کد مطلب: ۵۳۳۰۲۶

چرا ثبت شرکت و ثبت برند برای شروع کار مهم است؟

چرا ثبت شرکت و ثبت برند برای شروع کار مهم است؟

وقتی صحبت از ثبت شرکت می‌شود یعنی از همان ابتدا کسب و کار بر پایه ساختاری قانونی و با اصول و  موازین حقوقی بنا گذاشته می‌شود.

آن چیزی که باعث موفقیت کسب و کارهای می‌شود طرز فکر و نحوه راه‌اندازی و مدیریت کسب و کارها است. موفقیت مسیر یک شبه نیست و رسیدن به اهداف بلند نیاز به اقدامات با برنامه و حساب شده دارد. ثبت شرکت و ثبت برند بهترین راه برای شروع کسب و کار و مدیریت آن کسب و کار است.

همواره دیدن موفقیت کسب و کارهای دیگر می‌تواند الگوی مناسبی برای اساس یک تصمیم‌گیری درست باشد. وقتی یک کار آفرین و یا یک کسب و کار بخواهد از مسیری شناخته شده و با الگوهای از پیش تعیین شده برای شروع فعالیت خود برنامه‌ریزی کند هیچ راهی بهتر از ثبت شرکت و به دنبال آن ثبت برند با علامت تجاری وجود ندارد. در این مبحث قصد داریم که دلیل اهمیت ثبت شرکت و برند را با هم بررسی کنیم.

چرا ثبت شرکت مهم است؟

وقتی صحبت از ثبت شرکت می‌شود یعنی از همان ابتدا کسب و کار بر پایه ساختاری قانونی و با اصول و موازین حقوقی بنا گذاشته می‌شود. این بدین مفهوم است که اولا شرکا در چنین ساختاری احساس امنیت می‌کنند و می‌توانند با خیال راحت سرمایه و دارایی خود را در میان بگذارند و دوما مشتریان حقیقی و حقوقی با ضریب ایمنی و اعتماد بالاتری به کسب و کار مراجعه خواهند کرد.

در واقع اساس شکل‌گیری و ثبت شرکت وجود حداقل دو تا سه شریک است. شرکا برای مشارکت با هم باید توافقنامه امضا کنند و بعدا بر اساس توافقاتی که انجام داده‌اند باید سرمایه‌ای را در میان بگذارند تا شرکت شکل بگیرد. وقتی شرکا بدانند در چارچوبی به نام شرکت می‌توانند میزان سود و زیان خود و تعهدات و دیون خود را دقیقا بدانند و در ضمن لازم نباشد بیش از سرمایه خود و یا سهام خود در شرکت متعهد و مدیون باشند به راحتی می‌توانند در این شراکت نقش بهتری بازی کنند. به یاد داشته باشید که در کسب و کارهای حقیقی چنانچه کسب و کار متضرر شود باید صاحبین سرمایه از همه دارایی خود و حتی زندگی شخصی خود برای برطرف کردن این دیون استفاد کنند.

از طرف دیگر امروز قریب به اتفاق مشتریان حقیقی و حقوقی تنها از کسب و کارهایی خرید می‌کنند و یا با آنها وارد معامله می‌شوند که اطمینان لازم را به آنها داشته باشند. هیچ چیز به اندازه یک شرکت ثبت شده اطمینان را نزد آنها زنده نمی‌کند. آنها می توانند با مراجعه به شناسه ملی ثبت شرکت به راحتی مطمئن شوند که کسب و کار ثبت شده و توسط دولت مورد حمایت است و در صورت متضرر شدن می‌توانند حق و حقوق خود را پیگیری کنند. ضمن اینکه بسیاری از شرکت‌های دولتی و یا خصوصی امروزه تنها با اشخاصی کار می‌کنند که دارای شخصیت حقوقی باشند یعنی قبلا برای ثبت شرکت اقدام کرده باشند. در واقع در آئین‌نامه‌های این شرکت‌ها دقیقا مشخص شده است که اگر کسب و کاری ثبت نشده باشد اجازه ندارد در مناقصات و مزایده‌ها و یا قراردادهای شرکت سهمی داشته باشد.

از دیگر مزایای ثبت شرکت می‌توان توان مالی و اعتبار بالاتر شرکت نسبت به شخص حقیقی نام برد. در واقع در این حالت فرد در قالب یک مدیرعامل و یا مدیر ارشد با مشتریان وارد مذاکره می‌شود و وجهه قابل قبول‌تری از خود نشان می‌دهد. استفاده از تسهیلات و وام‌های دولتی نیز برای کسب و کارهای حقوقی بسیار ساده‌تر و به میزان بیشتری در دسترس است.

از طرف دیگر شرکت‌ها به دلیل شراکت مشخصی که با سایر شرکا دارند می‌توانند دانش و علم دیگر شرکا را در کنار سرمایه آنها برای رشد کسب و کار به کار گیرند و یا با استخدام کارمندان و کارشناسان خبره از دانش و تخصص آنها برای رشد روز افزون کسب و کار استفاده کنند.

حمایتی که دولت از شرکت‌ها می‌کند، توان بالاتر شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای داخلی و بین‌المللی، امکان شراکت در برخی از حوزه‌های خاص سرمایه‌گذاری، توان بالاتر شرکت‌ها برای حضور در بازار و تجارت خارجی و غیره از دیگر عواملی هستند که اهمیت ثبت شرکت را برای شروع کار نشان می‌دهد.

چرا ثبت برند مهم است؟

اما چرا ثبت برند مهم است؟ هدف از ثبت شرکت تولید کالا و یا محصولات خاص و یا ارائه خدمات مختلف به بازار و جامعه‌ای خاص از مشتریان است. اما نمی توان کتمان کرد که در شرایط فعلی رقابت برای فروش بیشتر و به دست آوردن جامعه بیشتری از مشتریان برای موفقیت در کسب و کار بسیار جدی است.

هدف از ثبت برند در درجه اول داشتن نماد، تصویر، لوگو و یا علامتی است که بتواند محصولات و خدمات شرکت ما را نسبت به شرکا متمایز کند. در واقع اگر تولیدات و خدمات ما از نوع تولیدات و خدماتی باشد که توسط شرکت‌های دیگری نیز ارائه می‌شود لازم است که مشتریان حقیقی و حقوقی بتوانند محصولات و خدمات ما را نسبت به محصولات و خدمات شرکت‌های رقیب تشخیص دهند. بنابراین در درجه اول لازم است که مشتریان به واسطه این برند یا علامت تجاری بتوانند محصولات و خدمات ما را تشخیص دهند.

اما در اغلب موارد الزامی برای ثبت برند نیست و کسب و کارها ممکن است تشخیص دهند که بدون ثبت برند هم می‌توانند از برند استفاده کنند. اما اگر برند ثبت نشود به راحتی می‌تواند مورد سو استفاده واقع شود. عدم ثبت برند به افراد سودجو این فرصت را می‌دهد تا از برند ثبت نشده استفاده کنند و از آن برای فروش محصولات و خدمات خودشان استفاده کنند. بدون ثبت علامت تجاری یا برند مالکیتی بر برند نخواهید داشت و این می‌تواند به هر فرد اجازه دهد که در هر زمان بتواند این برند را به نام خود به ثبت برساند.

صرف نظر از مزیت متمایز کنندگی برند، برند قابلیت بازاریابی و تبلیغات شرکت را نیز بسیار بیشتر می‌کند. با استفاده از ثبت برند و اطمینان از مالکیت برند می‌توان به راحتی از تمامی ابزارهای بازاریابی و تبلیغات برای فروش بیشتر و توسعه بازار استفاده کرد.

برند اگر ثبت شده باشد اعتبار شرکت را افزایش می‌دهد و همین امر باعث می‌شود تا شرکت بتواند با جامعه بیشتری از مشتریان حقوقی داخلی و بین المللی تعامل کند، در نمایشگاه‌ها شرکت کند، از تسهیلات دولتی راحت‌تر استفاده کند، با شرکای حقوقی بیشتری شراکت کند و ده‌ها مزیت رقابتی دیگر که تماما در موفقیت شرکت تاثیر مستقیم دارد.

بنابراین پر واضح است که اگر به دنبال مسیر موفقیت درست در کسب و کار خود هستید ابتدا باید کسب و کار خود را با ثبت شرکت سر و سامان دهید، با توان مالی و فکری شرکا، شرکت را توسعه دهید، با کارمندان حرفه‌ای دانش شرکت را بهبود داده و خروجی شرکت را بهبود دهید و غیره و به دنبال آن با ثبت شرکت ضمن ایجاد تمایز بین محصولات و خدمات خودتان با دیگران، یک مزیت رقابتی بسیار مهم دیگر به‌خصوص برای شناخته شدن، معرفی شدن و توسعه دادن محصولات و خدمات پیدا کنید.

ضمن اینکه می‌توانید با اخذ کارت بازرگانی برای ثبت بین‌المللی برند نیز برنامه‌ریزی کنید و روی به بازارهای خارجی و برون مرزی آورده و مسیر فعالیت خود را به شکل بسیار بیشتری بدون تردید و نگرانی از سوءاستفاده شدن از برند توسعه دهید.

اگر برای ثبت شرکت و ثبت برند یا علامت تجاری نیاز به مشاوره تخصصی داشتید می‌توانید روی تخصص و تجربه غنی کارشناسان ما حساب ویژه باز کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.