کد مطلب: ۵۳۵۹۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جولان ماسک چینی در بازار ایران/ منابع بلوکه شده با ماسک تهاتر شد؟

جولان ماسک چینی در بازار ایران/ منابع بلوکه شده با ماسک تهاتر شد؟

ماسک‌های چینی در قفسه داروخانه‌های ایران فراوان است و گمانه‌زنی‌ها بر تهاتر ماسک با دلار بلوکه شده در چین حکایت دارد. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید تهاتر ماسک با دلار بلوکه شده ایران در چین واقعیت ندارد اما آمارها حاکی از آن است که چین در صدر صادرکنندگان ماسک به ایران بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ماسک چینی این روزها در بازار ایران جولان می‌دهد. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که آمارهای وزارت صنعت حاکی از تولید روزانه ۱۷میلیون عدد ماسک در ایران حتی صادرات آن به سایر کشورهای همسایه است.

با این شرایط برخی گمانه‌زنی‌ها بر این مبنا است که احتمالا چین در قبال بخشی از منابع بلوکه شده کشور ماسک به ایران صادر می‌کند.

ماسک چینی از ۱۰۰۰ تا ۳۴ هزار تومان!

داروخانه‌های شرق تهران درباره وفور ماسک چینی در بازار ایران به تجارت‌نیوز می‌گویند ماسک‌های چینی که در داروخانه‌ها وجود دارد، از قبل ثبت سفارش شده و در واقع موجودی انبار از گذشته است.

به گفته داروخانه داران مشتریان بیشتر به خرید ماسک تولید داخل تمایل دارند چرا که قیمت ماسک چینی نسبتا بالاست و مشتریان از آن استقبال نمی‌کنند.

برای نمونه قیمت هر عدد ماسک چینی حداقل یکهزار تومان و هر عدد ماسک سه لایه چینی پنج هزار و ۲۲۰ تومان است. حداکثر قیمت ماسک چینی ۳۴ هزار تومان است و بهای بسته ۱۰ تایی آن تقریبا ۳۴۵ هزار تومان تمام می‌شود.

ماسک روی دست تولیدکنندگان ماند

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارکنان داروخانه‌های سراسر کشور درباره علت وفور ماسک چینی در بازار ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: تهاتر پول‌های بلوکه شده با ماسک چینی ارزش و توجیه اقتصادی ندارد و اگر بخواهند به جای آزادسازی منابع بلوکه کالا وارد کنند می‌توانند کالاهای ارزشمند وارد کنند.

به گفته هادی ابوی، فعلا بخشی از تجار به صورت محدود ماسک وارد می‌کنند. زیرا واردات ماسک صرفه اقتصادی ندارد و تولید داخلی ماسک به حدی زیاد شده که این کالا روی دست تولیدکنندگان داخلی مانده است. از سوی دیگر ماسک چینی قیمتش از ماسک ایرانی بالاتر است و مردم از آن استقبال نمی‌کنند.

او ادامه می‌دهد: قیمت تمام شده هر عدد ماسک ایرانی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان و قیمت به حدی پایین است که واردات ماسک توجیه اقتصادی ندارد.

پول بلوکه در چین نداریم!

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین اما در واکنش به تهاتر منابع بلوکه با ماسک چینی به کل منکر وجود منابع بلوکه ایران در چین می‌شود و می‌گوید: تهاتر ماسک با دلار بلوکه شده ایران در چین واقعیت ندارد. البته واردات ماسک به کشور ممنوع نیست اما ماسک‌های چینی که در بازار وجود دارد از موجودی قبل است که در انبارها بوده است.

حریری به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: قیمت هر ماسک چینی یک دلار، یعنی قیمت تمام شده آن در ایران حدود ۲۵ هزار تومان است که واردات آن صرفه اقتصادی ندارد! بنابراین ماسک‌های چینی که در بازار فروخته می‌شود متعلق به شش ماه اخیر است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین البته مدعی است که هیچ پول بلوکه شده‌ای در چین وجود ندارد.

چین بزرگترین صادرکننده ماسک به ایران

با وجود این آمارهای واردات ماسک به ایران گویای واقعیت دیگری است! تجارت ماسک در ایران گردش مالی حدود ۳۶میلیون‌ دلاری در سال ۱۳۹۹ داشته است. آمارهای معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد ایران در سال ۱۳۹۹ در مجموع حدود ۶۳ تن ماسک به ارزش یک میلیون و ۱۴۳هزار دلار به ۱۲ کشور صادر کرده است.

در مقابل ۴۸۵ تن از این کالا نیز به ارزش ۳۴ میلیون و ۷۷۹ هزار دلار از ۱۴ کشور، وارد ایران شده است. چین بزرگ‌ترین صادرکننده ماسک به ایران بوده که حدود ۳۹۰ تن ماسک را به ارزش ۲۷ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار به ایران ارسال کرده است.

از آن سو، کویت با خرید بیش از ۱۳.۸ تن ماسک از ایران، بزرگ‌ترین مقصد کشور در زمینه صادرات ماسک در سال ۱۳۹۹ بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نواور

    الحمدالله همچی از چین میاید /کرونا /کم مردم ایران رو به کام مرگ برد /الان ماسک چینی که حاوی ویروس کروناست هم دارند پخش میکنند

  • مهدی

    سلام.
    این قیمت‌هایی که میدین برای ماسک از کجا در میارید؟ توی شیراز یک بسته 50تایی ماسک ایرانی بین 65 تا 80 تومن است در صورتی که یک بسته 50 تایی ماسک چینی که کیفیتش خیلی بهتر از ایرانی هست و پود پود نمیشه و تنفس راحتی داره رو من همین دیروز خریدم 40 تومن.شما کیفیت و قیمتی که کشورهای دوست میدین رو بدین به مردم تا جنس خارجی نخریم
    من نه فروشنده هستم نه وارد کننده.
    یه مصرف کننده ساده هستم.

  • ف ع

    چرا بجای ماسک که درایران تولید می شود انسولین که در داروخانها پیدا نمی شود نداده اند یا کسی نگفته ما انسولین می خواهیم

  • ناشناس

    چرامسئولان علا قه به کشورهای کوونیست دارند

  • ناشناس

    این دولت باید سرمایه ملت را به آتش بکشد غیر از این نمیشد توقع داشت

  • بی نتم

    ترا خدا کسی ماسک های چچینی نخرد فقط ایرانی بخرید