کد مطلب: ۵۷۷۶۱۲

تکذیب خبر مجوز برای واردات محصولات ال‌جی و سامسونگ به کشور

تکذیب خبر مجوز برای واردات محصولات ال‌جی و سامسونگ به کشور

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی گفت: خبر مجوز آمریکا برای واردات لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ در برابر بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران صحت ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه آمریکا برای آزاد کردن بخشی از پول‌های ایران مجوزی را به کره جنوبی و شرکت‌های این کشور داده است که بر اساس آن این شرکت‌ها می‌توانند بدهی ایران را تنها از طریق واردات کالا به ایران پرداخت کنند. در این خبر ادعا شد که در مجوز مربوطه قید شده است که شرکت‌های جدید امکان صادرات محصولات خود به ایران را ندارند، بلکه همان شرکت‌های پیشین ال‌جی و سامسونگ ، باید اقدام به صادرات محصولات خود به ایران کنند؛ علاوه بر این برخی از رسانه‌ها مدعی شدند که آمریکا برای این مجوز ضرب‌العجل ۹۰ روزه تعیین کرده است. حال دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی می‌گوید طبق استعلامات انجام شده از مقامات کره جنوبی این خبر صحت ندارد.

پویا فیروزی در این باره اظهار کرد:‌ ما این خبر را در رسانه‌ها دیدیم، ولی طبق استعلام‌هایی که برای تایید صحت آن از کره جنوبی داشتیم چنین موضوعی صحت ندارد. علاوه بر کره جنوبی از بخش‌های ذی‌صلاح دولت هم استعلام گرفتیم و صحت آن تایید نشد، چراکه اگر چنین موضوع وجود داشت باید به ایران اعلام می‌شد.

وی افزود: بحثی در مورد بدهی‌های گذشته بین شرکت‌های ایرانی و کره‌ای بوده که از محل پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور تسویه شود. یعنی حساب و کتاب‌هایی که مربوط به پیش از دوره تحریم می‌شوند و به علت بلوکه شدن پول‌ها تسویه حساب صورت نگرفته، الان بتواند از طریق این پول‌ها تسویه شود.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی تصریح کرد: علاوه بر این واردات لوازم خانگی در اولویت ایران نیست. اگر قرار باشد این اتفاق بیافتد در مورد واردات کالاهای پزشکی و بهداشتی انجام می‌شود. بنابراین با انتشار این خبر ما از مراجع سوال و استعلام کردیم ولی چنین موضوعی صحت نداشت.

وی خاطرنشان ساخت: جلسات مختلفی در سطح بخش خصوصی و دولت با مقامات کره جنوبی برگزار شده است و دغدغه‌های ایران به مقامات این کشور منتقل شده است. جلسات مختلفی بین سفیر کره جنوبی با آقای شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران آقای خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران و همینطور ما از اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی برگزار شده است، دغدغه‌های ایران در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده، انتقال دانش و تکنولوژی و… منتقل شد.

فیروزی همچنین اضافه کرد: با این حال تصمیم‌گیری‌های کلان مانند آزادسازی پول‌های ایران، چگونگی آن و … از طریق دولت دو کشور صورت خواهد گرفت. هنوز از نظر عملیاتی اتفاقی نیافتاده و گشایشی انجام نشده است.

آخرین اخبار حوزه صادرات و واردات را در صفحه خدمات و بازرگانی تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.