کد مطلب: ۶۸۱۹۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

موبایل ایرانی جای آیفون را می‌گیرد؟/ ایران صادرکننده تلفن همراه می‌شود!

موبایل ایرانی جای آیفون را می‌گیرد؟/ ایران صادرکننده تلفن همراه می‌شود!

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات اخیرا از تولید و صادرات مشارکتی موبایل ایرانی، آن هم از نوع هوشمند، خبر داد. اما محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل به تجارت‌نیوز گفت: اینکه همه قطعات یک دستگاه را بخریم و آن‌ها را مونتاژ کنیم کاری غیرمنطقی است و نام آن تولید نیست. حال گوشی هوشمند ایرانی جای خالی آیفون را در بازار پر می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار موبایل سال جاری را با خبر تغییر سیاست‌های نجاری آغاز کرد. طوری‌که پس از گذشت چند هفته واردات آیفون به کشور با چنان محدودیت‌هایی مواجه شد که درعمل امکان واردات آن به صورت رسمی از بین رفت. پس از این اتفاق شاهد رشد چهار برابری واردات آیفون مسافری به کشور بودیم. حال به نظر می‌رسد دولت قصد دارد با تولید موبایل ایرانی بخشی از نیاز بازار را تأمین کند.

در همین زمینه اخیراً داود ادیب، رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات، به روزنامه ایران اعلام کرد: ایران برای تولید گوشی از حالت انفعال خارج می‌شود. ما می‌توانیم به صادرات گوشی‌های هوشمند امیدوار باشیم.

او توضیح داد که ایران مانند دیگر کشورهای دنیا می‌تواند مونتاژکننده و صادرکننده گوشی‌های هوشمند باشد. مشروط بر اینکه برند برای موبایل ایرانی باشد و در این صورت ایران مانند کشور کره راهی را آغاز می‌کند که بتواند در بازار گوشی هوشمند حرفی برای گفتن پیدا کند.

ادیب معتقد است که با این روش می‌توانیم ۲۰ درصد از نیاز ۱۵ میلیونی بازار داخلی را از طریق تولید تأمین کنیم. البته مصوبه شورای عالی فضای مجازی نیز بر این موضوع تأکید دارد که تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۰ درصد از اقتصاد دیجیتال به تولیدات داخلی متکی باشد.

موبایل ایرانی توانایی رقابت‌ دارد؟

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: ما هم آرزو می‌کنیم تمام صنایع به سمت تولید صادرات‌محور بروند. اما وقتی صحبت از تولید موبایل ایرانی یا مونتاژ گوشی می‌شود، یعنی ما درباره محصولی تکنولوژیک صحبت می‌کنیم. بنابراین با توجه به شرایط تکنولوژیک کشور، نمی‌توان با اطمینان درباره صادرات آن صحبت کرد.

محمدرضا عالیان ادامه داد: اگر ۲۰ سال گذشته را مرور کنیم، می‌بینیم که برندهای قوی مانند سونی، سونی اریکسون، آی‌میکس و … از بازار حذف شده‌اند. چراکه جهش در این تکنولوژی سرعتی داشت که آن‌ها را جا گذاشت. حال موبایل ایرانی می‌تواند قوی‌تر از این شرکت‌ها عمل کند؟

او با تاکید بر اینکه هر اقدامی در این رابطه باید با برنامه‌ریزی دقیق و سختگیرانه همراه باشد، بیان کرد: ابدا این حوزه چنین شرایطی ندارد که امروز تصمیم بگیرند و فردا شروع به تولید تیراژ چند هزارتایی گوشی هوشمند کنند. ما نگاه انحصاری نداریم که بگوییم فلان برند خاص به ایران بیاید و تولیدات را شروع کند. اما حداقل انتظار برای اینکه یک کالا تولیدی محسوب شود، این است که بخش قابل توجهی از این کالا در کشور تولید شود.

وی در واکنش به اظهارات داوود ادیب که گفته بود می‌توانیم ۴۰ درصد از قطعات گوشی را در داخل تولید کنیم، توضیح داد: موبایل چهار ماژول اصلی دارد. این ماژول‌ها عبارتند از مادربرد، ال‌سی‌دی، دوربین و باتری. مادربرد تولیدکنندگان محدودی در دنیا دارد. همه تولیدکنندگان هم از آن‌ها خرید انجام می‌دهند. ال‌سی‌دی و دوربین هم همین وضعیت را دارند. می‌ماند باتری که اگر آن را تولید کنیم، یعنی در بهترین حالت ۲۵ درصد گوشی را خودمان تولید کرده‌ایم. در نتیجه تولید ۴۰ درصد قطعات گوشی در ایران شدنی نیست.

مونتاژ موبایل منطقی نیست

عالیان تأکید کرد: واردکنندگان اصلا مخالف تولید نیستند. عمده واردکنندگان امروز موبایل، سابقا در تولید و سرمایه‌گذاری ناموفق بودند. اینکه همه قطعات یک دستگاه را در جای دیگری بخریم و مونتاژ آن را در ایران انجام دهیم، اقدام غیرمنطقی است. بشخصه درک نمی‌کنم که چرا باید این کار صورت بگیرد.

او در پاسخ به این پرسش که حتی اگر مونتاژ قطعات تحت برند ایرانی صورت بگیرد، با توجه به تحریم‌ها پوشش مناسب نرم‌افزاری خواهیم داشت؟ یادآور شد: این یک سوال بسیار جدی است. اینکه ما چگونه می‌توانیم سیستم عامل اندروید را بر گوشی‌های ساخت ایران نصب کنیم؟ در حال حاضر هم در یک سری برند‌ها سرویس نرم‌افزاری درست و کاملی نداریم.

بر اساس این گزارش، در حال‌ حاضر شش تولیدکننده‌‌ ایرانی جی‌ال‌ایکس، جی‌پلاس، مجموعه‌‌ ارگ جدید بم، صاایران (ویرا)، مجموعه‌‌ انارستان و مجموعه‌ اُرُد در کشور در زمینه تولید گوشی موبایل و تبلت فعالیت می‌کنند. به تازگی نیز عمران‌تل به جمع آنها پیوسته و خبر از مونتاژ برند ویکو فرانسوی داده است. به‌رغم فعالیت این شرکت‌ها سهم موبایل ایرانی از بازار کشور به نیم درصد هم نمی‌رسد. اما اکنون با توجه به اخبار درزشده این شرکت‌ها می‌توانند جای خالی شرکت اپل را در کشور پر کنند؟

برای مطالعه بیشتر خبر موبایل ایرانی جایگزین سامسونگ و اپل! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Mm

    سلام گوشی ایرانی خیلی هم خوبه الحمدلله.

  • ناشناس

    مسخره می‌کنی ؟ جای اپل رو میگیره یعنی چی

  • ناشناس

    ههههههه
    خندیدیم

  • ناشناس

    همانطور که ایران صادر کننده خودرو، لوازم خانگی، منسوجات و غیره شد صادر کننده گوشی هم میشه!!!! این حرفا فقط برای انداختن جنس بنجل به قیمت ایفون برای مصرف کننده داخل ایرانه.. تو چه زمینه به کره رسیدیم که تو گوشی بخایم برسیم؟؟؟

  • ناشناس

    مشکلات اساسی گوشی ایرانی:
    – قیمت گران در مقایسه با گوشی های وارداتی
    – نبود خدمات گسترده پس از فروش و نمایندگی معتبر
    – عدم بروزرسانی سیستم اندرویدبنده قبلاً مشتری گوشی ایرانی بودم و دوستان و آشنایان را نیز تشویق به خرید می کردم ولی رَکَب خوردم …حال چرا شرکت های داخلی حمایت نمی شوند، باید مسؤولین بگویند …گلایهٔ بزرگی هم دارم ؛ چرا در دورهٔ اوج کرونا که آموزش مجازی بود و دانش آموزان نیاز مبرم داشتند ، این صنعت توسعه ای نداشت بلکه قاچاق گوشی بسیار زیاد شد و فقط مردم و اقتصاد متضرّر شدند ؟! چه بسا فرزندان این مرز و بوم از تحصیل هم بازماندند و دانش افزایی آنان مورد ستم قرار گرفت ؟باری ! با وجود هم این مشکلات همواره امیدوارم که از محصولات ایرانی استفاده کنم به شرطی که خودمان به یکدیگر احترام قایل شویم ..

  • ناشناس

    ویتنام و هند و… هم گوشی مونتاژ میکنن چه اشکالی داره