کد مطلب: ۶۲۶۵۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

درخواست تعطیلی ادارات به پاستور رفت/ شهرهای قرمز قرنطینه می‌شوند؟

درخواست تعطیلی ادارات به پاستور رفت/ شهرهای قرمز قرنطینه می‌شوند؟

تعداد فوتی‌های کرونا ظرف یک هفته دو برابر شده و تعداد بیماران بستری مبتلا به امیکرون ۵۸ درصد رشد کرده است. این در حالی است که معاون وزیر بهداشت گفته هنوز به قله شیوع امیکرون نرسیده‌ایم و هفته پیش رو، هفته خطرناکی است. آیا شهرهای قرمز تعطیل می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، همزمان با اوج‌گیری شیوع سویه امیکرون در کشور، وزارت بهداشت در نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار تعطیلی یک هفته‌ای ادارات و بانک‌ها در شهرهای قرمز شده است. پیش از این بانک‌های خصوصی برخی از کارمندان خود را برای دو هفته آینده دورکار کردند.

اما آیا ممکن است ۱۲۰ شهر قرمز وارد قرنطینه جدید شوند و اعمال قرنطینه در شهرهای قرمز، مشکل شیوع امیکرون را حل می‌کند؟ اپلیکیشن ماسک (وابسته به وزارت بهداشت) در نامه‌ به رئیس جمهور، به تعطیلی شهرهای قرمز در آبان و آذر ۹۹ اشاره کرده و نوشته: «تنها ظرف ۹ روز پس از این تعطیلی، روند بستری در شهرهای قرمز نزولی شد. این امر، از بستری حدود ۵۰ هزار نفر و مرگ حدود ۷۵۰۰ نفر از هم‌میهنان جلوگیری کرد.»

این در حالی است که در خیز پنجم کرونا که با تعطیلی همراه نبود، بیش از یک میلیون نفر بستری شدند و طبق آمار رسمی بیش از ۵۰ هزار نفر جان باختند. جز این، کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت هم اعلام کرده که «هفته آینده، هفته بسیار ملتهبی از نظر شدت ابتلا به ویروس کرونای اُمیکرون است.» او تاکید کرده که در حال حاضر آمار بستری‌ها حدود سه برابر روزهای قبل است و در هفته آینده شاهد افزایش تصاعدی بستری‌ها در مراکز بهداشتی و درمانی می‌شویم.

بر این اساس هفته پایانی بهمن و هفته اول اسفند، روزهای کرونایی سختی است. نکته مهم دیگر این است که در سویه جدید، ابتلای کودکان زیر ۱۲ سال به کرونا شدت گرفته و به گفته معاون وزیر بهداشت، حدود ۲۰ درصد بستری‌شدگان در سویه اُمیکرون زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

احتمال تعطیلی شهرهای قرمز وجود دارد؟

از یک ماه قبل و همزمان با ورود سویه امیکرون به ایران برخی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، مساله قرنطینه و اعمال برخی از محدودیت‌ها را مطرح کردند که اقدام جدی برای آن انجام نشد.

نهایتا ستاد ملی مقابله با کرونا هفته قبل در جلسه‌ای به ریاست ابراهیم رئیسی، تصمیم‌گیری درباره محدودیت‌های کرونایی را به استانداران واگذار کرد. اما در برخی از استان‌ها مانند تهران که تعداد موارد ابتلا و بستری بالاست، دستورالعمل‌های کلی وضع شد. مانند الزام به استفاده از ماسک و فعالیت مدوام مراکز واکسیناسیون.

اما به نظر می‌رسد در هفته آخر بهمن، شیوع امیکرون از همیشه نگران‌کننده‌تر شده است. به خصوص اکنون که هم تعداد فوتی‌ها به ۱۳۰ نفر در روز رسیده و هم ابتلای کودکان به این سویه افزایش داشته است.

کارمندان دورکار می‌شوند؟

به نظر می‌رسد که احتمال دارد برخی از شهرهای قرمز در هفته آینده دستورات و قوانین جدیدی حداقل برای دورکاری کارمندان وضع کنند. تاکنون اما هیچ خبری در این مورد منتشر نشده است. اما به تصمیم کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، زنان باردار،‌ مادران شاغل در بانک‌های خصوصی که کودک زیر ۵ سال دارند و کارمندان دارای بیماری زمینه‌ای شدید، از ۲۳ بهمن (فردا) تا ۵ اسفند ماه دور کار می‌شوند.

درخواست دورکاری کارمندان دولت هم مطرح شده است. اما هنوز پاسخی به این درخواست داده نشده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد که فعلا خبر جدیدی از دورکاری و یا قرنطینه شهرهای قرمز و یا تعطیلی مشاغل و اصناف نیست.

البته پیش از این هم اصناف اعلام کرده بودند که دسته‌بندی اصناف بر اساس میزان ضرورت فعالیت آنها منتفی است و با توجه به ادامه‌دار بودند کرونا، تعطیلی اصناف و مشاغل کار درستی نیست و دولت باید سیاست دیگری را در پیش بگیرد.

قوانین جدید پروازها و مترو در هفته آخر بهمن

همزمان با شیوع امیکرون، محدودیت‌هایی برای سفرهای هوایی و استفاده از مترو وضع شد. به گفته سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری، در دو هفته آینده، ظرفیت پذیرش مسافر در پروازهای داخلی تا ۶۰ درصد کم می‌شود

. همه مسافران ملزم به استفاده از ماسک هستند و همراه داشتن کارت واکسن برای پروازهای داخلی و خارجی الزامی است. تمامی مسافران باید هر دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند، در غیر این صورت برای سفر هوایی باید تست منفی پی‌سی‌آر ارائه دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همه گیری اومیکرون چند برابر انواع کرونا هست و تعطیلی بیشتر و منع عبور و مرور بهترین راهکار مفید است و همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

  • ناشناس

    وزیر بهداشت چند ماه قبل گفته بود دهه فجر پایان کرونا را جشن می گیریم او فکر می کرد با تزریق ۸۰ درصدی واکسن کرونا هم تمام می شود اما حالا با تزریق ۹۰ درصدی کرونا باز هم اوج گرفت کادر درمان می گویند اکثر مبتلایان جدید از واکسن زده ها هستند

  • ناشناس

    بعد 150 میلیون دوز واکسن !!!!
    اجبار کردید مردم واکسن ازمایش اضطراری بزنن نتیجه داشت ؟؟

  • ناشناس

    انشاءالله که تالارهای تهران را تعطیل کنند. روز دوشنبه عروسی بستگان نزدیک هست با 300 مهمان??

  • ناشناس

    چرا تالارهای عروسی تهران تعطیل نمیشه؟؟؟دوشنبه 25 بهمن عروسی بستگان نزدیک در تالار با300 مهمان . ما چه کار کنیم؟بریم یا نریم؟

  • ناشناس

    دولت دوست داره مردم بمیرند امروز تو مترو اکثرا سرفه میکردند بابا ی کاری بکنید این چه وضعی هست