کد مطلب: ۲۲۹۰۸۵

توسعه کشت دیم راهکار کشاورزان کالیفرنیا برای تولید محصولات

توسعه کشت دیم راهکار کشاورزان کالیفرنیا برای تولید محصولات

کشاورزان ایالت کالیفرنیا در آمریکا به منظور تامین امنیت غذایی با وجود بحران شدید منابع آبی در این منطقه اقدام به توسعه اراضی دیم خود کرده‌اند. کارشناسان این منطقه معتقدند راهکار حل مشکل کم‌آبی در دوران جدید، استفاده از روش‌های قدیمی همچون کشت دیم است.<br /> ‌

قبل از این که سیستم‌های پیچیده آبیاری در سراسر جهان گسترش یابد، کشاورزان در بدترین شرایط آب هوایی و خشکسالی کشت محصولات کشاورزی خود را مدیریت و اقدام به تولید آن‌ها می‌کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وقتی که کمبود آب شایع‌تر شد و بیش از گذشته احساس شد، کشاورزان به استفاده از راه‌های قدیمی برای پیدا کردن آب‌های پنهان موجود در سطح طبیعت متوسل شدند.

امکان کشاورزی در شرایط کم‌آبی وجود دارد

قبل از این که تصور کنیم ذخایر آبی برای همیشه و یا حداقل چند دوره سیاسی وجود خواهد داشت، باید بدانیم که کشاورزی در شرایط خشک نیز وجود دارد.

در افق پیش روی کشاورزان آب زیادی برای کشاورزی وجود ندارد؛ طبق گزارش سازمان ملل متحد در حال حاضر کمبود آب در سطح جهان به امری شایع تبدیل شده است.

در ایالات متحده آمریکا دولت فدرال ۲۱۸ منطقه دیگر را به لیست مناطق کمبود آب اضافه کرده است به طوری که هم اکنون بیش از نیمی از کل مناطق این کشور به بحران کمبود آب دچار شده‌اند.

مزایای کشت دیم در زمان کم‌آبی

در همین رابطه بری مازورک، مدیر مرکز آموزش آنلاین کشاورزی پایدار برای شهروندان می‌نویسد: کشت دیم، برای مقابله با بدترین شرایط خشکسالی و کمبود آب تعریف نشده است بلکه حالت یک اسفنج مرطوب گذاشته شده بر کاغذی نازک را به تصویر می‌کشد.

کشاورزی دیم با بهره‌گیری از رطوبت ذخیره شده در خاک برای رشد محصولات به جای استفاده از آبیاری یا بارندگی در فصل مرطوب، از هزاران سال پیش و قبل از ظهور سدها و آبخوان‌ها در مکان‌هایی مانند مدیترانه و مناطق غربی ایالات متحده آمریکا رواج داشته است.

در فصل بارندگی کشاورزان خاک را پس از تجزیه با آب خیس می‌کنند و با استفاده از غلتک چند سانتی متر از سطح خاک و پوسته خشک آن را به هم متصل می‌کنند. یا این که از مالچ برای پاشیدن بر رطوبت در برابر تبخیر استفاده می‌کنند.

در مناطقی مانند کالیفرنیا، جایی که سیستم‌های آبیاری گران قیمت و با تبخیر بالا در دره مرکزی این شهر دیده می‌شود، کشت دیم در میان یک قسمت کوچکی از امتداد ساحل این شهر در حال گسترش است.

روش‌های قدیمی کلید حل مشکلات آبی دوران مدرن کالیفرنیا

در همین رابطه دیوید لیتل کشاورز منطقه کالیفرنیا می‌گوید: استفاده از روشهای قدیمی کلید حل مسائل و برنامه‌های پیشرو (مدرن) هستند.

وی افزود: در منطقه کالیفرنیا در ابتدای سال ۱۹۹۵ کشاورزان گیاهان مقاوم به خشکی را برای کشت انتخاب کردند. به همین دلیل هم اکنون ۳۰ هکتار سیب زمینی در دو شهر مارین و پتالومای این ایالت به زیر کشت دیم می‌رود.

با این وجود کشت دیم مزایایی همچون دسترسی فروان به آب، کود و بازارهای بزرگ را ندارد و یک استراتژی برای به حداکثر رساندن محصول نیست.

مدیریت منابع آبی به منظور پایداری در تولید ضروری است

وی گفت: مدیریت منابع آبی باید در کالیفرنیا آغاز شود تا به طبیعت اجازه داده شود در مقابل تولید محصولات کشاورزی در یک منطقه پایداری داشته باشد.

در حال حاضر کشاورزان به جای تولید محصولات بزرگ کشاورزی، از جمله میوه و سبزیجات که دو برابر اندازه واقعی خود در اراضی دیم رشد می‌کنند، به تولید محصولات کشاورزی کوچکتر با میزان حجم قند پایین‌تر و مواد مغزی کمتر روی آورده‌اند.

این امر مجازات عملکرد بد آن‌ها در سال‌های پرآب است؛ تولید ۱۲ تن سیب در هر هکتار در مقابل ۳۰، ۴۰ تن سیب تولید شده در هر هکتار در دره مرکزی کالیفرنیا، نمود این عملکرد بد است.

اما کشت دیم از منابع زیادی برای تولید بهینه محصولات کشاورزی در یک سال زراعی استفاده نمی‌کند. به همین دلیل کشاورزان در آینده نگرانی زیادی در مورد برداشت محصولات کشاورزی خود در این اراضی ندارند.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.