کد مطلب: ۳۱۴۱۴۰

تمدید تعلیق از لیست سیاه گام مثبتی در روابط بانکی است

تمدید تعلیق از لیست سیاه گام مثبتی در روابط بانکی است

تصمیم گروه ویژه اقدام مالی مبنی بر تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه FATF یک پیروزی حقوقی دیگر برای ایران در مواجهه با سنگ‌اندازی‌ها و اعمال فشارهای خارجی به رهبری امریکا، اسرائیل و عربستان ارزیابی شده است.

تصمیم گروه ویژه اقدام مالی مبنی بر تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه FATF یک پیروزی حقوقی دیگر برای ایران در مواجهه با سنگ اندازی‌ها و اعمال فشارهای خارجی به رهبری امریکا، اسرائیل و عربستان ارزیابی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، معاون حقوقی رئیس جمهوری این اقدام را موفقیت دیگر در نبرد حقوقی هوشمندانه‌ای دانسته که دولت و ملت ایران برمبنای معیارهای مشروعیت و مدنیت بین‌المللی در قبال دولت امریکا تحصیل کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه هم با انتقاد از برخی خواسته‌های این گروه اقدام مالی، تصمیم آن برای اعطای یک فرصت 4 ماهه دیگر به ایران را خنثی شدن تلاش خصمانه امریکا خوانده است.

گروه ویژه اقدام مالی در پایان نشست 6 روزه خود در پاریس با رویکرد فنی و غیرسیاسی، به‌رغم تلاش امریکا و متحدانش با ارائه مهلت چهارماهه به جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد و خواستار سرعت دادن به مسیر اصلاح و تکمیل اقدام‌های باقی مانده شد.

بیانیه FATF با اشاره به اقدام‌های مثبت جمهوری اسلامی ایران ازجمله تصویب نهایی اصلاحیه قانون مقابله با تامین مالی تروریسم و نیز تصویب سایر لوایح در مجلس شورای اسلامی، اشاره دارد که همچون سایر کشورها، FATF فقط مصوبات «نهایی» را مورد توجه قرار می‌دهد. بر اساس این بیانیه زمانی که دیگر لوایح قانونی هم نهایی شدند، FATF هر چهار مصوبه را بررسی کرده و مشخص می‌کند که این مصوبات تا چه حد در راستای استانداردهای این نهاد هستند.

بیانیه گروه ویژه اقدام مالی همچنین درخواست‌های نه‌گانه در بیانیه قبلی خود را تکرار کرده و درخواست تکمیل اقدام‌های ذیل این موارد را هم مطرح کرده است.

تمدید چهارماهه در حالی تصویب شد که از ابتدای هفته جاری، هیات امریکا بر اساس دستورالعمل کاخ سفید و همراه با گروه شورای همکاری خلیج‌فارس و آرژانتین به‌عنوان اعضای اصلی و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بشدت تلاش می‌کردند که اقدام‌های مقابله‌ای را که از تیرماه 1395 و در هنگام اجرای برنامه اقدام این نهاد از سوی کشورمان، تعلیق شده بود را مجددا برقرار سازند. این تلاش‌ها با حمایت جدی اکثریت قاطع اعضای این گروه و تاکید بر اینکه نباید تصمیمات فنی از مسائل سیاسی تأثیر بپذیرند، ناکام ماند.

به‌دنبال بانکداری سالم‌تر

«لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در این باره به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفت: باید توجه داشت که تصویب لوایح چهارگانه قبل از هر چیز به خود ما کمک می‌کند که بانکداری بهتری داشته باشیم و امکان نقل و انتقالات مالی ناشی از برخی جرایم و تخلفات مالی را کاهش دهیم. به همین دلیل بیش و پیش از هرچیز باید برای بهبود نظام بانکی و مالی خود و حفظ امنیت روابط بانکی و مالی این قدم‌ها را برداریم. جنیدی افزود: بنابراین تلاش دولت تنها برای تامین نظر گروه اقدام مالی(اف‌ای‌تی‌اف) نبوده است بلکه برای رسیدن به یک بانکداری سالم‌تر است.

در کنار این امر بدیهی است که تمدید تعلیق توسط گروه مزبور گام بسیار مثبتی در حفظ ارتباطات بانکی بین‌المللی است و به علاوه زمینه را برای تنظیمات جدید مالی که با دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی و چین و روسیه و کشورهای همسایه و… در نظر داریم فراهم می‌کند. به‌گفته وی، این تمدید کمک بزرگی به تمهید مقدمات لازم برای ایجاد ابزار مالی و بانکی ویژه پیشنهادی اتحادیه اروپاست که بخش مهمی از بسته پیشنهادی اتحادیه است.

جنیدی در ادامه گفت: مذاکرات فشرده با گروه اقدام مالی در خصوص معلق کردن درج نام ایران در لیست سیاه و به‌عبارت بهتر تمدید برداشتن نام ایران از فهرست کشورهای تحت محدودیت‌های شدید مالی و بانکی و موضوع اقدام‌های مقابله از جمله موارد مبارزه مبتنی برضوابط حقوقی بین‌المللی بود.

وی تصریح کرد: دولت و ملت نبرد حقوقی هوشمندانه‌ای را برمبنای معیار‌های مشروعیت و مدنیت بین‌المللی در قبال دولت ایالات متحده آغاز کرده‌اند که هم در حفظ برجام و کسب همراهی بین‌المللی و هم درمبارزه قضایی و تحصیل دستور موقت و هم در تحصیل نظر موافق و حمایت دیگر کشورها در تمدید تعلیق ازفهرست نام کشورهای دارای ریسک زیاد در تعاملات مالی و بانکی بین‌المللی موفق بوده است.

معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: همه این موفقیت‌ها توفیق ملت بزرگ ایران است و بی تردید نتایج به‌دست آمده پیام بسیار خوب و آثار ارزشمندی برای ملت ایران، روابط بین‌المللی ما و بازارهای ما و فعالان اقتصادی ما دارد.

استقبال همراه با انتقاد وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امورخارجه هم با استقبال از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در تمدید تعلیق کشورمان از فهرست کشورهای مشمول اقدامات سخت مقابله‌ای مالی و بانکی، آن را موفقیت دیگری برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تلاش‌های گسترده امریکا دانست که با سوء‌استفاده از ریاست دوره‌ای خود برFATF و با کمک رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی درصدد بازگرداندن ایران به فهرست سیاه فاتف بود. به‌گزارش ایرنا، «بهرام قاسمی» در عین حال بخش‌هایی از بیانیه صادر شده که اقدام‌های ایران را کامل ارزیابی نمی‌کند، مورد انتقاد قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه FATF باید از انگیزه‌های سیاسی دوری جسته و تنها به گزارش‌های فنی توجه کند، گفت: بر اساس گزارش‌های فنی که تاکنون به این نهاد ارائه شده است اکثر موارد فنی مورد درخواست در برنامه اقدام مربوط به ایران به‌صورت کامل اجرا شده و مابقی نیز پس از طی مراحل قانونی مربوط به سه لایحه باقی مانده اجرایی خواهد شد؛ بنابراین انتظار می‌رفت که اجلاس فاتف به این واقعیات توجه کرده و از به کارگیری برخی عبارات منفی در بیانیه خودداری نماید.

قاسمی با محکوم کردن سرسختی هیات امریکایی در مخالفت با تمدید مهلت برای ایران که ناشی از سیاست‌های متوهمانه و افراط گرایانه کاخ سفید می‌باشد، تاکید کرد که مبنای ارزیابی‌های گروه ویژه اقدام مالی از ابتدای تاسیس آن تاکنون اقدام‌های فنی دولت‌ها بوده است و نباید تصمیمات این گروه تحت تاثیر فشارها و شانتاژهای سیاسی یک کشور خاص که به قلدری و یکه تازی در سطح بین‌الملل عادت کرده است، قرار گیرد.

استقبال سفارت انگلیس

صفحه توئیتری سفارت بریتانیا در ایران هم در همین باره نوشت: ما از تصمیمFATF استقبال می‌نماییم تا ایران زمان بیشتری برای تکمیل برنامه عملیاتی‌اش داشته باشد. اروپایی‌ها از تلاش‌های ایران در جلسات FATF قویا حمایت کردند.انطباق کامل با FATF ضروری می‌باشد تا بانک‌ها بتوانند با ایران کار نمایند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز با اشاره به تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه تبادلات بانکی و مالی عنوان کرد: این اقدام نشان داد که تلاش‌های موثر مجلس و دیگر نهادهای قانونی کشور برای استانداردسازی مقررات بانکی و مالی ایران عمیقا مورد توجه جهان قرار دارد. حمید بعیدی‌نژاد شامگاه جمعه با انتشار این پیام در توئیتر افزود: اجلاس هیات مدیره FATF با وجود تلاش امریکا و اسرائیل، با تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه تبادلات بانکی و مالی تا جلسه بعدی موافقت کرده است.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.