کد مطلب: ۷۶۰۶۲۹

تهدید نفتی روسیه بی‌اثر شد؟

تهدید نفتی روسیه بی‌اثر شد؟

روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده‌های نفت در جهان اعلام کرد که تولید نفت خام خود را به تلافی محدودیت‌های غربی بر صادرات نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی کاهش می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود تهدیدهای نفتی روسیه قیمت نفت امروز روند نزولی داشته است.
در حالی که مسکو روز جمعه اعلام کرد که ۵ درصد از تولید نفت خود در تلافی محدودیت‌های غرب کاهش خواهد داد، قیمت نفت امروز به دلیل نگرانی از تورم آمریکا کاهش یافت.

در اولین روز معاملاتی بعد از اعلام کاهش خود خواسته تولید نفت روسیه در واکنش به تحریم‌های غرب، قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی کاهش یافت.

رویترز می‌گوید در معاملات امروز بازار بیش از همه نگران انتشار آمار تورم آمریکا و واکنش احتمالی فدرال رزرو به آن بوده و خیلی زود تهدید روسیه مبنی بر کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید در ماه آینده را از یاد برده است.

قیمت نفت خام آمریکا امروز تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۷ به وقت تهران) ۷۰ سنت کاهش یافت و به مرز ۷۹ دلار بر بشکه رسید. نفت برنت هم با همین مقدار افت در قیمت‌های کمتر از ۸۶ دلار بر بشکه معامله شد. این افت در حالی بود که هفته گذشته هر دو قرارداد برنت و WTI بیش از ۸ درصد به دلیل خوش‌بینی نسبت به بهبود تقاضا در چین پس از لغو محدودیت‌های کووید در دسامبر افزایش یافتند. همچنین بخشی از این رشد به خبر کاهش تولید نفت روسیه در تلافی تحریم‌های غرب در روز جمعه باز می‌گشت.

مهم‌ترین دلیل برای کاهش قیمت نفت

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد OANDA با اشاره به اینکه فردا داده‌های تورم آمریکا منتشر می‌شود، گفته است: «قیمت‌های نفت‌خام در حال کاهش است زیرا معامله‌گران بر این باورند که چشم‌انداز تقاضای نفت‌خام به طور بالقوه ضعیف شده چراکه افزایش تورم آمریکا می‌تواند فدرال رزرو را مجبور کند سیاست‌های انقباضی خود با ابزار افزایش نرخ بهره را با شدت بیشتری تشدید کند.» سیاست‌هایی که به معنای تقویت رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای انرژی از جمله نفت است.

تهدیدات روسیه اثرگذار است؟

افت قیمت‌ها امروز درحالی رخ داد که روسیه، سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان، اعلام کرد تولید نفت خام خود را به تلافی محدودیت‌های غربی بر صادرات نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی این کشور در ماه مارس به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز یا حدود ۵ درصد از تولید کنونی کاهش می‌دهد. به دنبال این اظهارات که از زبان الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه مطرح شد، قیمت نفت بیش از ۲ درصد افزایش یافت.

نواک در بیانیه‌ای روز جمعه گفت: ما به کسانیکه به طور مستقیم یا غیرمستقیم به اصول سقف قیمتی غرب پایبند هستند، نفت نمی‌فروشیم. در رابطه با این موضوع، روسیه داوطلبانه تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ماه مارس کاهش خواهد داد. این کاهش معادل حدود ۵ درصد از تولید نفت روسیه است.

در ژوئن سال گذشته، اتحادیه اروپا موافقت کرد که تمام واردات نفت خام روسیه از طریق دریا را طی شش ماه متوقف کند. در اقدامی با هدف سفت کردن بیشتر پیچ‌ها، کشورهای G۷ و اتحادیه اروپا در ماه دسامبر توافق کردند که قیمتی را که معامله‌گران، بیمه‌گران و کشتیرانان غربی می‌توانند برای نفت دریایی روسیه بپردازند در سقف ۶۰ دلار در هر بشکه محدود کنند. در اوایل ماه جاری هم کشورهای اتحادیه اروپا نیز واردات گازوئیل و نفت پالایش شده روسیه را ممنوع کردند.

با وجود این محدودیت‌ها تا کنون عرضه نفت روسیه کاهشی نداشته است و حالا هم روسیه خود برای فشار بر قیمت‌ها و اقتصاد کشورهای غربی تصمیم به کاهش عرضه نفت گرفته است. نواک هشدار داد که سقف قیمت نفت خام می تواند منجر به "کاهش سرمایه گذاری در بخش نفت و در نتیجه کمبود نفت شود."

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.