کد مطلب: ۳۹۷۵۱۱

اخبار روز خودرو / تولید پراید متوقف می‌شود / ارقام فساد خودرو فراتر از این‌هاست

اخبار روز خودرو / تولید پراید متوقف می‌شود / ارقام فساد خودرو فراتر از این‌هاست

روزنامه‌های امروز به بازار خودرو توجه و گزارش‌هایی از توقف تولید پراید به نقل از وزیر صمت منتشر کردند. همچنین روزنامه آرمان ملی مصاحبه‌ای از سعید لیلاز را که قبلا در خبرآنلاین منتشر شده بود تیتر و عکس یک خود کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه‌های امروز به بازار خودرو توجه و گزارش‌هایی از توقف تولید پراید به نقل از وزیر صمت منتشر کردند. همچنین روزنامه آرمان ملی مصاحبه‌ای از سعید لیلاز را که قبلا در خبرآنلاین منتشر شده بود تیتر و عکس یک خود کرد. در این گزارش به اصل مصاحبه که خبرآنلاین آن را کار کرده است پرداخته می‌شود.

احتمال توقف تولید پراید و ۴۰۵ در سال آینده

روزنامه مردم‌سالاری در گزارشی که از صحبت‌های وزیر سمت در یکی از برنامه‌های صداوسیما تهیه کرده است، به نقاط صعف شرکت‌های خودروسازی اشاره کرده است.

این روزنامه نوشته است: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق یکی از بندهای بسته تولیدی این وزارتخانه برای صنعت خودرو، خودروهای جدید باید در چرخه تولید قرار بگیرند و خودروهای قدیمی که در سایپا پراید و در ایران خودرو پژو ۴۰۵ است، باید از چرخه تولید خارج شوند که این در سال آینده ممکن است اتفاق بیفتد.

این مقام مسئول که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، درباره زیان انباشته ایران خودرو که نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان و سایپا که ۱۸ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: روزی که من وزیر شدم این دو خودروساز ۲۴ هزار میلیارد تومان بابت پیش فروش خودرو گرفته بودند در حالی که در حساب یک ریال هم نبود، ۲۰ هزار میلیارد تومان هم به قطعه‌سازان بدهکار بودند که در مجموع نزدیک ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهکار بودند یعنی این دو خودروساز در مسیر تعطیلی بودند.

احتمال توقف تولید پراید و ۴۰۵

روزنامه جوان نیز با تیتری مشابه روزنانه‌ مردم‌سالاری، به انتقاد از عمکرد سیاست‌های تولید خودرو پرداخت و به توقف تولید این دو خودرو پرداخت.

این روزنامه نوشته است: ضا رحمانی در خصوص وضعیت فروش خودرو و مشکلات فعلی این بخش گفت: در حوزه فروش خودرو و عمل به تعهدات قبلی خودروسازان، قرارداد نخست مشتریان را مبنای کار قرار دادیم و البته خودروسازان هم استدلال‌هایی داشتند که تحریم بوده و شرایط کار و تحویل خودرو سخت شده‌است، اما ما معتقدیم تعهدات قبلی خودروسازان باید طبق قرارداد انجام شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین کار ما اصلاح وضعیت صنعت خودروسازی بود. این خودروسازی نه در شأن ملت و نه در شأن صنعت کشور است. برخی در این شرایط انتظار داشتند حرکت چکشی شود و خودروسازی کشور تعطیل شود که این تحلیل‌ها سطحی است. ما یک بسته جامع برای صنعت خودرو تهیه کردیم و در واقع قطار در حال حرکت صنعت خودرو را می‌خواهیم اصلاح کنیم که از ساختن یک صنعت از صفر هم سخت‌تر است.

بدهی انباشته ایران خودرو و سایپا ۳۵ هزارمیلیارد تومان

رحمانی افزود: زیان انباشته ایران خودرو ۱۷ هزار میلیارد و زیان سایپا ۱۸ هزار میلیارد تومان است. روزی که بنده آمدم ۲۴ هزار میلیارد تومان پیش‌فروش خودرو گرفته بودند و پرداخت نشده بود، ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار بودند و ۸۰ هزار میلیارد تومان هم بدهی داشتند. رحمانی تصریح کرد: خودروسازان در آستانه تعطیلی قرار داشتند، اما نباید این صنعت تعطیل می‌شد؛ چراکه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار اشتغال مستقیم دارد.

در این مدت از تولید تا فروش اصلاح ساختاری انجام دادیم و برخی واگذاری‌ها انجام شد. این اقدامات برای این انجام شد تا این صنعت زمین نخورد و کیفیت محصولات را بالا ببریم.

هزینه تحریم برای زنجیره خودروسازی

روزنامه دنیای اقتصاد به مشکلات تولید خودرو پرداخته و از گرانی تهیه قطعات ضروری برای تولید خودروها خبر داده است.

این روزنامه نوشته است: قطعه‌سازی ایران این روزها احوال خوشی ندارد، چه آنکه خسارات مادی و معنوی تحریم از یکسو و مشکلات درونی نیز از سوی دیگر، این صنعت را غرق در مشکلات کرده است. اگر پای صحبت قطعه‌سازان بنشینیم، آنها تحریم و بدعهدی خودروسازان در پرداخت مطالبات را دلایل اصلی بحران فعلی صنعت قطعه می‌دانند، این در حالی است که خود نیز در به وجود آمدن این شرایط بی‌تقصیر نیستند.

پیش از آنکه به بررسی چالش‌های حال حاضر قطعه‌سازی بپردازیم، ابتدا روایت خود قطعه‌سازان را از حال و روز کنونی‌شان مرور می‌کنیم. بنابر گزارشی که انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اخیرا با عنوان «وضعیت قطعه‌سازان خودروی کشور» ارائه کرده، این صنعت بزرگ با خطر به راه افتادن موجی بزرگ و جدید از بیکاری روبه‌رو است، ضمن آنکه قطعه‌سازان خسارات سنگینی از ناحیه تحریم نیز متحمل شده‌اند.

ارقام فساد خودرو فراتر از این‌هاست

سابت خبری خبرآنلاین با سعید لیلاز تحلیلگر مسائل اقتصادی و سیاسی مصاحبه کرد و لیلاز درباره فشار تحریم‌ها به صنعت خودروسازی گفته است.

خبرآنلاین نوشته است: لیلاز در واکنش به اظهارات اخیر بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ درباره فساد در بازار خودرو اظهارداشت: آنچه ایشان درباره فساد در خودروسازان عنوان کرده،درست است. حتی به اعتقاد من ماجرا فراتر از این ارقام است. ازجمله ۶ میلیون دلار کالایی در گروه ایران خودرو به موریتانی فروخته شده و امروز هیچ کس پاسخگوی گرفتن پول آن نیست، یا منابعی که در جاهای دیگر هدر رفته است؛ اما هیچ‌کدام به رضا رحمانی و دولت آقای روحانی ارتباطی ندارد و مربوط به دولت‌های گذشته است.

او افزود: اینکه با هدف بهره‌برداری سیاسی از غباری که کشور را فرا گرفته دروغ بگوییم،بسیار رذیلانه است.لیلاز با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی فحش دادن به دولت آقای روحانی فضیلتی ندارد،گفت: اما اگر با این عنوان دروغ بگوییم،رذیلت است.

نوک پیکان تحریم‌های ترامپ

او با بیان اینکه صنعت خودروسازی با همه مشکلاتی که در رابطه با تحریم ها داشته و نوک پیکان تحریم ها متوجه صنعت خودروسازی ایران بوده است، امروز در شرایط باثباتی قرار گرفته عنوان کرد: در بخشنامه ترامپ برای اعتمال تحریم‌ها علیه ایران،صنعت خودروسازی جلوتر از تحریم صنعت نفت و بانک مرکزی قرار داشت.با این حال می توانم نوید بدهم که امروز خودروسازی از نقطه حضیض تولید عبور کرده و تولید خودرو از تیرماه امسال در حال افزایش است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اون زمانی که مردم خرید خودرو صفر را تحریم کردند وجناب روحانی با دادن وام خود رو سازان رو مجدد وارد بساط کرد …. حالا این پول بیت المال به جیب چه کسانی رفته خدا می دونه

  • ناشناس

    نظربه اینکه یک مدیرلایق شجاع ونوع اندیش وقتی سرکاراست جراانرابرداشته ومحو مکنندبنده بازنشسته ایران خودروهستم وروی سخنم به مدیرلایقی مثل اقای غروی است .ایشان سرکار امدندبعدازاین همه مدیرعامل تنها مدیری بودکه داشت خودروسازی ایران راسروسامان میدادبهجای انکه پست بالاتری به اوبدهنداورابرکنارکرده واقای منتق راجای گزین کردند ازهمان زمان خودروسازی روز بهروز به حاشیه وپس رفت گذاشت و…….که سخن بسیار است