کد مطلب: ۱۸۴۰۱۸

تملک بافت تاریخی دهدشت نیاز ۲۴ میلیارد تومان اعتبار

تملک بافت تاریخی دهدشت نیاز 24 میلیارد تومان اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای تملک منازل مسکونی موجود در بافت دهدشت قدیم حدود 24میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

محمود باقری در نشست کارگروه گردشگری استان افزود: در تقویم گردشگری این استان جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره برفی، جشنواره عشایر و جشنواره انگور تعریف شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اما متاسفانه بخش خصوصی به تنهایی توانایی اجرای این جشنواره‌ها را ندارد. برگزاری این جشنواره‌ها می‌تواند نقش مهمی در معرفی استان به سایر نقاط کشور داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد به تنهایی از برگزاری این جشنواره‌ها ناتوان است، خواستار تامین اعتبار مورد نیاز و حمایت از بخش خصوصی در برگزاری این جشنواره‌ها شد.

باقری از اجرای طرح قایقرانی در یاسوج با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خبر داد و خاطرنشان کرد: محل اجرای این طرح زیر پل رودخانه بشار بوده و امور آب نیز که در حال انجام طرح زیباسازی این رودخانه است موافقت اولیه خود را با اجرای طرح قایقرانی اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: دولت در حال واگذاری پروژه‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی است و وظیفه ما به عنوان مدیران دستگاه‌های اجرایی تسهیل و کمک به دولت در این زمینه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر هم‌افزایی و مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی استان در ستاد خدمات سفر، ادامه داد: فرمانداران از هم‌اکنون به فکر برگزاری ستادهای خدمات سفر شهرستانی بوده و از دستگاه‌ها بخواهند وظایف خود را در قبال این ستاد انجام دهند .

باقری در خصوص بافت تاریخی شهر دهدشت عنوان کرد: تاکنون حدود 20 هکتار از این بافت به مالکیت سازمان میراث فرهنگی درآمده و برای تملک سایر منازل مسکونی موجود در بافت حدود 24میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: چهار اثر تاریخی این بافت را برای واگذاری به بخش خصوصی به صندوق احیاء معرفی کردیم اما متاسفانه با وجود اینکه دو مرتبه توسط صندوق احیاء فراخوان داده شده است، سرمایه‌گذاران به دلیل شرایط خاص این صندوق، از واگذاری این بناهای تاریخی استقبال نمی‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سرمایه‌گذار در استان وجود دارد اما شرایط صندوق احیاء را نمی‌پذیرد، اضافه کرد: از صندوق احیاء درخواست کردیم که این چهار بنا از صندوق خارج شده و با شرایط موجود در استان به بخش خصوصی واگذار شوند.

همچنین علی پوزش، فرماندار شهرستان کهگیلویه نیز گفت: بلادشاپور (دهدشت قدیم) یک سرمایه است که متاسفانه به این سرمایه توجهی نمی‌شود، منازل مسکونی در این بافت وجود دارد که مقاوم نیستند.

وی افزود: بافت بلادشاپور دهدشت باید محصور شود و منازل مسکونی از این بافت خارج شوند چراکه این منازل مسکونی مانع استفاده گردشگران و حضور سرمایه گذاران شده است.

علی محمد علیمردانی، مدیکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: امادگی خرید منازل مسکونی در بافت قدیم دهدشت را داریم اما باید لیست آنها تهیه و به ما اعلام شود.

همچنین داریوش پاداش، فرماندار شهرستان چرام نیز با اشاره به اختلاف شهرداری و اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان برسر مدیریت چشمه بلقیس گفت: چشمه بلقیس چرام یکی از مناطق گردشگری و زیبای شهرستان است که از محل سفر رئیس‌جمهور 400 میلیون تومان برای تکمیل اردوگاه این منطقه امسال هزینه شده است اما متصدی خاصی ندارد و بین شهرداری و میراث فرهنگی و گردشگری اختلاف وجود دارد.

اردشیر یاری، معاون اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: به علت مشکلات مالی که دست به گریبان هستیم همچنین ریالی از سرانه آموزش و پرورش واریز نشده است و در فصل سفر باید مدارس در اختیار گردشگران و مسافران قرار گیرد.

وی افزود: مدارس با مشکل بدهکاری حامل های انرژی مواجهند و باید تدبیر اندیشیده شود تا قبل از سفرها این مشکل حل شود.

مسعود حسینی، فرماندار شهرستان باشت گفت: منطقه شلال دان باشت هرساله پذیرای گردشگران و مسافرانی از سراسر کشور است و معمولا یک تا چند شب اسکان دارند که نیاز به توجه بیشتر دارد.این منطقه گردشگری 17 تا 18 میلیون تومان بدهی بابت بهاء برق دارد که باید چاره اندیشی شود.

همچنین شفاهی، معاون فرماندار شهرستان لنده گفت: بخش گردشگری شهرستان لنده طی چند سال اخیر فراموش شده و کاری برای این شهرستان انجام نشده است.

در بخش گردشگری لنده‌کار انجام نشده و اعتبارات این شهرستان برگشت خورده و در شهرستانی دیگر هزینه شد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.