کد مطلب: ۴۰۵۶۰۳

روحانی:

تنها راه آینده کشور انتخابات است / در شرایط اقتصادی سختی هستیم

تنها راه آینده کشور انتخابات است / در شرایط اقتصادی سختی هستیم

رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط اقتصادی سختی هستیم، همه باید یکدیگر را یاری کنیم، گفت: ما راه دیگری جز فضای پرشکوه انتخابات نداریم ولو اینکه بگویید اشکال و ایرادی هست. علی ‌رغم همه آن‌ها تنها راه آینده کشور انتخابات است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، اظهار کرد: من خودم را فرزند حوزه و دانشگاه می دانم. خوشحالم درس‌های حوزوی‌ام در حوزه علمیه قم که بالاترین مرکز دینی حال حاضر است و درس علمی‌ام در دانشگاه تهران که همواره یک مرکز علمی با اعتبار است را در کنار اساتید دانشگاهی ممتاز خوانده‌ام.

وی تاکید کرد: مجموعه دانشگاه و حوزه اداره آینده جامعه را بر عهده دارند.

روحانی گفت: بی تردید دانشگاه‌های ما مسئولیت بسیار سنگینی را امروز بر دوش دارند و متقابلا دولت و جامعه هم در برابر دانشگاه مسئول است. اینکه خدمات دولت کافی هست یا نیست، اینکه از لحاظ علمی و ورزشی و رفاهی به اندازه کافی امکانات را فراهم کردیم یا نه باید اعتراف کنم نقص هایی هست و باید برای رفع آن تلاش کنیم.

وی ادامه داد: زمین ورزشی فوتبالی که ما می آمدیم ورزش می‌کردیم، الان به محل نماز تبدیل شده است؛ الحمدالله برای نماز یک مصلی خوب درست شده است. البته تاکید می کنم به وزرای مربوطه به همان اندازه که برای علم جوان‌ها وقت می گذاریم برای ورزش‌ آنها هم باید وقت بگذاریم. باید همه این موارد برای دانشجو در کنار هم قرار بگیرد تا ما هم بتوانیم بگوییم به وظیفه خود به خوبی عمل کردیم.

رئیس جمهور گفت: گسترش فضای دانشگاه بدون کیفیت، مطلوب ما نیست. فضای کمی و کیفی باید در کنار هم قرار بگیرد. دانشگاه در رشته‌های مختلف به وظایف و رسالت خودش به خوبی عمل کرده است. نسبت به دنیا خیلی عقب نیستیم و حرکت های خوبی داشتیم.

روحانی یادآور شد: چند نمونه دیدم که فردی که پزشک متخصص است و در کشور پیشرفته آلمان بخشی از مسئولیت را بر عهده دارد وقتی یکی از اقوامش به جراحی نیاز دارد به تهران برای عمل می‌آورد. من پرسیدم چرا اینجا؟ وقتی هر دوی شما آلمان هستید. گفت که ایران به لحاظ درمان و رسیدگی کمتر نیست. او گفت که از لحاظ بهداشتی مراکز درمانی ما بهتر است. حالا این جمله را هم فراموش کنیم؛ مهم این است که آن فرد ترجیح می دهد به ایران بیاید. نشان می دهد کشور ما یک کشور پیشرفته است و برای ما جای افتخار است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه ما باید به دانشگاه مهارت‌محور تبدیل شود، گفت: علم پایه مهارت و پیشرفت است در تمام امور، اما علم باید در کنار مهارت و نیازمندی‌های جامعه برای به دوش گرفتن بار مسئولیت و اشتغال باشد.

وی ادامه داد: شما ممکن است بگویید شغل کافی برای فرد تحصیل کرده نیست، در جای خود درست است؛ اما یک فارغ‌التحصیلی که مهارت دارد زودتر به شغل می‌رشد تا عالمی که علم را خوب می‌داند و در مغزش مطالب علمی انباشته شده است.

روحانی گفت: در سال ۱۳۵۱ به روستاها برای کارآموزی امور قضایی می‌رفتیم. وقتی رفتم در دادگاه دیدم چیزی بلد نیستیم. در حالی که رئیس دفتر یک دادگاه از یک لیسانسه بهتر می‌دانست باید چه کرد. در کارآموزی قضایی بود که ما یاد گرفتیم. ما بیست دانشجو بودیم که وارد پزشک قانونی شدیم، چند نفر که غش کردند، جنازه‌ها آنجا بود و کار سخت و دشواری بود. آن روزها فهمیدیم پزشکی قانونی چه اندازه سخت است.

وی تاکید کرد: این نکته ای که فرمودند علم در گذشته هر چند سال دو برابر می‌شد و امروز با گذشت هر چند روز دوبرابر می شود درست است. پیشرفت علم سرعت دارد. در دانشگاه که کتاب همین امروز را درس نمی‌دهیم. حداقل برای سال قبل است. استادی هم که داریم دانشش به نسبت امروز عقب است. دانشجو را برای کی می‌خواهیم تربیت کنیم؟ همین امروز؟ دانشجو را برای آینده می‌خواهیم تربیت کنیم. کارمان مشکل است که دانشجو چند سال بعد نه تنها مشغول کار باشد، بلکه مدیر خوبی هم باشد.

رئیس جمهور گفت: باید دانشجویانمان را برای فردایی که بسیار متفاوت است آماده کنیم. در گذشته با اسب و شتر مسافرت می‌کردیم الان ماشین داریم. جای اسب تندرو را ماشین گرفته که خوراکش هم یونجه نیست، بنزین می خواهد. جای کارگرها را ربات‌ها می گیرد. من در ژاپن یک کارخانه مهم دیدم همه کارگرانش ربات بودند. مهندسان هم در یک اطاق با کامپیوترهایشان کار می کردند. تحولات بسیار سریع است و بار مسئولیت ما بسیار سنگین شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: در برخی دانشگاه‌های اروپا مهارت استفاده از فضای مجازی را اولین اولویت گرفتن دانشجو می‌دادند. ز گهواره تا گور دانش بجوی شعری است که امروز بیش از دیروز به درد ما می‌خورد. اینکه 10 سال پیش چه یاد گرفتیم کافی نیست. آن ها یک پلت‌فرم است که ما را پیش می‌برد.

وی ادامه داد: دانشگاه جایی است که برای ادامه و تنظیم فعالیت پژوهشی و دانشی باید فعال باشد. علم فروشی نکنید، اما پژوهش‌ها را بفروشید. کاری کنید که با ارزش بالا و والا در جامعه خودمان و دنیا عرضه شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع خودکفایی دانشگاه‌ها گفت: در آینده می‌شود دانشگاه به خودکفایی برسد. دانشگاه را باید به بخش خصوصی وصل کرد. بخش خصوصی آن کسی است که نیمه شب هم برای کسب درآمد بیرون می‌رود، منتظر صف و مشتری است اما کارمند ساعت کاری دارد و منتظر تمام شدن مشتری است. کار خصوصی و دولتی فرق دارد و ما باید دانشگاه را به بخش خصوصی نزدیک کنیم.

وی با بیان اینکه به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، افزود: فضای دانشگاه هست که انتخابات را گرم می‌کند. عمدتا در زمان انقلاب هم دانشگاه و حوزه فضا را گرم می‌کردند.

روحانی اظهار کرد: سرنوشت آینده کشور ما را انتخابات‌ها روشن می‌کند. با همه نقص و اشکال بهترین کار صندوق است. برای اصلاح، شایسته سالاری و حاکم شدن افکار به‌حق مردم به صندوق نیاز داریم. ما راه دیگری جز فضای پرشکوه انتخابات نداریم ولو اینکه بگویید اشکال و ایرادی هست. علی ‌رغم همه آن‌ها تنها راه آینده کشور انتخابات است. هر کسی عاقل‌تر و فهیم‌تر است و برای کشور آماده فداکاری است مرد یا زن، برگزینیم. هر کسی که خودش را شایسته می داند خودش را کاندیدا کند، چه انتخاب شود و چه نشود، چه بگویند تو صالحی و چه بگویند صالح نیستی.

وی تصریح کرد: اگر یک انتخابات باشکوه و پر رونق با حضور اکثریت مردم را شاهد باشیم قدرت سیاسی ما بالا می‌رود. دشمنان می فهمند مردم به کشور و نظام و آینده امید دارند. همه چیز ما با امید درست می شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: در کشور مسائلی داریم که خیلی حل و فصل اش طول نمی‌کشد. مشکل آب، محیط زیست، راه و امثال آن ها با چند سال تلاش برطرف می‌شود، اما یکسری مسائل داریم بلند مدت است و اساتید و دانشگاه‌ها در آن نقش بیش‌تری دارند و آن استراتژی پیشرفت کشور است.

وی افزود: پیشرفت و آینده کشور در سایه تقابل با دنیا است یا تعامل؟ این مسئله راهبردی اساسی است. ۴۱ سال است به جواب این سوال نرسیدیم. یک عده می‌گویند تعامل سازنده یک عده می‌گویند تقابل. یک عده می‌گویند دشمن ما خبیث است و اینجا دوئل است و باید آن را بشکنیم. عده ای هم می‌گویند اکثر مشکلات را با تعامل می‌شود حل کرد.

روحانی گفت: این موضوع با دعوا و ایجاد دو صف برای تقابل حل نمی‌شود. اگر رسانه ملی به طور مساوی برای همه قرار بگیرد کار بزرگی انجام می‌شود. دانشگاه‌ها و رسانه‌ها باید جواب سوال طرح شده به افکار عمومی را بدهند. الان همه دعواها سر این موضوع است. یکی می‌گوید برجام خیلی خوب بود، یکی می‌گوید خیلی بد بود. دعوا بر سر برجام نیست. عده‌ای می‌گویند عمر را با تعامل هدر می‌کنید، باید ایستادگی کنیم مقابل غرب و غرب خودش بعدا متوجه می‌شود.

رئیس جمهور افزود: عده‌ای به ما می‌گفتند با آژانس بین المللی اتمی وقت تلف می‌کنید، آژانس دست آمریکا است. خیلی وقت گرفت، ما به نقطه‌ا ی رسیدیم که پی ام دی را با همین آژانس حل کردیم و اعلام کردند تمام شد. خیلی ناراحت شدند. عده‌ای هم خوشحال شدند و گفتند ما که از اول گفتیم. با 1+5 مذاکره می‌کنیم می‌گفتند چرا این کار را می‌کنید. برای خیلی‌ها گران تمام شد. حقوقدان و سیاستمدار می‌فهمد؛ یعنی چه شش قطعنامه به اتفاق آرا علیه ما صادر شد را پس گرفتند. بعد هم گفتند شما در فعالیت هسته‌ای حق دارید. تنها کشوری که در قطعنامه آمده حق دارد فعالیت صلح آمیز هسته‌ای کند ایران بوده است.

وی ادامه داد: سران یکی از کشورها در سفر اخیر نیویورک گفت که ما حیرت کردیم همه شرکت‌های اقتصادی دنیا به ایران آمدند. بعد از برجام در سال ۹۱ رشد ما در دنیا اول شد. وقتی تورم را تک رقمی کردیم و رشدمان شد ۱۲.۵ درصد دنیا را به تعجب وا داشتیم. می‌گویند مدیریت ضعیف است؟ این هم مدیریت است. تورم ما سه سال تک رقمی بود. در بنزین و گندم خودکفا شدیم.

روحانی گفت: از آن توافق با فشار اسرائیل، عربستان و تندروهای آمریکا خارج شدند. برجام که بد بود. بیایید مقایسه کنید قبل و بعد برجام را.

وی ادامه داد: به ما می‌گفتند مگر عقلتان را از دست دادید که به دادگاه لاهه رفتید. ما رفتیم و سه نوبت هم پیروز شدیم. کسی فکر نمی‌کرد لاهه قبول کند در موضوع برجام صلاحیت رسیدگی دارد. پیروزی دیگر رای موقت عدم اجرای تحریم آمریکا بود.

رئیس جمهور گفت: می‌گویند در اقتصاد روی پای خود بیاستیم، درست است. اما می‌شود بدون تعامل با دنیا اقتصاد را پیش برد؟ رشد و توسعه بدون تعامل با دنیا با قفل بودن بانک‌ها و واردات و صادرات قفل می‌شود. همین الان هم که داریم اداره کنیم باید از برخی کشورهای همسایه و دوستانمان در دنیا تشکر کنیم که به تحریم آمریکا بی‌توجه بودند. در همین شرایط داریم با اوراسیا مشارکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه باید به مسائل استراتژیک وارد شود. ما که نمی‌توانیم با هم دعوا کنیم، چهل سال است داریم دعوا می‌کنیم. باید راه را انتخاب کنیم؛ بنابراین از دانشگاه‌ها تقاضا می‌کنم ما را در بخش‌های علمی اقتصادی و استراتژیک کمک کنند.

روحانی با اشاره به موفقیت‌های پدافندهای هوایی کشور کفت: هفت سال فرمانده پدافند هوایی بودم. این پیشرفت حاصل هماهنگی نخبگان و اساتید ما است. در شرایط اقتصادی سختی هستیم، همه باید یکدیگر را یاری کنیم. از مشکلات عبور خواهیم کرد. امسال ما به نسبت پارسال یک قدم بهتر است. تورم، رشد و بورس ما بهتر شده است. در کنار هم باشیم، دولت در خدمت شماست.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.