کد مطلب: ۶۰۷۸۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ارزش لیر، فعالیت بورس ترکیه را متوقف کرد/ اردوغان چه خوابی برای ترکیه دیده؟

کاهش ارزش لیر، فعالیت بورس ترکیه را متوقف کرد/ اردوغان چه خوابی برای ترکیه دیده؟

لیر ترکیه تاکنون ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. اما روز جمعه کاهش ارزش لیر رکورد تازه‌ای ثبت کرد و این کاهش سبب شد که بورس ترکیه فعالیت خود را متوقف کند. اردوغان چرا سیاست‌هایی را در پیش گرفته که منجر به کاهش ارزش لیر می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز جمعه ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح خود رسید و باعث سقوط ۷ درصدی شاخص (بورسا استانبول ۱۰۰ ) شد. این ریزش، باعث دو بار توقف در فعالیت بورس ترکیه شد.

معاملات از ساعت ۵:۲۴ بعد از ظهر به وقت محلی از سر گرفته شدند و این شاخص در دو دقیقه ابتدایی ۹/۱ درصد دیگر ریخت.

این شاخص قبل از اینکه بانک مرکزی در کنترل کاهش ارزش لیر شکست بخورد، ۵/۶ درصد افزایش پیدا کرده بود. با وجود تورم ۲۱ درصدی، بانک مرکزی ترکیه به دستور اردوغان نرخ بهره بانکی را به ۱۴ درصد رساند و باعث شد ارزش لیر این کشور تحت فشار این مسئله باز هم کاهش پیدا کند.

اردوغان با اقتصاد ترکیه چه می‌کند؟

به نقل از FINANCIAL TIMES رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، بر این باور است که تورم، ناشی از نرخ بهره‌های بالا است. این دقیقا بر خلاف ارتباط رایج میان این دو مسئله است. دولت اردوغان قصد دارد با کاهش نرخ بهره سرمایه‌گذاری داخلی را تحریک کند و از بخش‌های صادرات‌محور حمایت کند. همچنین قرار است کاهش ارزش لیر سرمایه‌گذاران خارجی را جذب اقتصاد ترکیه کند، فرصت‌های شغلی به وجود بیاورد و باعث رشد کلی اقتصاد ترکیه شود.

اما این تصمیم باعث ایجاد تورم بیشتر شده است. از آنجا که اقتصاد ترکیه متکی به کالاهای وارداتی در بخش‌های انرژی، مواد خام و کالاهای واسطه است، کاهش ارزش لیر باعث افزایش فشار بر قیمت‌های مصرف‌کننده شده است.

به گفته کارشناسان، ترکیه باید ظرفیت تولید و عملکرد صادرات با ارزش افزوده را بهبود بخشد تا ثبات قیمت‌ها را حفظ و کسری حساب جاری را کنترل کند. لیر ترکیه تا کنون ۴۵ درصد از ارزش خودرا از دست داده است. با وجود اعتراضات مردمی و درخواست استعفای دولت، اردوغان همچنان وعده نرخ بهره کمتر را می دهد.

اما مشکل این است که این مسئله نه تنها تولیدات را بهبود نمی بخشد بلکه تورم را نیز افزایش می‌دهد. بسیاری از تولیدکنندگان به کالا و انرژی وارداتی وابسته هستند که کاهش واردات هزینه‌های اولیه آن‌ها را افزایش می‌دهد.

از طرفی اردوغان برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید کارهای بسیار بیشتری انجام دهد. کشوری که موسسه‌های آن فروپاشیده‌اند، قانون نقشی در آن ندارد و خواسته‌های یک نفر همه چیز را کنترل می‌کند هیچ جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کاهش ارزش لیر نسبت به دلار یعنی از دست رفتن ارزش پول ملی ترکیه که این خود در درازمدت تبعات بیشتری هم برای بورس و هم برای سایر بخش های اقتصادی ترکیه خواهد داشت.
    وقتی دلار نسبت به لیر افزایش پیدا می کند از یک طرف به مرور زمان قدرت خرید مردم ترکیه را پایین آورده و فروش تولیدات داخلی این کشور کاهش می یابد که اثرات منفی بر روی حاشیه سوددهی شرکت ها و صنایع داخلی این کشور خواهد گذاشت و از طرفی صنایع صادرات محور هم که غالبا دلار محور هستند هزینه هایشان بالا رفته و در نتیجه حاشیه سوددهی شان کاهش می یابد و ارزش سهامشان ممکن است با افت قیمت مواجه شود.
    بنابراین رئیس جمهور ترکیه باید به هر طریقی شده ارزش پول ملی کشورش (لیر) را در برابر دلار حفظ کند وگرنه باید منتظر هزینه های بیشتری نه تنها در بورس ترکیه بلکه در کل اقتصاد ترکیه باشد و این خواب نخواهد بود بلکه عین واقعیت است که ترکیه با گذشت زمان به آن پی خواهد برد.

    • ناشناس

      شما جوش کشورخودت روبزن همین ترکا مارو‌مسخره میکردند فیلمهایش موجوده ازقدیم گفتن زمین گرده

  • ناشناس

    هر چییز که باشه از اقتصاد ما بهتر است لااقل به مردم دروغ نمی گویند بورس دید لیر بی ارزش شده سریع تعطیل شد اردوغان حقوق ها را ۵۰ درصد زیاد کرد ولی کشور نا چی بورس هنوز بی رمق داره جیب مردم را خالی میکنه دولت هم با تورم ۵۰ درصدی ۱۰ درصد حقوق را اضافه میکنه

  • حسابگر

    ان دسته از افرادی که پارسال ملک خودشان را حدود 10 برابر فروختند
    و رفتن توی ترکیه ملک خریدن
    برد کردن
    چون از پارسال تا کنون دلار و رشد بازاهای انها 2 برابر شد
    7 لیر درمقابل یک دلار شد 15/5 لیر در مقابل یک دلار
    یعنی سرمایه خریداران ملک ترکیه
    شد 20 برابر ملک و یا سرمایه ما
    در نتیجه برعکس تبلیغات که مدادم می گویند زیان کردن
    خیر سرمایه انها 2 چندان به نسبت ما شده
    گویا این افراد زیرک تر و باهوش تر بودن
    دولت مردان ما نگران خروج دلار بودن نه نگران رفتن این افراد