کد مطلب: ۲۱۵۹۲۷

تهدیدی بدتر از ترامپ برای انرژی سبز

تهدیدی بدتر از ترامپ برای انرژی سبز

بانک‌های مرکزی به عنوان تهدید بزرگتری در مقایسه با دونالد ترامپ برای انقلاب انرژی سبز ظهور کرده‌اند.

اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال تسهیل مقررات برای حمایت از زغال سنگ در برابر منابع بادی و خورشیدی است اما در واقع نرخ‌های بهره بالاتر بانک‌های مرکزی، جریان فاینانس ارزانی را که کمک کرد طی یک دهه گذشته ۲.۹ تریلیون دلار وارد پروژه‌های تجدیدپذیر شود، تهدید می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی آمریکا، بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلیس همگی در حال تغییر رویکرد و تحکیم سیاست‌های پولی خود هستند و سرمایه‌گذاران در انرژی‌های تجدیدپذیر را به این فکر انداخته‌اند که هزینه‌های بالاتر استقراض، به اقتصادی بودن پروژه‌های آنها لطمه خواهد زد.

اکثر آسیب پذیرها، سازندگان از جمله نصاب‌های سیستم‌های خورشیدی پشت بامی هستند که برای عمده هزینه‌های پروژه خود به وام بانکی متکی هستند.

افزایش نرخ‌های بهره

انتظار می‌رود با بهبود رشد اقتصادی، نرخ‌های بهره آمریکا و اروپا افزایش پیدا کند.

نرخ‌های بالاتر مانع قابل توجهی برای سیاستگذارانی خواهد بود که تلاش می‌کنند به تعهدات دو سال قبل خود در راستای توافق جوی پاریس عمل کنند. جریان سرمایه‌گذاری در انرژی سبز باید تا سال

۲۰۳۰ سه برابر شده و به ۹۰۰ میلیارد دلار در سال برسد تا اهداف این پیمان محقق شود.

اما سیاست‌های پولی انقباضی نحوه تامین مالی پروژه‌های تجدیدپذیر را تغییر خواهد داد و در این بخش تغییراتی به این شرح روی خواهد داد:

بدهی بانکی گران‌تر می‌شود

هزینه‌های فاینانس برای تجدیدپذیرها در رکورد پایینی قرار دارد. طبق آمار بلومبرگ نیوفاینانس انرژی، برای مزارع بادی در اروپا، هزینه‌های بدهی ۴۳ درصد از سال ۲۰۱۳ کاهش پیدا کرده است.

نرخ‌های بهره نزدیک به صفر به همراه سال‌ها اجرای سیاست مالی تسهیلی، بانک‌ها را تشویق کرده بود نقدینگی خود را به کار بیاندازند و قیمت وام‌ها را کاهش داده و شرایط استقراض را تسهیل کنند.

به گفته آلخاندرو سیروئلوس، مدیرکل انرژی و زیرساخت در بانک سانتاندر، با تعدیل سیاست‌های محرک مالی بانک‌های مرکزی و افزایش نرخ‌های بهره، بانک‌ها ممکن است به مدت چند دهه اسیر وام‌هایی با نرخ‌های غیرسودآور شوند.

کاهش هزینه نیروی پاک بیش از حد بوده است

به گفته جان پایرز، مدیر فاینانس پروژه در شرکت نورثلند پاور، زمانی که هزینه‌های سرمایه افزایش پیدا کند، درآمد پروژه‌های بادی و خورشیدی ممکن است برای پوشش دادن بدهی پروژه‌ها کافی نباشد.

ایگناسیو گالان، مدیرعامل شرکت ایبردرولا که بزرگترین شرکت نیروی اسپانیا و یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در تجدیدپذیرها است، گفت: هزینه‌ها به حدی کاهش یافته که پروژه‌های ساخته شده ضرر خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: قیمت‌های غیرمعقولانه‌ای در مناقصه‌های پروژه‌های تجدیدپذیر پیشنهاد می‌شود که تصور می‌کنم پایدار نخواهد بود.

مارک مک کامیسکی، مدیراجرایی در شرکت AECOM Capital پیش بینی کرد برخی از پروژه‌هایی که به مرحله تصمیم سرمایه‌گذاری نهایی نرسیده بودند ممکن است ساخته نشوند.

تجدیدپذیرها پرریسک‌تر می‌شوند

تجدیدپذیرها که در زمان برخورداری از حمایت‌های دولتی، مطمئن به شمار می‌رفتند ناچار خواهند شد در برابر گاز طبیعی و زغال سنگ کم هزینه رقابت کنند زیرا دولت‌ها حمایت خود را تعدیل می‌کنند.

سال گذشته آلمان و هلند پیشنهادهایی را برای ساخت مزارع بادی فراساحلی بدون هیچ یارانه‌ای دریافت کردند. شماری از پروژه‌های خورشیدی در پرتغال، اسپانیا و حتی انگلیس بدون کمک دولتی ساخته شده‌اند و در این پروژه‌ها سازندگان کاملا به قیمت‌های برق بازار متکی بودند.

در نتیجه بانک‌ها و سرمایه‌گذاران موسسه‌ای احتمالا تجدیدپذیرها را به دلیل ریسکی که می‌کنند به عنوان یک دارایی چندان جذاب ملاحظه نخواهند کرد.

منبع: بلومبرگ

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.