کد مطلب: ۷۳۷۹۹۵

توافق فضایی میان ایران و روسیه

توافق فضایی میان ایران و روسیه

تفاهمات صورت گرفته میان ایران و روسیه در حوزه فضایی و توسعه همکاری‌ها به امضای دو طرف رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، ایران و روسیه با یکدیگر تفاهم کرده‌اند که در زمینه توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های طراحی و ساخت مشترک ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی، توسعه زیرساخت‌ها به صورت مشترک، برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی و در مجموع توسعه همکاری‌ها اقدام کنند.

️تفاهم نامه همکاری صنعت فضایی ایران و روسیه با حضور حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی جمهوری اسلامی و یوری بوریسف، رئیس آژانس فضایی فدراسیون روسیه در حاشیه یازدهمین نمایشگاه صنعت هوایی و هوانوردی کشور در جزیره کیش به امضا رسید.

بر اساس این گزارش طبق توافق ایران و روسیه و امضای سند مهمی در زمینه توسعه همکاری‌های مشترک، طرفین بر طراحی و ساخت مشترک ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی و ایجاد زیر ساخت‌ها توافق کردند.

دکتر حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران و یوری بوریسف رئیس آژانس فضایی روسیه پس از دو روز مذاکرات فشرده در جزیره کیش، سند مهمی از توافقات انجام شده میان دو کشور را امضا کردند.

طبق این سند، ایران و روسیه با یکدیگر تفاهم کرده‌اند که درباره توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های طراحی و ساخت مشترک ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی، توسعه زیرساخت‌ها به صورت مشترک، برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی و در مجموع توسعه همکاری‌ها اقدام کنند.

همچنین براساس مذاکرات صورت گرفته میان ایران و روسیه و سند امضا شده، چارچوب همکاری‌های آینده دو کشور در زمینه فضایی مشخص شده و دو طرف گام بلندی در زمینه همکاری مشترک در حوزه فضایی برداشته‌اند که این همکاری‌ها سطح مناسبات دو کشور را هم افزایش خواهد داد.

طبق تفاهمات صورت گرفته، دور جدید مذاکرات کارشناسی در آینده نزدیک میان ایران و روسیه آغاز خواهد شد و دو طرف جزئیات تفاهمات را مشخص کرده و مقدمات امضای قرارداد را تسهیل خواهند کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران پس از امضای تفاهمنامه اعلام کرد: چارچوب همکاری‌های ایران و روسیه در آینده، امروز میان دو کشور نهایی شد و طرفین در حوزه‌های مختلف به تفاهمات خوبی دست یافتند.

موضوعات توافق ایران و روسیه

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران می‌گوید: این سند همکاری شامل موضوعات متنوعی از جمله همکاری در ساخت ماهواره های سنجشی، مخابراتی و ایجاد زیرساخت های آزمایشگاهی، مونتاژ، پایگاه پرتاب و تست ماهواره است.

یوری بوریسف، رئیس آژانس فضایی فدراسیون روسیه معتقد است: ایران شریک جدیدی برای کشور ما نیست و همکاری‌های مشترک ۲ کشور از سال ۲۰۰۲ آغاز شده و جمهوری اسلامی در زمینه صنعت فضایی در این مدت ایران جهش بزرگی داشته است.

برنامه توسعه صنعت فضایی ایران در شامل تمامی حوزه‌های این صنعت است و روسیه نیز آن را در راستای تحقق اهداف خود یاری می‌کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.