کد مطلب: ۵۳۸۰۷۵

رئیس‌جمهور:

تقریبا تمام تحریم‌های مهم کشور لغو شدند

تقریبا تمام تحریم‌های مهم کشور لغو شدند

رئیس‌جمهور گفت: با صبر و ایستادگی مثال‌زدنی مردم و برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های دولت امروز به جایی رسیده‌ایم که هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها با صراحت تمام اعلام می‌کنند که راهی جز رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام نداریم و تقریبا همه تحریم‌های اصلی و اصولی برطرف شده و مذاکرات برای برخی جزئیات ادامه دارد.

به تجارت‌نیوز ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در دیدار جمعی از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعدادی از مدیران شرکت‌های فعال در زمینه تولید واکسن کرونا با بیان اینکه از آغاز شیوع کرونا در کشور در روزهای پایانی بهمن سال ۹۸ تاکنون مراحل مهم و متعددی را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: ایثار و فداکاری کادر درمان و مدافعان سلامت در راه مقابله با کرونا و تامین سلامت مردم اقدامی ارزشمند و قابل تقدیر است.

رئیس جمهور گفت: ایران به عنوان کشوری که به خاطر تحریم‌های ظالمانه همه دروازه‌ها به روی او بسته شده بود و علاوه بر محدودیت‌های شدید برای تبادل پول و کالا، تبادل دارو و تجهیزات پزشکی از خارج نیز برایش تقریبا غیرممکن شده بود، با لطف و عنایت خدا توانست با همت فرزندان خود در بخش‌های کادر درمان، محققان و پژوهشگران بهداشتی و پزشکی از عرصه این امتحان بزرگ سربلند بیرون بیاید.

روحانی ادامه داد: در روزهای اول شیوع کرونا فقط یکی دو مرکز در کشور بودند که امکان کار بر روی کیت‌های تشخیص کرونا را داشتند و هر تستی از هر جای کشور باید به این مراکز منتقل می‌شد اما با یک حرکت بزرگ و گسترده در سراسر کشور همه به میدان آمدند و اقدامی ارزشمند در تاریخ کشور ثبت کردند به شکلی که امروز با وجود مواجهه با موج چهارم کرونا اما در مدیریت بیماری و موج‌های مختلف آن به تجارب و دستاوردهای ارزشمندی دست یافته‌ایم که باعث ایجاد یک آرامش در کشور شده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در آغاز ورود کشور به مهلکه پاندمی کرونا هیچ پیش‌بینی از آینده وجود نداشت و حتی نمی‌دانستیم که باید چه محدودیت‌هایی و چگونه در کشور اجرا شوند تا بتوانیم با گسترش بیماری مقابله کنیم و در آن وضعیت عده‌ای پیشنهاد تعطیلی کامل با استفاده از قوه قهریه را ارائه می‌کردند که می‌توانست کشور را با مخاطرات جدیدی روبرو کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به بروز قحطی در ایران در حدود ۱۰۰ سال پیش که بنا بر برخی آمار باعث قتل عام حدود نیمی از جمعیت کشور شد، خاطرنشان کرد: چنانکه از تاریخ برمی‌آید بروز بیماری در آن سال‌ها با قحطی همراه بوده و شما تصور کنید اگر در ایام شیوع کرونا نیز در شرایطی که کشور با بی سابقه‌ترین تحریم‌ها مواجه بود اگر فقط برای یک روز برق، آب یا اینترنت قطع می‌شد و یا از تامین بنزین و گازوئیل ناتوان می‌ماندیم چه فاجعه‌ای خلق می‌شد.

روحانی ادامه داد: امروز با نگاه به گذشته می‌بینم که اتخاذ برخی تصمیمات واقعا شجاعت فوق‌‌العاده‌ای می‌خواست چرا که گاهی باید در برابر یک واقعه بزرگ و مهم یک تصمیم قاطع گرفته می‌شد که این تصمیمات قطعا عواقب و بازتاب‌های زیادی داشت.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دشمن تحریم‌های گسترده‌ای علیه کشور وضع کرد با این هدف که ایران گرفتار قحطی و به هم ریختگی شود اما با همت مسئولین کشور و با وجود گرانی‌هایی که پیش آمد و مردم را تحت فشار گذاشت اما اجازه ندادیم که قحطی در کشور پیش بیاید.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود درباره آغاز روند واکسیناسیون در عرصه جهانی گفت: همه کشورها و از جمله خودِ سازمان جهانی بهداشت در تردید بودند که واکسیناسیون عمومی با واکسن‌هایی که دوره‌های آزمایشی خود را به طور کامل سپری نکرده بودند آغاز شود یا نه، اما بالاخره با اغماض، واکسیناسیون در کشورهای مختلف آغاز شد و برخی فازهای آزمایشی روی مردم بعضی از کشورها انجام شد که انجام چنین کاری در کشورمان هم پیشنهاد شد اما در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب نرسید.

روحانی اضافه کرد: بسیار امیدواریم که تا اواسط خرداد واکسن‌های خریداری شده از کوواکس و دیگر کشورها وارد کشور شده و با توجه به واکسیناسیون بخشی از گروههای پرخطر مثل کادر درمان و افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای، واکسیناسیون عمومی دیگر گروه‌ها نیز با سرعت بیشتری به پیش برود و به تدریج با وارد عرصه شدن واکسن‌های داخلی از اواخر خرداد نیز به روندی اطمینان‌بخش در واکسیناسیون برسیم. بناب ر گزارش‌های ارائه شده واکسن "کوپاستور" از اواخر اردیبهشت در دسترس قرار دارد و واکسن برکت نیز در خرداد ماه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

روحانی خاطرنشان کرد: امیدوار بودم تا پیش از پایان دولت دوازدهم چند کار مهم را به سرانجام برسانیم یکی اینکه در مهار کرونا و انجام واکسیناسیون عمومی به نقطه‌ای اطمینان و آرامش بخش برسیم که به نظر می‌رسد تا اینجای کار موفق بوده‌ایم. دوم تلاش برای رفع تحریم‌ها بود که با صبر و ایستادگی مثال‌زدنی مردم و برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های دولت امروز به جایی رسیده‌ایم که هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها با صراحت تمام اعلام می‌کنند که راهی جز رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام نداریم و تقریبا همه تحریم‌های اصلی و اصولی برطرف شده و مذاکرات برای برخی جزئیات ادامه دارد.

رئیس‌جمهور در پایان بیان کرد: خداوند بزرگ را برای توفیقی که برای خدمت به مردم به ما عطا کرده شاکریم و به جایگاه خادم مردم بودن افتخار می‌کنیم و شما نیز باید به این جایگاه خود برای خدمت به مردم افتخار کنید.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خوب که فرقی برای ما می‌کنه موفت خودتان

  • ناشناس

    ۶۰میلیوننفرمردم ایران بادعوت شمامسئولین به بورس امدندحالاهم نتیحه این شدکه تمامی سرمایه شان اردستشان رفت

  • بگم @ بگم

    ضمن عرض تشکر و خسته نباشید پیشنهاد میکنم
    اقتصاد ازاد باشه ودولت ها در بورس دخالت نکنند و عرضه و تقاضا تنها عامل تعیین قیمت باشه
    کسی رو به بورس تشویق یا بر حذر نکنند هر کی میخواد خودش بیاد
    دامنه رو دستکاری و انگولک (نامتقارن) نکنند …
    دولت بعد کاری نکنه که مجبور به بگم بگم بشه ….
    این نظر هم حتما پخش بشه

  • ناشناس

    واقعا؟ این‌حرف‌را هشت سال است می شنویم … امیدوارم که این بار راست باشدج

  • ناشناس

    باز یه دروغ دیگه…نکنه خواب بوده آقای روحانی ویا روز جمعه بوده که بهش گفتن تحریم ها لغو شده‌…

  • حسن

    حنات دیگه رنگ نداره

  • ناشناس

    نمی تونم به صحبت روحانی اعتماد کنم چون خیلی دروغ گفته و وضعیت کشور رو به اینجا رسونده

  • سلطان ادب

    بی خیال این حرفها،کی کف تاریخی دلار و سکه را میزنی،یه خرید یادگاری بزنیم

  • وحید

    خدا رو شکر
    یعنی واقعا بازار به ثبات میرسه

  • ایرانی

    مگه میشه مگه داریم،جوک سال را شنیدیم……