کد مطلب: ۵۱۵۵۸۰

گزارش تجارت‌نیوز از تورم بهمن ۹۹

آمار جدید تورم اعلام شد / رکورد جدید افزایش قیمت‌ها / گرانی ‌بی‌سابقه خوراکی‌ها در بهمن

آمار جدید تورم اعلام شد / رکورد جدید افزایش قیمت‌ها / گرانی ‌بی‌سابقه خوراکی‌ها در بهمن

نرخ تورم بهمن ماه اعلام شده که در آن آمارهای بی‌سابقه از گرانی دیده می‌شود. مهمترین آمار شاید تورم خوراکی‌ها باشد که حدود ۶۷ درصد اعلام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ تورم بهمن ماه اعلام شده که در آن آمارهای بی‌سابقه از گرانی دیده می‌شود. مهمترین آمار شاید تورم خوراکی‌ها باشد که حدود ۶۷ درصد اعلام شده است.

بر اساس اعلام جدید مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه یعنی مقایسه بهمن ماه امسال نسبت به بهمن ماه پارسال بیش از ۴۸ درصد اعلام شده است. اما هشدارآمیزتر از این رقم تورم حدود ۶۷ درصدی خوراکی‌هاست.

اما در بخش تورم سالانه یعنی میانگین تورم ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نرخ تورم به ۳۴ درصد رسیده است.

تورم ماهانه نیز ۲٫۵ درصد اعلام شده که نشان می‌دهد متوسط قیمت‌ها در بهمن ماه نسبت به دی ماه ۲٫۵ درصد افزایش یافته است.

جزئیات تورم از زبان مرکز آمار ایران

طبق این گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ٢,٠ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ۶.٩ واحد درصدی به ۶۶.٨ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٢ واحد درصدی به ٣٩.٧ درصد رسیده است.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ١٣٩٩ به عدد ۴٨,٢ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴٨.٢ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ٢,٠ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ۶,٩ واحد درصدی به ۶۶.٨ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٢ واحد درصدی به ٣٩.٧ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۴٧,٢ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ١,٧ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵٣,۶ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣,٨ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه بهمن ١٣٩٩ به ٢,۵ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۵.٢ درصد و ١.١ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢,۴ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠.۵ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣.٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.۶ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣۴,٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢,٠ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣۴,١ درصد و ٣۵.٠ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ١,٩ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٢.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرامی تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام فقط گرانترین سرمایه یعنی عمرمان داره تو محرومیت و رفاه و نگرانی میگذره، امام زمان فک کنم ظهور کرده همه چی برعکس شده چوپان جک اس فایو سواره بالیاقت ها خونه نشین و افسرده شدند مسئولان بی تخصص هرکاری که بتونن (فساد)برای جمع آوری ثروت بیشتر میکنن نخبه ها و باسوادا سوار مترو میشن تردد میکنن از نداری،بچه شهری داخل شهر خودش باید از مالک روستایی خونه رهن کنه و …خدا کمکمون کنه

  • ناشناس

    ای کاش این تورم هم به بورس سرایت میکرد….سرمایه های مردم که با خون دل به دست آوردن از بین رفت

    • ناشناس

      رکود تورمی آثار چاپ پول بدون پشتوانه هست رشد پایه پولی !

  • ناشناس

    دود این تورم به چشم مددجویان بهزیستی و کمیته امداد بخصوص معلولین شدید و خیلی شدیدفاقددرامد متأهل می رود که نه توانایی کار کردن را دارند نه کسی به فکر آنها هست، خواستند یارانه نقدی آنها را هم افزایش بدهند که ندادند دولت همش به فکر بازنشستگان و فرهنگیان است این کاملآ واضح است

  • ناشناس

    سلام با توجه به افزایش قیمت ها که سه برابر شده بدون هیچ گونه اغراقی تورم واقعی سیصد درصد است نه سی وچهار درصد

  • ناشناس

    این کدوم کارشناس هست که میگه تورم ۶۶ درصد ه این یا سواد نداره یا از کیسه حاتم طایی میخوره.خخخ مرد حسابی بیا بازار خرید کن اون وقت میگی تورم یعنی چه حتمآ برنج وگوشت وروغن از فروشگاههتون میگیری زیاد به بازار واقف نیستی مردم خودشون که دائما با گرونی دست پنجه ترم میکنن صد در صد به شما میگن تورم یک کلام ۱۰۰ درصد به بالاس

  • ناشناس

    خدایا خودت به داد این مردم برس همین تورم رو نتونستیم باهاش کنار بیایم چه برسه تورمی که اینا پیش بینی میکنن

  • ناشناس

    خب چرا این آمار رو برای آقای رئیس جمهور نمیفرستید؟ بخدا ما نشاط نداریم.

  • ناشناس

    اقای روحانی مردم توصف کالا نبستن میدونی چرا چون پول ندارن بخرن.وگرانی…ولی بیا مرغ یارانه بدن همه توصف همدیگررا می کشن..کرونا هم وجود ندارد توصف.عجب زندگی وردناک داریم

  • مهدی

    یاد این جمله معروف ازبزرگان میفتم که میگن تحریمها هیچ تاثیری تو زندگی مردم نداری .خوب یکی نیست بگه
    شمااز زندگی مردم چی میفهمی .اصلا میدونیدچه اتفاقی
    داره تو این کشور میفته بازم لجبازی کنید با زندگی مرد بازی کنید .

  • ناشناس

    تورم وحشتناک است چون هر چه کار میکنیم فقط پول چند کیلو میوه میشود