کد مطلب: ۸۱۶۰۴۲

نشست مشترک ایران و ترکمنستان/توافقات مهم دو کشور درحوزه انرژی و ترانزیت

نشست مشترک ایران و ترکمنستان/توافقات مهم دو کشور درحوزه انرژی و ترانزیت

در نشست مشترک ایران و ترکمنستان توافقات مهمی در زمینه ترانزیت و کریدورهای بین‌المللی با حضور رئیسی و محمد اف امضا شد.پس از مراسم دو رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی حضور یافتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان که امشب برگزار شد موضوعات مهمی مورد توافق دو کشور قرار گرفت.

رئیس جمهور گفت: همکاری‌های تهران و عشق‌آباد در دو سال اخیر و با اراده ایران برای تقویت روابط همسایگی، از رشد چشمگیری برخوردار شده است.

وی در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان، با اشاره به مشکل کم‌آبی به عنوان معضل مشترک کشورهای منطقه اظهار داشت: اگر کشورهای منطقه در این عرصه همکاری و تعامل سازنده‌ای، مشابه همکاری مثال‌زدنی ایران و ترکمنستان برای مدیریت موضوع آب‌های مشترک با ساخت سد دوستی داشتند، مشکلات در این زمینه کاهش می‌یافت.

رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست ایران در منطقه ایجاد و تقویت صلح، ثبات و امنیت است، افزود: اعتقاد راسخ داریم که بخش مهمی از مشکلات منطقه و از جمله عدم شکل‌گیری همکاری‌های جدی در موضوعات مختلف ناشی از حضور بیگانگان است؛ حضور بیگانگان در منطقه نه تنها امنیت‌ساز و آرامش‌آفرین نیست، بلکه مخل امنیت و آرامش نیز هست.

رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان نیز در این نشست گفت: ترکمنستان حامی سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تثبیت صلح و ثبات منطقه بوده و هست.

«قربان قلی بردی محمداف» افزود: همکاری دو کشور در ساخت سد دوستی به عنوان یک الگو در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای با قوت تداوم خواهد یافت.

توافقات مهم ایران و ترکمنستان درحوزه انرژی و ترانزیت

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اعلام کرد: در دیدار رئیسی با جناب بردی محمدف از ترکمنستان توافقات بسیار مهمی به‌خصوص درباره انرژی و ترانزیت نهایی شد.

وی افزود: رویکرد تقابلی دولت قبل نه تنها ایران را ۱/۶ میلیارد دلار در دادگاه محکوم کرد بلکه مسیر آسیای مرکزی را به روی کشور بست. اما سیاست همسایگی هم دوستی می آورد هم ثروت.

امضای پنج سند همکاری بین ایران و ترکمنستان

مقامات عالی رتبه ایران و ترکمنستان در حضور رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران و رهبر مصلحت ملی ترکمنستان ۵ سند همکاری در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

این سناد همکاری در زمینه‌های ترانزیت و کریدور‌های بین المللی، انرژی، صادرات محصولات کشاورزی، برق، آموزش و سرمایه‌گذاری و… است که میان هیات‌های دوکشور در حضور رئیسی و «قربانقلی بردی محمداف» به امضا رسید.

بردی محمداف رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان امروز سه شنبه، در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به منظور دیدار با ابراهیم رئیسی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است.

وی در این سفر دیدار‌هایی هم با رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد.

«سردار بردی محمداف» فرزند قربانقلی ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ برای نخستین بار در مقام ریاست جمهوری ترکمنستان به تهران سفر کرده بود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.