کد مطلب: ۲۳۰۹۹۴

توافق ایران با آذربایجان برای واردات برق از این کشور

توافق ایران با آذربایجان برای واردات برق از این کشور

تفاهم‌نامه واردات برق از آذربایجان به ایران در طول فصل تابستان در دو سطح معاونان وزیر و مدیران عامل شرکت‌های توانیر و آذرانرژی به امضا رسید که بر این اساس دو طرف برای واردات 180 مگاوات برق در تابستان به نتیجه قطعی رسیدند.

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژی گفت: در آينده نزديک ایران و آذربایجان مذاكراتی برای توسعه روابط برقی، به‌ويژه در خصوص اتصال شبكه‌های برق كشورهای ايران، آذربايجان، گرجستان و روسيه خواهند داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از روابط عمومی شرکت توانیر؛ در مذاکراتی که امروز (پنجشنبه) میان معاونان وزیر نیروی ایران و وزیر انرژی آذربایجان برگزار شد، دو طرف برای ایجاد ارتباط الکتریکی در تابستان امسال به تفاهم رسیدند.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه واردات برق از آذربایجان به ایران در طول فصل تابستان در دو سطح معاونان وزیر و مدیران عامل شرکت‌های توانیر و آذرانرژی به امضا رسید.

بر این اساس این یادداشت تفاهم که ابتدا در سطح معاونان وزیر به امضای همایون حائری، معاون وزیر نیروی ایران و ناطق عباس‌اف معاون وزیر انرژی آذربایجان رسید، دو طرف برای واردات 180 مگاوات برق در تابستان به نتیجه قطعی رسیدند.

همچنین این تفاهم‌نامه به امضای آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر و اعتبار پیروردیف مدیرعامل شرکت آذرانرژی به‌عنوان شرکت ‌ای اصلی طرف قرارداد در انجام این ارتباط الکتریکی نیز رسید.

همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این مراسم از گسترش روابط به‌ویژه در حوزه برق و انرژی میان دو کشور استقبال کرد و خاطرنشان ساخت که در آینده نزدیک مذاکراتی نیز برای توسعه روابط برقی به‌ویژه در خصوص اتصال شبکه‌های برق کشورهای ایران، آذربایجان، گرجستان و روسیه خواهیم داشت.

حائری همچنین تاکید کرد: وجود اشتراکات بسیار زیاد میان ایران و آذربایجان، گسترش روابط را میان دو طرف تسهیل می‌کند که باید از این ظرفیت به صورت کامل استفاده کرد.

همچنین دراین نشست عباس‌اف معاون وزیر انرژی آذربایجان با اشاره به اینکه در دیدار روسای جمهور دو کشور که مدتی پیش انجام شد، هیات‌های برقی دو کشور نیز مذاکراتی با هم داشتند که در آن نشست، برسر کلیات صادرات برق به ایران و نیز توسعه روابط در سایر زمینه‌های صنعت برق توافق‌هایی حاصل شده بود.

ترانزیت برق از مسیر ایران به کشورهای ثالث

در ادامه این نشست پیروردیف مدیرعامل شرکت آذرانرژی نیز از علاقمندی کشورش برای ترانزیت برق از مسیر ایران به کشورهای ثالث خبرداد و اظهار امیدواری کرد که مذاکرات در این خصوص نیز به‌زودی آغاز و به نتایج مطلوبی دست یابد.

آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر نیز دستیابی به این توافق را مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری در حوزه برق میان دو کشور وجود دارد که خوشبختانه از حمایت همه‌جانبه مقامات و دولت‌های دو کشور بهره می‌برد.

در این نشست همچنین دو طرف علاوه بر امضای این توافق‌نامه، در خصوص انجام مذاکرات سه‌جانبه میان هیات‌های کارشناسی برقی کشورهای «ایران، آذربایجان و گرجستان» و«ایران، آذربایجان و روسیه»، برای بررسی راهکارهای ایجاد ارتباط الکتریکی و اتصال شبکه‌های برق این کشورها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بر پایه این گزارش، با امضای این یادداشت تفاهم، ایران تا 180 مگاوات برق را در فصل پیک (تابستان) از کشور آذربایجان وارد خواهد کرد.

بر اساس مفاد دیگر این یادداشت تفاهم، هیات‌های کارشناسی و فنی دو طرف برای بررسی فنی خطوط انتقال برقی که واردات از آن طریق انجام خواهد شد، در زمان مشخص شده به بازدید از خطوط مذکور خواهند پرداخت.

در این تفاهم نامه همچنین نسبت به تمدید مدت زمان اجرای این ارتباط الکتریکی و حتی تبادل یا ترانزیت آن نیز تاکید و پیشنهاد شد که مذاکرات جداگانه و جامعی در این خصوص برگزار شود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.