کد مطلب: ۲۷۰۷۰۲

روایت مطبوعات از تور اروپایی حسن روحانی

روایت مطبوعات از تور اروپایی حسن روحانی

به نظر می‌رسد سفر حسن روحانی به دو کشور اروپایی سوئیس و اتریش یکی از مهم‌ترین فرصت‌های ایران برای ترغیب بیشتر اروپا در راستای حفظ برجام است.

میلاد مرادی: حسن روحانی روز گذشته (دوشنبه) عازم دو کشور اروپایی سوئیس و اتریش شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سفری که بسیاری از کارشناسان آن را برجامی‌ترین سفر حسن روحانی از ابتدای دوران ریاست‌جمهوری تاکنون می‌دانند.

روزنامه ایران با تیتر «استقبال از روحانی در قلب اروپا» به بررسی این سفر پرداخته و این سفر را متفاوت‌تر از سایر سفرهای حسن روحانی به اروپا می‌داند. ایران به توئیت رئیس‌جمهور سوئیس اشاره می‌کند که وی گفته بود: « مقدم رئیس جمهور روحانی را به سوئیس گرامی می‌داریم در صدد گفت‌و‌گو درباره روابط دو جانبه و راه‌های تقویت آن و نیز مسائل منطقه‌ای و منع گسترش در این برهه مهم هستیم.»

با این حال این سوال در اذهان شکل می‌گیرد که چرا رئیس جمهور، اتریش را به عنوان مقصد سفر اروپایی خود انتخاب کرده است؟

روزنامه ایران در همین راستا به نقل از حسن روحانی می‌نویسد: این سفر فرصتی است تا در زمینه آینده برجام و توافق‌هایی با اتحادیه اروپا گفت‌و‌گو کنیم بویژه اینکه اتریش از یکشنبه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را نیز عهده دار شده است و بنابراین با اتریش به‌عنوان رئیس اتحادیه نیز در این مقطع صحبت خواهیم کرد.

ایران به بیانیه صدراعظم اتریش اشاره می‌کند که وی گفته بود: برجام پنجره‌ای را گشوده که از طریق آن می‌توان درباره طیف وسیعی از مسائل دیگر هم گفت‌وگو کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز با تیتر «برجام، محور اصلی مذاکره رئیس جمهور با اروپا» به بررسی این سفر پرداخته و می‌نویسد: ممکن است دو کشور هدف در این سفر رئیس جمهوری از لحاظ تجاری و اقتصادی تاثیر چندانی بر عرصه‌های تجاری و اقتصادی جهان و ایران نداشته باشند، اما از نظر وجهه سیاسی و نفوذ در افکار عمومی این دو کشور ابزار مهمی برای نشان دادن ابعاد خباثت ایالات متحده در دشمنی با ایران و عمق شکاف میان بروکسل و واشنگتن هستند.

این روزنامه به مطلب تارنمای میدل ایست اشاره می‌کند که در مورد سفر سن روحانی نوشته است: پس از خروج آمریکا از توافق ایران تنها به شرق (روسیه و چین) اتکا ندارد و اروپا را فراموش نکرده است. سفر روحانی به سوئیس و اتریش نشان می‌دهد که ایران نمی‌خواهد همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار دهد

جمهوری اسلامی همچنین به گزارش تارنمای نشریه تندور آمریکایی اشاره کرده که پیش‌بینی کرده است ایران می‌تواند در این سفر اندوخته‌ای را به دست آورد.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز سفر حسن روحانی را به اتریش از این حیث مهم می‌داند که این کشور علاوه بر آنکه به تازگی ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته، میزبان مذاکرات فشرده هسته‌ای برایرسیدن به برجام نیز بوده است.

دنیای اقتصاد که با تیتر «سه هدف تور اروپایی روحانی» به بررسی سفر رئیس جمهور به این دو کشور اروپایی پرداخته، اهداف روحانی از این سفر را گفتگو درباره برجام، مسائل منطقه‌ای و روابط دوجانبه می‌داند.

دنیای اقتصاد همچنین به همراهان رئیس جمهور در این سفر اشاره می‌کند و می‌نویسد: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حسن هاشمی وزیر بهداشت، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همراهی می‌کنند. همچنین جمعی از کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی رئیس‌جمهوری را در این سفر همراهی می‌کنند.

اما روزنامه مردم‌سالاری نیز که با تیتر «مذاکرات برجامی در قلب اروپا» به بررسی اهمیت این سفر پرداخته، به بیان اظهارات حسن روحانی پیش از اعزام به این دو کشور اروپایی پرداخته است.

به طور کل به نظر می‌رسد سفر حسن روحانی به دو کشور اروپایی سوئیس و اتریش یکی از مهم‌ترین فرصت‌های ایران برای ترغیب بیشتر اروپا در راستای حفظ برجام است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.