کد مطلب: ۶۷۸۲۹۶

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

هنوز از افزایش حقوق بازنشستگان خبری نیست/ رئیس مجلس تصمیم نهایی را می‌گیرد

هنوز از افزایش حقوق بازنشستگان خبری نیست/ رئیس مجلس تصمیم نهایی را می‌گیرد

از اواخر ماه گذشته که اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به افزایش حقوق بازنشستگی بالا گرفت، چند اتفاق مهم همزمان افتاد، رئیس جمهور دستور رسیدگی به مشکلات بازنشستگان را صادر کرد، وزیر رفاه از سمت خود کناره گیری کرد و در نهایت مجلس در اظهار نظری غیر رسمی به مصوبه هیات دولت ایراد گرفت و اعتراض بازنشستگان را وارد دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تا اطلاع ثانوی خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیست و به نظر می‌رسد مستمری تیرماه نیز بر اساس مصوبه جنجالی هیات دولت پرداخت می‌شود.

از اواخر ماه گذشته که اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به افزایش حقوق بازنشستگی بالا گرفت، چند اتفاق مهم همزمان افتاد، رئیس جمهور دستور رسیدگی به مشکلات بازنشستگان را صادر کرد، وزیر رفاه از سمت خود کناره گیری کرد و در نهایت مجلس در اظهار نظری غیر رسمی به مصوبه هیات دولت ایراد گرفت و اعتراض بازنشستگان را وارد دانست.

با وجود این همه اتفاق، نحوه افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ بازنشستگان تامین اجتماعی ثابت ماند و تغییر نکرد. این در حالی است که تا پایان تیرماه و موعد واریز مستمری ماهانه فرصت زیادی باقی نمانده‌است.

علی دهقان‌کیا، مسئول نهاد صنفی بازنشستگان تامین شهرستان تهران در این باره به تجارت نیوز گفت: هیچ چیز متوقف نشده است، پیگیری‌ها ادامه دارد اما در حال حاضر همه چیز به تصمیمی رئیس مجلس بستگی دارد.

وی ادامه داد: تا به امروز جلساتی با معاون رئیس جمهور و سرپرست وزارت رفاه داشتیم، راه‌های پیشنهادی دولت برای جلب رضایت بازنشستگان مبنای قانونی ندارد و برای همین هیچ توافقی صورت نگرفته‌است.

خواسته بازنشستگان چیست؟

انتظار بازنشستگان غیر حداقلی بگیر افزایش ۳۸ درصدی مستمری سال ۱۴۰۱ است، مبنای این افزایش پیشنهاد مصوب هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی است که از پشتوانه ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی برخوردار است. براساس نقل‌قول‌های صورت گرفته تا به امروز پیشنهاد دولت برای جلب رضایت بازنشستگان معترض، توزیع بسته معیشتی و اجرای همسان سازی بوده است.

هر دو این پیشنهادها با پاخ منفی بازنشستگان مواجه شد، معترضان پیشنهاد بسته معیشتی را مغایر تعهدات سازمان تامین اجتماعی به در قبال خود می‌دانند. در خصوص پیشنهاد متناسب سازی نیز بازنشستگان بر اجرای ماده ۹۶ تامین اجتماعی تاکید دارند و مطالبات مربوط به متناسب سازی را منفصل از اجرای این تکلیف قانونی می‌دانند.

ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی بر متناسب بودن افزایش مستمری سالانه با هزینه‌های متعارف زندگی تاکید دارد، این ماده قانونی به نوعی مبنای افزایش مستمری بازنشستگان غیر حداقل بگیر است. پروژه متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز آخرین بار در زمان دولت پیشین برای بازنشستگان تامین اجتماعی به اجرا درآمد و طبق قانون مربوطه، اجرای ۲۵ درصد باقیمانده از آن به دولت سیزدهم محول شده است.

پیش از این نیز حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در صحبت‌هایی مشابه اعلام کرد: رئیس مجلس در یک بزنگاه تاریخی قرار دارد، تاثیر تصمیم او در خصوص ابطال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تنها محدود به یک حوزه انتخابیه نیست و بر سراسر ایران تاثیر گذار است.

سازمان تامین اجتماعی حدود ۵ میلیون مستمری بگیر دارد که از این تعداد نزدیک به دو میلیون بازنشسته غیر حداقلی بگیرند و در حال حاضر خواهان تغییر حقوق خود هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خب رئیس مجلس کی می خواهد تصمیم بگیرد سال 1401دیگه داره تموم می شه

  • ناشناس

    چرا اخبار باین مهمی از رسانه ملی پیگیری نمیشه چرا هیچ خبری راجع به این مشگل مربوط به ۲۰میلیون جمعیت ازرسانه اطلاع رسانی نمیشه رسانه ۱۰۰۰۰۰۰رای فلان برنامه را توبوق وکرنا میذاره وتعریف وتمجید میکنه ولی واسه ۱/۴ جمیت ایران ارزشی قایل نیست ۴ماه از سال میگذره این همه خبر راجع به حق بازنشسته ،کلامی راجع به این موضوع نگفته رسانه خاص یا رسانه ملی

  • ناشناس

    حق ندارید حق و حقوق ما را اجحاف کنید این پول دقیقا پول خود ماست که حالا متاسفانه دست شما افتاده اشتباه از ما بوده که اعتماد بیجا کردیم همون بلایی که سر بورس آوردید و… حالا هم نوبت به این قشر رسیده

  • ناشناس

    بخاطر داشته باشیم افرادی که در سالهای پیش از سال ۱۳۹۰ بازنشسته شده اند بعلت عدم افزایش متناسب نرخ تورم با افزایش حقوق شاغلین تامین اجتماعی بسیار از یکسان بودن درصد افزایش حقوق بازنشستگان متضرر شده و این متوسط بگیران تامین اجتماعی فاصله شان نسبت به حداکثر بگیران بسیار زیاد شده و اکثر این افراد متوسط بگیر هنوز زیر ده میلیون تومان دریافتی دارند و فاصله شان با حداقل بگیران هم کمتر شده

  • ناشناس

    این دولت بر خلاف تمام. شعارها و بر خلاف تمام قوانین و حتی بر خلاف اصول انسانیت عمل کرد . دولت نه تنها بودجه ای به تامین اجتماعی نمی‌دهد بلکه بارها به این صندوق دست درازی و تعرض کرده و یکی از بدهکاران بزرگ این صندوق است سرمایه این صندوق مال کارگر و بازنشسته است. ربطی به دولت ندارد . این توجیه که با افزایش حقوق بازنشسته تامین اجتماعی باید سایر بازنشستگان را افزایش بدهیم بسیار کودکانه است مگر چند سال پشت سر هم سایر بازنشستگان افزایش حقوق داشتن کسی آمد یک ریال به بازنشستگان تامین اجتماعی اضافه کنه جدا از این اصلا صندق تأمین‌اجتماعی بر مبنای بیمه پردازی بنا شده .. هر که سهم بیشتری بیمه بده طبیعی است که سهم بیشتری هم خواهد داشت این سالهاست قانون تأمین‌اجتماعی است

  • ناشناس

    این نهایت بی انصافی ست که ۴ ماهه یه عده پیر مرد و پیر زن کف خیابان دارن فریاد حق طلبی میزنن ولی این دولت با نهایت نامردی اصلا توجه نمیکنه .. در حالی که تایید نهایی دولت در این بخش فقط تشریفات است چون در شورای عالی کار نماینده دولت تایید کرده …‌‌اینجا فقط باید امضا کنه

  • ناشناس

    این دولت ومجلس یه عده آدم بازنشسته راسرکارگذاشته اند وفقط وعده وعیدالکی میدهنداگرخودشان بودن می‌توانستند بااین هزینه های گزاف زندگی امرارمعاش کنندامیدوارم خودخداحق رابه حق داربرساندوگرنه امیدی به این دولت ومجلس نیست

  • ناشناس

    سلام واقعا حقوقمان جوابگوی مخارج زندگی نیست شما را به خدا حق خودمان را که نمیدهید به دادمان برسید بازنشسته تامین اجتماعی با ۳۰ سال خدمت ۶ ماه جبهه داوطلبانه ۵۸۰۰ هزارتومان فقط جلوی گدایی را میگیرد نمایندگان مردم چرا به داد این قشر زحمت کش نمیرسند.

  • منیژه

    اگر عرضه این کار را ندارید و نمیتونید از حق و حقوق بازنشستگان دفاع کنید لطفا از سمت خود کناره گیری کنید بگذارید کسان دیگری روی کاربیایند تا از حقوق بازنشستگان دفاع کند آقای علی دهقان کیا شما باید و تمام قد و الزاما از حقوق بازنشستگان دفاع کنید آنجا نشستی منتظر چه کسانی یا چه عکس العملی هستید تا دفاع کنی ؟ یک حرکتی بزنید اینقدر وارفته نباشید حق همه بازنشستگان گردن شماست همه به امید اینکه شما هستی و دفاع میکنی امیدوارند ولی افسوس شما توانایی دفاع را نداری متاسفم براتون ….. چرا بازنشسته های کارکنان دولتی خوب حقوقی میگیرن و صداشون در نمیاد ولی کارگرهای رنج کشیده را دفاع نمیکنید ؟

  • ناشناس

    دولت و مجلس از بیت المال حقوق های نجومی میگرند برای ما بازنشستگان فیلم بازی میکنند مثلا ریس مجلس نمی تواند به تامین اجتماعی دستور افزایش حقوق را بده قانونی یک هفته دولت مهلت داشته حالا چی اینها فیلم بازی میکنند هر کس فکر خودشه تمام اینهایی هم که جلوی دوربین و رسانه میگن نمایش و سرگرمی ملت است کدام مجلس کدام دولت