کد مطلب: ۷۱۱۱۴۹

تعیین خط‌مشی تنظیم بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

تعیین خط‌مشی تنظیم بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

در جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس جمهور گزارشی از تعیین خط مشی تنظیم بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و مبانی بخشنامه تدوین این بودجه ارائه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جلسه شورای اقتصاد پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

به نقل از مهر، محمد مخبر بر اهمیت جذب سرمایه گذاری خارجی برای تحقق رشد اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: با جهت گیری مناسبی که رئیس جمهور در خصوص توسعه روابط با کشورهای منطقه در پیش گرفته‌اند، فضای مناسبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور فراهم شده است.

وی افزود: جذب سرمایه گذاری خارجی نقش مهم و اثرگذاری در رشد اقتصادی کشور دارد؛ از این رو لازم است در بخشنامه بودجه سالانه، تکالیف، وظایف و ماموریت‌هایی در جهت رشد سرمایه گذاری برای هر دستگاه اجرایی دیده شود به نحوی که عملکرد آنها قابل ارزیابی و بررسی باشد.

مخبر با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه در خصوص وضعیت بازار انرژی در جهان خاطر نشان کرد: در حال حاضر از یک سو تولید گاز در کشور متناسب با ذخایر موجود نیست و از سوی دیگر مصرف نیز تناسبی با شرایط کشور ندارد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: باید برنامه‌ای برای مدیریت مصرف گاز و در عین حال افزایش تولید تدوین کنیم و با تغییر جهت و ایجاد تحول، وضعیت تولید گاز را به یکی از نقاط اقتدار کشور تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی کشور باید در برنامه‌های تحول آفرین دولت از جمله در حوزه انرژی نقش آفرینی کند، خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی باید نقدینگی شناور و سرگردانی که در جامعه وجود دارد را به سوی طرح‌های کلیدی هدایت کنند چرا که تحقق این گونه تحولات با بودجه توسط دولت دشوار است اما با منابع مالی و مدیریت بخش خصوصی به شکل بهتری قابل اجرا خواهد بود.

مخبر با اشاره به گزارش سازمان برنامه و بودجه در خصوص خط مشی تنظیم بوجه سال ۱۴۰۲ کل کشور گفت: لازم است برای سرعت بخشیدن به اجرای برنامه‌ها و تحقق تکالیف مندرج در بودجه سالانه، اختیارات کافی متناسب با وظایف و تکالیف تعیین شده به استانداران تفویض شود تا اجرای برنامه‌ها معطل دستگاه‌های اجرایی نباشد.

معاون اول رئیس جمهور بر اساس گزارش‌های ارائه شده، یکی از مزیت‌های مهم کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی و بحران‌های جهانی را واسطه گری در حوزه انتقال کالا و انرژی خصوصاً از مبدا کشورهای مناطق شمالی خواند که می‌تواند ایران را به پل صادراتی منطقه تبدیل و بخش مناسبی از درآمدهای کشور را تأمین کند.

در این جلسه که رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس کل بانک مرکزی و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز حضور داشتند، گزارشی از تعیین خط مشی تنظیم بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و همچنین مبانی بخشنامه تدوین این بودجه ارائه و در خصوص رویکردها و سیاست‌های کلان حاکم بر بودجه سال آینده کل کشور بحث و تبادل نظر شد.

در این جلسه همچنین برخی درخواست‌های دستگاه‌های اجرایی مطرح و پس از ارائه گزارشی از توجیه اقتصادی و جزئیات فنی، با این درخواست‌ها موافقت شد.

برخی درخواست‌های وزارت نیرو که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و به تصویب رسید، عبارتند از:

سرمایه گذاری از محل منابع داخلی شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان برای اجرای طرح ساختمان سد بالا رود، انتشار اوراق مالی اسلامی توسط شرکت توانیر برای اجرای طرح‌های انتقال نیروی برق کشور، انتشار اوراق مالی اسلامی توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برای اجرای طرح نیروگاه آبی رودبار لرستان و انتشار اوراق مالی اسلامی توسط شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی برای اجرای طرح‌های نیروگاهی.

سرمایه گذاری از محل منابع داخلی شرکت ملی گاز ایران برای اجرای طرح‌های حوزه مهندسی و توسعه زیرساخت‌های زنجیره تأمین گاز و اجرای طرح احداث پالایشگاه گاز ایلام (فاز ۲) نیز از جمله درخواست‌های وزارت نفت بود که در این جلسه به تصویب رسید.

وزارت نفت همچنین درخواست دیگری مبنی بر سرمایه گذاری برای احداث خط لوله فرآورده مهر آران / فسا / شیراز (خط لوله پارس) مطرح کرد که با این درخواست نیز موافقت شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.