مثل همین آنفلوانزا باشد که همه زمانهای آن محدود است. سیل یک روزی می‌آید و یک روز هم قطع می‌شود، دو روز، پنج روز، یک هفته و ده روز است و تمام می‌شود، زلزله می‌آید ولو اینکه پس لرزه‌های آن هم تکرار شود خلاصه پنج روز، شش روز و ده روز است و تمام می‌شود و آنفلوانزا هم هر سال می‌آید، دو ماه و سه ماه در زمستان است و مردم یک جوری عبور می‌کنند ولی این کرونا یک بحرانی است که اولا زمان‌دار نیست و واقعا نمی‌دانیم چند ماه دیگر پیش روی ما است و تا چه زمانی باید مقابله کنیم بعد هم مخصوص یک منطقه نیست که بگوییم این استان سیل و زلزله آمده بلکه اصلا سراسر کشور، سراسر منطقه و سراسر جهان است و اصلا جایی را در دنیا نمی‌بینیم که از کرونا دچار مشکل و خسارت نشده باشد.

هیچ کس و هیچ کشوری از این کرونا در امان نماند و این حادثه، حادثه مهمی است و مردم ما باید توجه کنند که یک حادثه بی نظیر در قرن است چون الان ما به پایان قرن نزدیک می‌شویم و سال دیگر و سال 1400 سال پایانی قرن ما است، از 1300 تا 1400 در این صد سال چنین حادثه‌ای در دنیا نداشتیم و به این صورت نبوده و این مساله بسیار مهمی است.

اینجا مفهوم مراعات کردن متفاوت می‌شود. دیگر مراعات به معنی یک هفته، ده روز و یک ماه نیست بلکه باید بلندمدت مراعات کنیم، مفهوم امداد و کمک‌رسانی عوض می‌شود و همه چیز معنای خودش را پیدا می‌کند و با بحران‌های دیگر متفاوت است.

شما دیدید در آغاز این بحران در کشورهای اروپایی و آمریکایی چه وضعی در روزهای اول پیش آمد. اصلا به هم ریخت، مردم به فروشگاه‌ها هجوم آوردند، جنس نبود،‌ وسایل بهداشتی نبود، دستمال کاغذی نبود، برای ماسک دعوا می‌کردند،‌ در فرودگاه‌ها این کشور از آن کشور ماسک می‌قاپیدند و با شرایط عجیب و غریبی در هفته‌های اول مواجه شده بودند.

پیداست این داستان،‌ داستان ویژه‌ای هست که برای همه بی‌سابقه است و بحمدالله در کشور ما یک جا ندیدید که بیمارستان بین ایرانی و غیرایرانی فرق بگذارد و اگر دو نفر وارد بیمارستان می‌شوند یک نفر ایرانی و یکی غیرایرانی باشد در تهران، ‌اصفهان و هر کجا است و رئیس بیمارستان بگوید شما که خارجی هستید بروید داخل اتاق و صبر کنید ببینم تخت خالی دارم یا خیر و ایرانی ببینم.

هیچ. آنچه که پیش آمد در اروپا که بعضی‌ها گفتند خانه سالمندان را ول کنید، اینها پیرمرد و پیرزن هستند و هر چه شدند، شدند که در اروپا در بعضی از کشورها پیش آمد.

در کشور ما نسبت به سالمند و جوان و نسبت به ایرانی و خارجی تفاوت قائل نشدیم و در دنیا گفتند این چون سیاه هست، در صف آخر بایستد و اول باید به سفیدها دارو بدهیم. همین پی.سی.آر گفتند این سیاه برود دو هفته دیگر بیاید که در خودِ آمریکا این کار را کردند و بین مردم تبعیض قائل شدند و در اروپا نیز تبعیض قائل شدند.

ما در ایران بین اقوام، بین مذاهب، بین داخلی، خارجی و بین هیچ کس تبعیض ندیدیم و همه یکسان بودند و کاملا انسانیت، حقوق بشر، معرفت و فرهنگ را در این داستان دیدیم و با این مساله مواجه بودیم.

یک داستان دیگری ما داشتیم که شاید هیچ کس نداشت و آن اینکه ما کشوری در تحریم صددرصد و در سخت‌ترین تحریم بودیم و اتفاقا دنیا واقعیت خود را نشان داد و آمریکا هم که معلوم است در شرایط بحران کرونا نیامدند بگویند در ایران که همه چیز ممنوع، حساب بانکی بسته و پول ممنوع لااقل برای دارو آزاد باشد.

ما وام 5 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی برای مقابله با کرونا درخواست کردیم و همه قبول کردند و برد الان قبول دارد اما آمریکا نمی‌گذارد ما 5 میلیارد دلار برای دارو و درمان وام بگیریم. اینها تا این حد از انسانیت فاصله گرفته اند.

حاکمان امروز کاخ سفید بویی از انسانیت نبرده اند، اگر بویی از انسانیت می‌بردند، این کار را نمی کردند. کشورهایی داریم که دوست ما هم هستند و پول ما در بانک آنهاست، سه قفل روی آن زدند و حاضر نیستند پول ما را برای نیازهای خودمان آزاد کنند و می‌گویند آمریکایی‌ها به ما فشار آورده که اگر در این بانک شما اینقدر پول ایران را آزاد کنید من این کار را می‌کنم، آنها هم در برابر فشار و ظلم آمریکا عقب‌نشینی کردند.

تاریخ چنین جنایتی را سراغ ندارد، شما در تاریخ پیدا کنید که یک کشوری برای دارو و درمان مردم خودش، نتواند پول خودش را که در یک بانک هست، نتواند برای رفع نیازهای مردمش برداشت کند.

ما در یک شرایط خاص و ویژه‌ای قرار داریم. برای همین است که آنها عصبانی هستند و می گویند که هر روز فشار می‌آوریم و در کرونا هم فشار را بیشتر کردیم اما آنها چطور کشور را اداره می کنند و چطور مردم زندگی می‌کنند؟ و چطور بیمارستانها اداره می‌شود؟ برای آنها این وضعیت غیرقابل قبول شده است.

در اینجا یک نکته را می‌خواهم تاکید کنم و آن اینکه مردم عزیز ما بدانند، برای سلامت‌شان راه حل تعطیلِ کار نیست، کسی نیاید بگوید مدرسه را قفل بزنید برای سلامت بچه‌ها، این حرف نادرست است، دانشگاه را قفل بزنید برای سلامت بچه‌ها، بازار را قفل بزنید برای سلامت بچه‌ها و رستوران را قفل بزنید برای سلامت مردم،‌این حرف ناصحیح است. تعطیلی راه‌ِ مقابله با کرونا نیست. ‌مراعات اصول بهداشتی توام با فعالیت‌های ضروری؛ این راه حل است و می‌تواند زندگی را بانشاط کند، این می‌تواند زندگی را یک زندگی سالم کند، این می‌تواند کشور را، فعالیت‌های ما را در مسیر فعالیت‌های مولد قرار دهد والا اینجا را ببند، آنجا را ببند، مردم، مدرسه، مسجد، عزاداری، مدرسه، دانشگاه، بازار و پاساژ نباشد و همه بنشینند بگویند مقابله با کرونا! این که شکست و تسلیم شدن در برابر کرونا است.

بنابراین ایران بحمدالله بهترین شیوه را ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان در پیش گرفته که فعالیت‌ها ادامه پیدا کند اما در عین حال همه اصول هم مراعات شود.

چند روز پیش سازمان بهداشت جهانی گزارشی داد که می گوید هیچ چشم انداز قابل اعتمادی برای آینده این اپیدمی و خاتمه این بیماری وجود ندارد. هیچ آینده روشنی نیست که بگوییم یک ماه دیگر، دو ماه دیگر و سه ماه دیگر این بیماری تمام می شود. این اعلامیه سازمان بهداشت جهانی است که می‌گوید آینده روشنی در خصوص این بیماری برای ما وجود ندارد.

و یک نکته‌ای وزیر بهداشت امروز به مناسبتی در این جلسه اشاره کرد که خواهش می‌کنم مردم ما به این نکته خیلی توجه کنند. تمام اصولی که وزارت بهداشت ما تاکید می‌کند اعم از دست شستن، اعم از فاصله، اعم از ماسک همه آنهایی که روی آن تاکید می‌کند چیزهایی است که ما را از کرونا حفظ می‌کند و تواما ما را از آنفلوانزا هم حفظ می‌کند.

امسال می‌تواند سال بدی باشد که کرونا و آنفلوانزا با هم همزمان باشند و برای ما دردسر درست کنند و امسال می‌تواند بهترین سال هم باشد؛ یعنی با مراعاتی که می‌کنیم همزمان در برابر کرونا و آنفلوآنزا می ایستیم و مشکلی در فصل پاییز نخواهیم داشت ولی اگر خدای ناکرده مراعات نشود، فاصله‌ها مراعات نشود، دورهمی‌ها باشد، خانه هم رفت و آمد کنند، سفر بروند و ماسک استفاده نکنند، در مقابله با هر دو بیماری با مشکل مواجه می‌شویم.

پس ما امسال می‌توانیم سالی را قرار دهیم که راحت‌ترین سال برای ما هم در برابر آنفلوانزا و هم در برابر کرونا باشد. وزارت بهداشت و درمان ما همه پیش‌بینی‌های لازم را البته برای واکسن انجام داده، در زمینه آنهایی که شرایط پرخطر دارند، سن بالا دارند یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند. البته شرایط را فراهم می‌کنیم برای بقیه مردم هم خواستند بازار آزاد تهیه کنند مشکل نباشد اما از واکسن مهم‌تر، اصول بهداشتی است یعنی اصول بهداشتی یک واکسنی است که با ما تا آخر سال هست ولی واکسن ممکن است تاثیر آن مثلا روی یک نوع آنفلوانزای خاص باشد همین امسال هم یک نوع جدید بیاید باز آن واکسن تاثیر نگذارد این هم هست ولی این اصول بهداشتی که مراعات کنیم ان شاءالله ما را تا پایان سال حفظ می‌کند.

و نکته آخر مساله اربعین است. مردم عزیز ما بدانند مقامات بلندپایه عراقی به صراحت به ما اعلام کردند که امسال آمادگی برای پذیرایی زائرین اربعین ندارند البته وضع عراق هم در زمینه کرونا، وضع خوبی نیست و آنها هم گرفتار هستند و ما هم باید بتوانیم به آنها کمک کنیم. بنابراین امسال مراسمی به نام راهپیمایی اربعین نداریم هم برای کربلا و هم راهپیمایی در ایران نداریم یعنی داخل ایران هم راهیپمایی نداریم. عزاداری طبق پروتکل‌ها برای اربعین و روزهای دیگر ماه صفر خواهد بود و ان شاءالله با آن پروتکل‌ها همه عزاداری خود را انجام خواهند داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حالا با اومدن پاییز جوری کرونا امار مرگ ومیر رو ببره بالا که مجبور شین همه کشور رو یکجا تعطیل کنید کاش عقلی بود واز اون اول که در قم اومد قم رو قرنطینه میکرد که الان نزدیک 6 ماه امار کرونا ایران تو خاورمیانه شماره یک هستیم افتخار میکنیم که مدیریتش هم کردیم

  • ناشناس

    چی میگه؟!