کد مطلب: ۳۴۵۹۴۸

توقف طرح جریمه ریالی سربازی در سال آینده

توقف طرح جریمه ریالی سربازی در سال آینده

طرح جریمه ریالی سربازی که با هدف تعیین تکلیف مشمولان غایب خدمت نظام وظیفه اجرایی شد در هماهنگی با مجلس شورای اسلامی به ماه‌های پایانی خود نزدیک می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، مشمولان تنها دو ماه فرصت دارند از مزایا و امتیازات طرح جریمه ریالی سربازی برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی خود استفاده کنند.

به‌گفته سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح متاسفانه اجرای این طرح در سال جاری نه تنها از تعداد مشمولان غایب کم نکرد بلکه باعث افزایش آمار مشمولین غایب نیز شده تا جایی که آخرین آمار نشان می‌دهد این تعداد از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به حدود 2 میلیون و 670 هزار نفر رسیده است.

کمالی گفت: از سوی دیگر اجرای این طرح به عامل تبعیض و بی‌عدالتی در بین سربازان تبدیل شده است به گونه‌ای که شواهد از کاهش انگیزه و کارآیی سربازان در انجام خدمت سربازی خبر می‌دهد. همچنین براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته بسیاری از مردم با اجرای طرح جریمه ریالی سربازی مخالف هستند و آن را عامل بی‌عدالتی در کشور می‌دانند چرا که قشر ضعیف جامعه نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

او تأکید کرد: با توجه به معایب مطرح شده و بررسی همه جانبه این طرح، پیشنهاد حذف آن در بودجه سال 98 به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه و پس ازتأیید در این ستاد به مجلس و کمیسیون تلفیق ارسال شد.

کمالی اظهار کرد: اگرچه نمایندگان نسبت به اجرای این طرح نیتی خیر داشتند اما با توضیحات و پیگیری‌های انجام شده و موافقت ستاد کل نیروهای مسلح سرانجام متقاعد شدند که معایب و آسیب‌های این طرح بسیار بیشتر از منافع آن است. وی تصریح کرد: از این‌رو مقرر شد این طرح تنها تا پایان سال ۹۷ اجرا شود و این بدان معنا است که طرح جریمه ریالی سربازی به هیچ وجه در سال ۹۸ اجرا نخواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۸ نیز در حاشیه جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی به این موضوع اشاره کرد وگفت: بر اساس مصوبات چهار سال گذشته جریمه غیبت‌های بیش از هشت سال سربازی از مشمولان دریافت می‌شد و آنها از خدمت سربازی معاف می‌شدند، اما در سال ۹۸ چنین حکمی وجود ندارد.

محمد مهدی مفتح با اشاره به وضعیت آن دسته از مشمولینی که باید بخشی از اقساط جریمه خود را در سال 98 پرداخت کنند، تصریح کرد: طبق یکی از این مصوبات مقرر شد افرادی که در سال 97 و قبل از آن جریمه غیبت‌های بیش از هشت سال سربازی را به‌صورت اقساط پرداخت می‌کردند می‌توانند در سال 98 اقساط خود را باز پرداخت کنند.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.