کد مطلب: ۲۱۱۰۴۰

توسعه صنعت پالایش کشور از دریچه آمار

توسعه صنعت پالایش کشور از دریچه آمار

یکی از اقدامات اساسی صنعت پالایش در سال‌های اخیر را باید بهره‌‌برداری از طرح‌های بخش‌ پایین‌دستی و پالایشگاهی دانست که طی دستاوردهای بزرگی از قبیل ارتقای توان تولید داخلی بنزین و گازوئیل، استحصال گوگرد، حذف فرآورده‌های سنگین و کم‌ارزش از چرخه فرآورش، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، اصلاح فرآیند تولید و ظرفیت بهینه و استانداردسازی در پالایشگاه‌های داخلی حاصل آمده است.

یکی از اقدامات اساسی صنعت پالایش در سال‌های اخیر را باید بهره برداری از طرح‌های بخش پایین دستی و پالایشگاهی دانست که طی دستاوردهای بزرگی از قبیل ارتقای توان تولید داخلی بنزین و گازوئیل، استحصال گوگرد، حذف فرآورده‌های سنگین و کم‌ارزش از چرخه فرآورش، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، اصلاح فرآیند تولید و ظرفیت بهینه و استانداردسازی در پالایشگاه‌های داخلی حاصل آمده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در همین رابطه قطع برداشت هیدروکربورهای غیراستاندارد تولیدی پتروشیمی‌ها برای اختلاط با بنزین مصرفی در کشور و جایگزینی آن با بنزین یورو 4 وارداتی نیز از دیگر اقدامات مهم وزارت نفت محسوب می‌شود.

به طور کلی با افزایش تولید بنزین یورو 4 در داخل کشور و واردات بنزین یورو 4، در حال حاضر در کلانشهرهای کشور این نوع بنزین توزیع می‌شود که منجر به بهبود وضعیت محیط زیست در این شهرها شده است.

روند افزایشی تولید بنزین پاک (اصلاح شده) و نفت گاز تصفیه شده در پالایشگاه‌های امام خمینی (ره) شازند، شهید تندگویان تهران و تبریز و توزیع آن در کشور نیز در دستور کار بوده و شایان ذکر است که میزان تولید بنزین یورو 4 از 3.3 میلیون لیتر در روز در سال 1392 به 25.2 میلیون لیتر در روز در شش ماهه اول سال 1396 افزایش یافته است.

به طور کلی در شش ماهه اول سال 1396 واحد بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس مورد بهره برداری قرار گرفته که توان تولید داخل بنزین را بهبود بخشیده است.

علاوه بر آن با بهره برداری از پالایشگاه‌های «ستاره خلیج فارس» و «مجتمع فراگیر سیراف» آغاز تولید از پالایشگاه‌های پارس و جاسک و همچنین انجام طرح‌های بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های موجود کشور در برنامه ششم توسعه، انتظار می‌رود با افزایش تولید پالایشگاهی به میزان تقریبی یک میلیون بشکه در روز، کشورمان در شمار صادرکنندگان مهم بنزین و گازوئیل قرار گیرد.

عملیات ساخت و بهره برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس از دو بخش زیر پروژه «آبگیر» و «خط لوله خوراک پالایشگاه» پالایشگاه ستاره خلیج فارس در شش ماهه اول سال 1395 به اتمام رسید.

راه‌اندازی واحد تقطیر (01) و تحویل آن به واحد عملیات جهت بهره برداری و تولید فرآورده‌های نفتا و نفت گاز و ارسال فرآورده‌های مذکور به انبار نفت بندرعباس و استفاده از آنها در سبد سوخت و چرخه صادراتی کشور به انجام رسیده به نحوی‌که نفتای تولیدی در دی ماه 1395 صادر شده است.

واحد نیتروژن در بهمن ماه سال 1395 راه‌اندازی شد و فرآیند تولید بنزین در واحد ایزومریزاسیون در اسفند ماه سال 1395 آغاز شده و افتتاح رسمی فاز اول پالایشگاه در اوایل اردیبهشت امسال مصادف با روز ملی خلیج فارس انجام شد. واحد سوم و دوم آب شیرین کن به ترتیب در مهر ماه و آذرماه 1395 راه‌اندازی شد.

بهره‌برداری از فاز دوم ستاره خلیج فارس

همچنین تاپایان سال در سفر رئیس‌جمهوری شاهد افتتاح رسمی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خواهیم بود.

با راه‌اندازی واحد تقطیر فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تکمیل آن تا پایان امسال، ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ و ۴ میلیون لیتر نفت‌گاز یورو ۵ به سبد سوخت کشور افزوده می‌شود.

اساسا با یک تصمیم استراتژیک و درست شاهد بلوغ و راه‌اندازی مرحله به مرحله پالایشگاه ستاره خلیج فارس با همت متخصصان داخلی در سایه پسابرجام هستیم که همه این اقدامات در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

چرا که ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است اما روند توسعه این پالایشگاه که باید سال‌ها قبل به اتمام می‌رسید، در دولت یازدهم سرعت گرفت.

در خصوص طرح فراگیر سیراف، لازم به ذکر است که این طرح در راستای منویات اقتصاد مقاومتی طراحی شده و پیش‌بینی می‌شود در انتهای برنامه ششم توسعه (سال 1400) بهره‌برداری از آن آغاز شود که حرکتی در جهت تکمیل زنجیره ارزش گاز طبیعی مخزن عظیم پارس جنوبی طراحی شده و نتیجه آن کسب درآمدهای بیشتر در مقایسه با فروش میعانات گازی و با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری است.

به عبارت دیگر کاهش خام‌فروشی نفت و گاز از مهم‌ترین راهبردهای کشور است که در سال‌های اخیر در اسناد بالادستی کشور بارها بر آن تاکید شده است.

در این میان با راه‌اندازی فازهای مختلف پارس‌جنوبی حجم تولید میعانات گازی بشدت افزایش یافته است، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این ماده در سال‌جاری به ۶۵۶ هزار بشکه در روز برسد. از همین رو و برای کاهش خام فروشی، دولت در سال‌های اخیر طرح ساخت ۸ مینی‌پالایشگاه سیراف را ارائه داده است.

ایجاد این پالایشگاه راه را برای توسعه بیشتر برخی صنایع (مانند پتروشیمی) هموار می‌سازد. محصولات این طرح، خوراک آماده‌ای برای صنایع پتروشیمی است و نیز پالایشگاه‌ها می‌توانند از محصولات آن برای بهینه‌سازی تولیدات خود و مصرف بهینه نفت خام استفاده کنند.

همچنین در اردیبهشت ماه سال‌جاری قرارداد ساخت پالایشگاه جدید آبادان و بهسازی پالایشگاه قدیم با شرکت ساینوپک چین نافذ شده و پیشرفت 25 درصدی در بخش مهندسی طرح تا پایان شهریور ماه 1396 حاصل شده است.

دستاورد مهم دیگر را باید روند افزایشی سهم فرآورده‌های سبک (با ارزش) از کل فرآورده‌های تولیدی اصلی پالایشگاه‌ها در دولت یازدهم محسوب کرد. افزایش این سهم از 64.1 درصد در سال 1391 به حدود 68 درصد در شش ماهه اول سال 1396 رسیده است.

صادرات گازوئیل به 10 میلیون لیتر رسید

یکی دیگر از دستاوردهای عمده بخش پالایشی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزایش قابل توجه صادرات نفت‌گاز (گازوئیل) به‌عنوان یکی از فرآورده‌های نفتی با ارزش بوده به‌طوری که میزان صادرات این فرآورده از 0.7 میلیون لیتر در روز در سال 1392 به حدود 10 میلیون لیتر در روز در شش ماهه اول سال 1396 افزایش یافته است.

در کنار صادرات نفت گاز، ایران به یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت کوره هم تبدیل شده است و آمارها از صادرات روزانه بیش از 50 میلیون لیتر از این فرآورده نفتی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی حکایت دارد.

یکی دیگر از طرح‌های صنعت پالایش کشور، طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان (فاز اول) است. این طرح به‌عنوان یکی از طرح‌های برنامه ملی اقتصاد مقاومتی اولویت سال 1396 وزارت نفت (با اعتبار کل مصوب حدود 28026 میلیون یوان) است.

تا انتهای شهریورماه 1396 حدود 1593 میلیون یوان از اعتبار تخصیصی طرح برای سال 1396 هزینه شده که طرح را در مسیر پیشرفت فیزیکی قرار داده است.

فاینانس فاز اول طرح از جانب شرکت بیمه سایناشور و دولت چین تایید شده و گشایش LC توسط بانک ملت انجام شده، ضمانت‌نامه پیش پرداخت و ضمانت‌نامه حسن انجام ارائه شده و واریز مبلغ پیش پرداخت به حساب پیمانکار انجام شده است.

کارشناسان عقیده دارند که طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان بزرگ‌ترین طرح پسابرجام است که به ایجاد اشتغال برای شهرهای آبادان و خرمشهر کمک می‌کند.

این طرح با هدف تثبیت ظرفیت پالایشی پالایشگاه آبادان، تولید محصولات بر اساس استاندارد یورو ۵، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، افزایش درصد تولید گازوئیل و بنزین با بهبود فناوری تولید، کاهش تولید نفت‌کوره و جمع‌آوری مخازن و تاسیسات فرسوده اجرا می‌شود.

ناگفته نماند که مذاکراتی نیز درباره توسعه فاز چهارم این پالایشگاه با شرکت ماروبنی و جی‌جی‌سی‌یی ژاپن ازسوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حال انجام است که در صورت اجرا شدن سودآوری کامل پالایشگاه آبادان را در پی خواهد داشت.

منبع: ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.