کد مطلب: ۷۲۳۳۷۶

فعالیت داروخانه‌ها بعد از ساعت ۲۲ تخلف است / استفاده از یک شربت برای ۳ بیمار!

فعالیت داروخانه‌ها بعد از ساعت 22 تخلف است / استفاده از یک شربت برای 3 بیمار!

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره ساعت کار داروخانه‌ها برای توزیع دارو گفت: در حال حاضر و طبق قانون، فعالیت داروخانه‌های روزانه بین ساعت هشت صبح تا ده شب است و اگر داروخانه‌ای بیشتر از این مدت فعالیت کند و باز باشد، تخلف کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: بر اساس مصوبه‌های ابلاغی حداقل فضا برای داروخانه‌های روزانه ۳۰ و داروخانه‌های شبانه روزی ۴۵ متر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی فاطمی گفت: «در حال حاضر و طبق قانون، فعالیت داروخانه‌های روزانه بین ساعت هشت صبح تا ده شب است و اگر داروخانه‌ای بیشتر از این مدت فعالیت کند و باز باشد، تخلف کرده است.»

او همچنین گفت: «اگر داروخانه های روزانه بعد از ساعت ده شب همچنان به فعالیت خود ادامه دهند، به دلیل هزینه های مختلف، از نظر اقتصادی داروخانه های شبانه روزی متضرر خواهند شد. بنابراین یک سقف ساعت قانونی برای داروخانه های روزانه جهت فعالیت تعیین شده است.»

روزنامه فرهیختگان هم در گزارشی از کمبود دارو در کشور نوشت. بر اساس این گزارش در برخی از بیمارستان‌ها یک شربت سرماخوردگی را برای استفاده سه بیمار باز می‌کنند.

به نقل از فرهیختگان؛ اگر در این روز‌های سرد جولان آنفلوآنزا و سرماخوردگی در کشور، کودکی بیمار شده و تب کند، والدینش تقریبا قادر به تهیه هیچ‌یک از دارو‌های فرزندشان از داروخانه‌ها نخواهند بود؛ چراکه نه شربت‌های آنتی‌بیوتیک، سرماخوردگی و تب‌بر در داروخانه‌ها موجود است و نه قرص‌های چرک‌خشک‌کن و مسکن‌ها به‌سادگی یافت می‌شوند. حتی بیمارستان‌ها نیز در مقادیر بسیار کم این اقلام دارویی را در اختیار دارند و طبق بررسی ما یک شربت سرماخوردگی را برای استفاده سه بیمار باز می‌کنند.

در این شرایط اقلامی مثل سرم نیز کمیاب شده و متاسفانه باید گفت اگر بیمار شوید، کار دشواری برای تهیه دارو و بهبود شرایط خود خواهید داشت؛ چراکه مشکل کمبود و نبود دارو اکنون بسیار جدی است و متولی تامین آن که سازمان غذا و دارو است، این واقعیت را قبول نکرده و در بهترین حالت این اوضاع را نتیجه عملکرد خود نمی‌داند.

یکی از فعالان حوزه دارو در این زمینه گفت: «کمبود یک قسمت ماجراست که اداره دارو و سازمان غذا و دارو باید بر آن نظارت کنند. این دو متولی اصلی دارویی کشور هستند که متاسفانه هیچ‌یک عکس‌العملی نشان ندادند. یک‌سری از اقلام موجود نیست مخصوصا اقلام آنتی‌بیوتیک چه تزریقی و چه خوراکی نیست علی‌الخصوص شربت‌ها موجود نیستند.»

او ادامه داد: تقریبا یکی دو ماهی است که توزیع این اقلام محدود شده است. فروش برخی از اقلام فعلا قطع شده یعنی هیچ شرکتی این اقلام را ندارد. برخی با تعداد بسیار کمتر از نیاز به داروخانه‌ها سهمیه می‌دهند مثلا 10 شربت به داروخانه‌ای سهمیه داده می‌شود. در کنار اینها یک‌سال‌و‌نیم است که مشکل سرم داریم. می‌گویند مجوز واردات آن صادر شده ولی عملا تحولی در بازار نمی‌بینیم. شربت استامینوفن و پروفن هیچ کجا موجود نیست.»

صادرات دارو به روسیه

تجارت‌نیوز روز گذشته در گزارشی به ماجرای کمبود دارو در کشور پرداخت. بر اساس این گزارش بخشی از تولیدات دارویی کشور به روسیه صادر می‌شود. سال گذشته میزان صادرات دارویی به روسیه حدود 7.5 میلیون دلار بود.

در همین حال معاون وزیر صمت از برنامه‌ریزی برای صادرات دارو به روسیه می‌گوید. علیرضا پیمان پاک گفت: «طبق آمارها واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال 20 میلیون دلار است. با خروج شرکت‌های غربی از این کشور به دلیل تحریم، بازار مناسبی پیش روی شرکت‌های ایرانی قرار گرفته است. برنامه‌ریزی از چند ماه قبل آغاز شده و اکنون به توافقات خوبی در صادرات داروهای ضدسرطان انجام شده است.» (ایسنا)

آنطور که علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به تجارت‌نیوز گفت حدود 200 قلم دارو فقط در داروخانه‌های خصوصی با کمبود مواجه است.

او گفت: «ما از نظر ظرفیت برای بیشتر داروهای مورد نیاز مشکلی نداریم. مشکل اینجاست که برخی از تولیدکنندگان از همه ظرفیت خود برای تولید دارو استفاده نمی‌کنند.»

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: «تحریم‌ها در کمبودهای دارویی موثر است، اما علت کمبود فعلی، تحریم نیست.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.