خبر مهم:

کد مطلب: ۵۵۹۸۴۹

گزارش تجارت‌نیوز از پیام‌های مردم:

چرا مشاغل مختلف تعطیل نشد؟ / «به جای این همه تعطیلی، واکسن بزنید!»

چرا مشاغل مختلف تعطیل نشد؟ / «به جای این همه تعطیلی، واکسن بزنید!»

در چهار ماه گذشته، این دومین بار است که دولت دستور تعطیلی مشاغل گروه دو، سه و چهار را می‌دهد. کسبه اما این بار هم تن به محدودیت‌های کرونایی نداده‌اند و می‌گویند دولت به جای این همه تعطیلی، بهتر است مردم را زودتر واکسینه کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنگونه که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد ۹۲ شهر ایران قرمز شده و قرار بوده همه مشاغل برای ۱۰ روز تعطیل شوند. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد نه بازار تهران تعطیل بوده، نه مراکز خرید و نه کسبه و اصناف مختلف.

یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز می‌گوید: «من در بازار بزرگ تهران کار می‌کنم. دیروز نه تنها بازار تعطیل نبود بلکه شلوغ هم بود. همه رفتیم سر کار. مغازه‌ها باز و کرکره‌‌ها نیمه پایین.»

سال گذشته، برخی از مشاغل همزمان با اعلام محدودیت‌ها، کسب‌وکار خود را تعطیل کردند. اما در سال جاری چنین نبود.

چرا مشاغل مختلف تعطیل نشد؟

به گفته یکی از مغازه‌داران «با این اوضاع گرانی کسبه چه گناهی دارند که مدام دستور می‌دهید که تعطیل کنید. تا بازار راه می‌افتد و کسب وکار ما رونق می‌گیرد می‌گویند همه جا را تعطیل کنید.»

یکی دیگر از کسبه می‌گوید: «بهتر نیست به جای تعطیلی بازار، جلوی مسافرت‌ها را بگیرید. ما با این همه تعطیلی چطور قسط و کرایه خانه و مغازه را بدهیم؟»

برخی دیگر می‌گویند اگر قرار بر تعطیلی است همه جا باید تعطیل باشد. هم ادارات دولتی و هم مترو و هم بانک‌ها.

«ما تعطیل کنیم، بانک که تعطیل نیست. سر ماه اقساط وامش را می‌‌خواهد. اگر مغازه را تعطیل کنیم قسط بانک را چه کنیم؟»

یکی از کارمندان می‌گوید: «من کارمندم. صبح سوار اتوبوس می‌شوم. پر جمعیت. عصر هم که بر می‌گردم غلغله است. مردم در مترو و اتوبوس کرونا نمی‌گیرند اما اگر بروند از یک مغاز خرید کنند کرونا می‌گیرند؟ مغازه‌دار بیچاره چه گناهی کرده؟»

این انتقاد را بسیاری به عملکرد دولت وارد می‌دانند. «چرا دولت ادارات را کامل تعطیل نمی‌کند؟ چرا اصرار می‌کند که فقط کسبه و بازار تعطیل شود؟ کارمندان در این مسیر رفت و آمد کرونا نمی‌گیرند؟»

برخی دیگر هم معتقدند «دولت هر بار با شدت گرفتن کرونا، دستور تعطیلی می‌دهد. اگر مردم تعطیل کردند که چه بهتر اگر هم تعطیل نکردند، می‌گوید شیوع کرونا و آمار فوتی‌ها تقصیر مردم است.»

اما مشکل این است که مشاغل یک سال سخت را پشت سر گذاشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود کرونا حداقل ۶ میلیون شغل را از بین ببرد.

با این همه بسیاری موافق تعطیلی مشاغل هستند مشروط به اینکه «دولت خورد و خوراک مردم را تامین کند. پولی را بپردازد و از مردم بخواهد همه یک هفته که هیچ، یک ماه در خانه بمانند!»

به جای صادرات واکسن، مردم را واکسینه کنید

اما مساله برخی فراتر از تعطیلی و پرداخت کمک هزینه کروناست. آنها می‌گویند دولت به جای این همه باید زودتر واکسیناسیون را به سرانجام برساند.
سال گذشته کسی در دنیا هنوز واکسن کرونا نزده بود و دولت ناگزیر از تعطیلی‌ و قرنطینه بود. اما حالا که بخش مهمی از کشورها واکسن کرونا زده‌اند مردم دیگر نه تعطیلی را می‌پذیرند و نه قرنطینه را.

«چرا مدام اصرار می‌کنید که مردم بیرون نروند، مردم مغازه‌ها را تعطیل کنند، مردم مسافرت نروند! خب به جای این همه واکسن وارد کنید!»

این مطالبه موج پنجم کرونا جدی‌تر از همیشه مطرح می‌شود. به خصوص که گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد در ایران تنها ۴.۸ درصد مردم دز اول واکسن کرونا و ۱.۱ درصد دز دوم را زده‌اند. در حالی که در بسیاری از کشورها روند واکسیناسیون رو به اتمام است.

«والا کشورهای دیگر دوز سوم را هم زده‌اند. ما هنوز دز اول را هم نزدیم! چرا واقعا؟»

«تمام دنیا واکسن زده‌اند. ما اینجا در واکسیناسیون ۸۰ سال به بالاها هم مانده‌ایم. بعد هم می‌گویند می‌خواهیم به کل جهان واکسن صادر کنیم. صادرات پیشکش، مردم خودمان را واکسینه کنید.»

«کل دنیا پایان کرونا و واکسیناسیون را جشن گرفته‌اند ما تازه وارد موج پنجم شدیم! نکته مهم این است که شش ماه از تولید واکسن کرونا گذشته در ایران فقط یک درصد واکسن زده‌اند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نمکی بی عرضه برو گم شو دیگه ،رییسی یه فکری بکن

    • ناشناس

      تو چه ساده ای رئیسی رو هم میبینیم!!

  • ناشناس

    میدونید مسعولین ایران فقط بلدن حرف بزنن در عمل زیر صفر هنوز یک درصد رو واکسینه کردن!!! این یعنی فاجعه!!! بعد با کمال پرویی از مردم میخوان بیرون نیان چرا هزینه رو ما باید بکشیم؟؟ چرا به جای ما مردم حکومت هزینه نمیکنه چرا ما باید مسافرت بریم1تومن جریمه بشیم درصورتی که اینا با بی عرضگی تمام فقط حرف میزنن!!

  • ناشناس

    ببین من خیلی ها را میشناسم ماسک میزنند،فاصله گزاری اجتماعی و اینها را رعایت می کنند خوب اینها دارند کمک می کنند. یک تعداد زیادی بیشعور هم نه ماسک میزنند و نه فاصله اجتماعی و اینها. مردک سرشو مثل گاو انداخت بی ماسک سوار مترو شد مسئولین مترو کورند؟ خوب به دلیل حماقت یکسری همه آسیب دیدند. اگه با افرادی که رعایت نمی کنند برخورد شدید بشه. مثلا طرف ماسک نمیزنه نزارند سوار مترو و اتوبوس بشه، نزارند وارد بازار بشه، جنس نفروشند، پر رو بازی هم درآورد دستگیرش کنند. کنترل میشه.

  • ناشناس

    شرایط کرونایی وخیم میشه مردم مقصر هستند ،هواپیما سقوط میکنه خلبان مقصر است و اتوبوس چپ میکنه مقصر راننده است و نهایتا اگه مقصر پیدا نشه !!!!! خواست خدا بوده .کلا اینجوریه اینجا ….

  • سامان

    کل دنیا پایان کرونا و واکسیناسیون را جشن گرفته‌اند ما تازه وارد موج پنجم شدیم! نکته مهم این است که شش ماه از تولید واکسن کرونا گذشته در ایران فقط یک درصد واکسن زده‌اند

  • زهرا

    لطف کنید هرچه زودتر مردم رو واکسینه کنید الحمدالله ماکه همه مدل واکسن تو ایران تولید کردیم

  • ناشناس

    نمکی بی لیاقت ترین وزیر بهداشت بعد از انقلابه که فقط رو رفیق بازی با نوبخت انتخاب شد

  • ناشناس

    همه جای دنیا واکسینه شدن ایران تازه یادش افتاده تعطیل کنه باز؛بسه دیگه نه آب داریم نه برق داریم نه زندگی نرمال چی میخوایین دیگه

  • نمکدون

    اقای وزارت بهداشت الانم که خیلی جاها بازه چرا مامور نداری بفرستی همه ببندن پاساژها نیمه باز راسته بازار باز اقا حرف زدی پاش واستا چرا خودتون بی ارزش میکنید وثتی همه بازن ما چرا خونه بشینیم امروز تاریخ ۲۹ برج ۴ هست بیا چهاراه سیروس ببین همه جا بازار اگه مرگ هست کرونا هست درست ببندین بعد هم باز کنین کل ایران بیان بدونن بازیم کارمون بکنیم