کد مطلب: ۱۳۸۹۸۲

وزیر نفت تأکید کرد:

تکذیب خبر صادرات مجانی گاز ایران به ترکیه

تکذیب خبر صادرات مجانی گاز ایران به ترکیه

وزیر نفت برخی ابهامات مالی درباره پرونده صادرات گاز ایران به ترکیه را تشریح و برخی اخبار در مورد صادرات مجانی گاز ایران به ترکیه را تکذیب کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بیژن نامدار زنگنه با اشاره به جزئیات قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه گفت: این قرارداد فراز و نشیب‌هایی برای تعدیل قیمت داشته و ترکیه، دوبار مسأله صادرات گاز به این کشور و قیمت آن را در داوری بین‌المللی مطرح کرده است.

وزیر نفت با بیان اینکه «ایران توانسته با استفاده از ظرفیت‌ها و پیگیری‌های شرکت گاز درخواست و ادعاهای ترکیه را در داوری تعدیل کند»، افزود: قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه هم‌اکنون جریان دارد و ایران و شرکت ملی گاز در هیچ موردی جریمه یا مکلف به پرداخت خسارت به ترکیه نشده است.

ایران به کاهش ١٢.٥ درصدی قیمت گاز صادراتی گاز به ترکیه در سال ٩١ مکلف شده است

زنگنه ادامه داد: ایران در دو مرحله، نخست در سال ٩١ و مجددا در سال ٩٥ به کاهش قیمت مکلف شده بود که این کاهش ١٢.٥ درصد در سال ٩١ و ١٣.٣ درصد در سال ٩٥ بوده است.

وی با بیان اینکه «کاهش قیمت گاز از چند سال پیش مقرر شده بود که اعمال شود»، یادآور شد: بخشی از این پول که طی این سال‌ها مازاد دریافتی بوده باید به ترکیه بازگردانده شود.

صادرات مجانی گاز به ترکیه به هیچ وجه صحت ندارد

وزیر نفت افزود: ایران در طی این دوره ١٤.٢ میلیارد دلار از ترکیه بابت صادرات گاز دریافت کرده است، که با تخفیفی ١٣.٣ درصدی که داوری بین‌الملی تصویب کرده باید این تخفیف ١٣.٣ درصدی از ١٤.٢ میلیارد دلار به ترکیه به عنوان اعمال کاهش قیمت بازپرداخت شود.

وی با بیان اینکه «این موضوع در قراردادهای بین‌الملی متعارف بوده و نوعی تسویه‌حساب محسوب می‌شود»، ادامه داد: صادرات مجانی گاز به ترکیه به هیچ وجه صحت ندارد و گازی که به این کشور صادر می‌شود، برای آن صورت‌حساب صادر می‌شود و رقم مشخصی برای تسویه‌حساب است.

وزیر نفت در پایان تصریح کرد: ایران به‌جای پرداخت نقدی بابت مازاد دریافتی، به قیمت روز گاز به ترکیه صادر می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.