کد مطلب: ۴۲۸۹۵۳

بررسی تاثیر ویروس چینی بر صنعت خودرو

خودروسازانی که تولیدشان پس از ویروس کرونا متوقف شد

خودروسازانی که تولیدشان پس از ویروس کرونا متوقف شد

چین بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان محسوب می‌شود و حالا پس از شیوع ویروس کرونا تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که تمدید تعطیلی کارخانه‌ها، رکود بخش تولید و قطعات خودرو را به‌دنبال خواهد داشت.

چندین دهه است که چین به پایگاهی مهم برای خودروسازان آمریکایی، اروپایی و ژاپنی تبدیل شده؛ حالا اما چند هفته‌ای است که شیوع ویروس کرونا به تشدید رکود در بخش فروش خودرو، تولید خط آهن و ایجاد اختلال در عملکرد زنجیره تامین جهانی دامن زده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان ، فولکس‌واگن، تویوتا، دایملر، جنرال‌موتورز، رنو، هوندا و هیوندای از جمله خودرسازانی هستند که سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در چین انجام داده، با تولیدکنندگان چینی همکاری کرده و کارخانه‌های بسیاری تاسیس کرده‌اند.

چین بیش از هر کشوری در جهان خودرو تولید می‌کند و بزرگ‌ترین بازار خودرو را در جهان دارد.

ویروس کرونا اولین بار از ووهان، مرکز استان هوبئی، یعنی قطب خودروی چین شروع شد.

صنعت خودرو به‌خودی خود پیش از شروع سال نو و تعطیلی کارخانه‌ها هم دچار رکود شده بود. به دلیل اعمال مشوق‌های مالیاتی برای خودروهای برقی و آهسته شدن رشد اقتصادی در جهان، بسیاری از تحلیلگران سومین سال رکود را برای این صنعت پیش‌بینی کرده بودند.

شیوع ویروس مرگبار چینی اما موجب شد تعطیلات سال نو برای بسیاری از کارخانه‌ها و کسب‌وکارها و در بسیاری از شهرها تمدید شود.

جالب آنکه ویروس کرونا اولین بار از ووهان، مرکز استان هوبئی، یعنی قطب خودروی چین شروع شد. تعطیلی‌ طولانی‌مدت قطعا رکود بخش تولید و فروش خودرو را عمیق‌تر خواهد کرد.

ووهان؛ قطب خودروسازی در چین

در حال حاضر، نزدیک به 60 میلیون نفر در چین و سه شهر که در هر کدام بیش از هزار مورد مبتلا به کرونا گزارش شده، در قرنطینه به‌سر می‌برند. شیوع ویروس با سرعت هرچه‌تمام‌تر در حال گسترش است و این روند تعداد قابل توجهی از خریداران بالقوه را در خانه‌ها حبس کرده است.

به‌گفته تحلیلگران در موسسه اس‌اند‌پی گلوبال ریتینگز (S&P Global Ratings)، خریداران در تلاشند تا با عدم مراجعه به فروشگاه‌های واسطه از شیوع بیشترِ این ویروس جلوگیری کنند.

ویروس کرونا در حالی‌ صنعت خودرو را در چین در معرض آسیب قرار داده که جنرال‌موتورز، نیسان، رنو، هوندا، گروه PSA و پژو همگی کارخانه‌های بزرگی در ووهان دارند.

انتظار می‌رود، تعطیلی طولانی‌مدت کارخانه‌ها خروج از رکود را برای خودروسازان دشوارتر کند.

بر اساس گزارشی که از سوی اس‌اند‌پی گلوبال ریتینگز منتشر شده، شیوع این ویروس احتمالا کاهش 15 درصدی تولید خودروسازان را در سه ماهه ابتدایی سال به‌دنبال خواهد داشت.

ویروس کرونا در حالی‌ صنعت خودرو را در چین در معرض آسیب قرار داده که جنرال‌موتورز، نیسان، رنو، هوندا، گروه PSA و پژو همگی کارخانه‌های بزرگی در ووهان دارند که از اواخر ماه ژانویه تعطیل شده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که 9 درصد از تولید خودرو در چین در استان هوبئی انجام می‌شود.

سخنگوی گروه PSA در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفته است که کارخانه این کمپانی در ووهان دست‌کم تا 14 ماه فوریه (یعنی یک هفته دیگر) تعطیل خواهد بود. به‌گفته او البته فعالیت کمپانی‌های اروپایی هنوز دچار اختلال نشده است.

فولکس‌واگن که دارای 24 کارخانه تولید خودرو و قطعات در چین است بیش از سایر خودروسازان در معرض آسیب قرار دارد.

سایر خودروسازان مهم جهان هم در تلاشند تا تاثیر این ویروس بر صنعت خودرو را ارزیابی کرده و تبعات آن را به حداقل برسانند.

ماری بارا، مدیرعامل شرکت جنرال‌موتورز گفته است: در تلاشیم تا مدام با شرکای چینی‌مان و مقامات بهداشتی در ارتباط باشیم و از بروز اختلال در زنجیره تامین جلوگیری کنیم.

مدیران دایملر و فولکس‌واگن آلمان اعلام کرده‌اند که احتمالا تولید برخی از محصولاتشان را از روز دوشنبه از سر خواهند گرفت. اگرچه آنها همچنان بر اوضاع نظارت می‌کنند و در صورت نیاز برنامه‌ها تغییر خواهد یافت.

فولکس‌واگن بیش از سایر خودروسازان در معرض آسیب قرار دارد. بزرگ‌ترین خودروساز جهان دارای 24 کارخانه تولید خودرو و قطعات در چین است که 40 درصد از مجموع تولیدش را شامل می‌شود.

البته سخنگوی این کمپانی آلمانی روز چهارشنبه اعلام کرد که همه‌چیز مطابق برنامه پیش می‌رود و زمان‌بندی آنها برای تحویل خودروها به مشتریان هنوز تغییری نکرده است.

تویوتا 15 درصد از خودروهای خود را در چین می‌سازد. اگرچه در مقایسه با رقیب ژاپنی‌اش، هوندا کمتر در معرض خطر قرار دارد، اما با این حال، نگران آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس مرگبار است.

درحالی‌که دومین خودروساز بزرگ جهان امیدوار بود تا از 10 فوریه تولید خود را از سر بگیرد، اما در نهایت ناچار شد 12 کارخانه خود (چهار کارخانه تولید و هشت کارخانه ساخت قطعات) را در چین برای یک هفته دیگر تعطیل کند.

سخنگوی تویوتا در این زمینه گفته است: تمدید تعطیلات و توقف فعالیت‌ها بسته به کارخانه‌ها و تامین قطعات آنها متفاوت است و به‌طور قطع نمی‌توانیم بگوییم که از چه زمانی فعالیت‌های خود را از سر خواهیم گرفت.

چین یکی از پایگاه‌های مهم در تولید موتورهای برقی، گیربکس و سایر اجزای خودروهای الکتریکی در جهان است.

تحلیلگران در موسسه اس‌اندپی گلوبال ریتینگز اما چندان به بهبود اوضاع خوش‌بین نیستند. آنها بر این باورند که ممکن است دولت چین با هدف مهار ویروس کرونا، تعطیلی کارخانه‌ها را باز هم تمدید کند.

بر اساس پیش‌بینی این تحلیلگران، احتمالا شهرهای مهمی چون شانگهای و تیانجین هم که صدها مایل دورتر از ووهان قرار دارند، برای مدتی طولانی ناچار باشند فعالیت‌های خود را متوقف کنند.

زنجیره جهانی خودرو چه می‌شود؟

هرچه این بحران طولانی‌تر شود، احتمال آسیب دیدن زنجیره‌های تامین خودرو در سطح جهانی هم افزایش خواهد یافت.

شرکت بوش آلمان که بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات خودرو در جهان است، ده‌ها کارخانه در چین تاسیس کرده و دو کارخانه‌اش هم در ووهان واقع شده‌ است.

بر اساس گزارش موسسه اس‌اند‌پی گلوبال ریتینگز، سایر تامین‌کنندگان از جمله شافلر (Schaeffler)، زد.اف فریدریشسهافن (ZF Friedrichshafen)، ولئو و Faurecia نیز فعالیت‌های قابل توجهی در کشور چین دارند.

صنعت خودرو در کره جنوبی، 29 درصد از قطعات خود را از طریق کمپانی‌های چینی تامین می‌کند.

سخنگوی کمپانی بوش روز پنج‌شنبه اعلام کرد که کارخانه‌های این شرکت در چین به دستور دولت تعطیل شده، اما انتظار می‌رود تولید طی چند روز آینده در برخی مناطق از سر گرفته شود. او همچنین گفته است که هنوز برای ارزیابی میزان تاثیر این ویروس بر کمپانی کمی زود است.

چین در عین حال، یکی از پایگاه‌های مهم در تولید موتورهای برقی، گیربکس و سایر اجزای خودروهای الکتریکی در جهان است.

تسلا که با کمپانی‌های تامین‌کننده بسیاری در چین همکاری می‌کند، پیش‌تر اعلام کرده بود، تولیدات کارخانه جدید خود در شانگهای را با تاخیر آغاز خواهد کرد.

شرکت خودروسازی هیوندای در کره جنوبی هم گفته است، خطوط تولید خودروهای خود را به دلیل اختلال در تامین قطعات که تحت تاثیر ویروس کرونا رخ داده، متوقف کرده است.

سیمون مک‌آدام، اقتصاددان در شرکت کپیتال اکونومیکس در این زمینه گفته است: صنعت خودرو در کره جنوبی، 29 درصد از قطعات خود را از طریق کمپانی‌های چینی تامین می‌کند.

به‌گفته او، تصمیم جدید شرکت هیوندای نشان‌دهنده میزان اهمیت چین در زنجیره تولید در سراسر جهان است.

مک‌آدام روز چهارشنبه در یادداشتی تحقیقاتی نوشت: حتی صنایعی که به‌نظر می‌رسد کمتر به در معرض خطر باشند هم به‌طور قطع شرکت‌هایی دارند که به‌نوعی به چین وابسته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.