کد مطلب: ۳۸۹۹۷۴

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

تولید سیگار خارجی در ایران باعث خروج ارز می‌شود

تولید سیگار خارجی در ایران باعث خروج ارز می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در بخش دخانی ایران را به مخاطره انداختن سلامتی ملت شریف ایران می‌دانم و همچنین این شرکت‌ها به اقتصاد ایران ضربه مهلکی وارد می‌کنند به طوری که سود و درآمدی که کسب کرده را به صورت ارز از کشور خارج می‌کنند و پشتوانه پول ملی ایران نابود می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از خروج آمریکا از برجام بسیاری از شرکت‌های خارجی به جهت ترس و نگرانی از تحریم‌های آمریکا علیه آنها بازار ایران را ترک کردند که می‌توان به شرکت‌های خودروسازی رنو و پژو اشاره کرد، اما جالب این است که شرکت‌های خارجی تولیدکننده دخانیات در ایران همچنان در بازار ایران باقی مانده و از بازار دخانیات ایران سودهای کلانی به جیب می‌زنند حتی تجارت دو کشور ایران و آمریکا در بخش محصولات دخانی نیز همچنان ادامه دارد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ما در بازار دخانیات صورت گرفته و چرا صنعت توتون و تنباکو در لیست تحریم‌های آمریکا قرار نگرفته‌اند و حتی در نقل و انتقال مالی در حوزه سرمایه‌گذاری این صنعت نیز محدودیتی ایجاد نشده است؟

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: متاسفانه مصرف دخانیات در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بسیار بالا است به طوری که سالانه 10 تا 12 هزار میلیارد تومان نخ سیگار در کشور ما مصرف می‌شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر چند که مصرف سیگار چه داخلی و چه خارجی برای سلامتی انسان‌ها مضر است، اما متاسفانه کمتر از هزار میلیارد تومان از این 10 تا 12 هزار میلیارد تومانی که سیگار در کشور ما مصرف می‌شود از تولید داخل است، یعنی بیش از 90 درصد سیگار مصرفی ایران وارداتی یا خارجی است و منظور از خارجی این است که برخی از برندهای جهانی سیگار در کشور ما سرمایه‌گذاری و شرکت تاسیس کرده و تولید سیگار می‌کنند. بدون شک تاسیس شرکت‌های تولیدکننده سیگار در ایران ضربه مهلکی به اقتصاد کشور می‌زند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا علی رغم اینکه شرکت‌های خارجی مثل شرکت رنو و پژو و حتی شرکت‌های خارجی دیگری که بعد از برجام دو مرتبه به ایران آمده و وعده‌های زیادی دادند و قراردادهایی با خودروسازان ایرانی امضا کردند، اما به محض تحریم‌های دوباره کشورهای غربی و حتی افزایش تحریم‌ها مورد تحریم کشور آمریکا قرار گرفتند و به دلیل نگرانی از جریمه‌های هنگفت تمام قراردادهای امضا شده با شرکت‌های ایرانی را لغو کرده و بازار ایران را ترک کردند، اما همچنان شرکت‌هایی تولیدکننده سیگار در کشور مشغول به فعالیت هستند و به هیچ عنوان تحریم نشده‌اند؟

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جوانان باید بر روی این موضوع فکر کنند که چرا زمانی که قرار بوده است تکنولوژی وارد کشور شود و این تکنولوژی ارزش افزوده‌ای برای ایران به همراه داشته باشد مورد تحریم قرار گرفته‌ایم، اما این شرکت‌های دخانی مورد تحریم قرار نمی‌گیرند و حتی شاید به این شرکت‌ها امکانات و تسهیلاتی داده می‌شود که در ایران بمانید و سیگار تولید کنید تا بیت‌المال کشور دود شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: مصرف سیگار علی رغم به مخاطره انداختن سلامتی مردم و همچنین هزینه کرد درآمد مردم به دلیل بروز بیماری‌های تنفسی، اقتصاد کشور را هم به دلیل خروج ارز از کشور فلج می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در بخش دخانی ایران را به مخاطره انداختن سلامتی ملت شریف ایران می‌دانم و همچنین این شرکت‌ها به اقتصاد ایران ضربه مهلکی وارد می‌کنند به طوری که سود و درآمدی که کسب کرده را به صورت ارز از کشور خارج می‌کنند و پشتوانه پول ملی ایران نابود می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.