خبر مهم:

کد مطلب: ۴۴۳۲۵۶

معاون وزیر کار خبر داد:

ثبت نام ۵۰۰ هزار کارگر برای دریافت بیمه بیکاری

ثبت نام ۵۰۰ هزار کارگر برای دریافت بیمه بیکاری

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وضعیت کسب‌وکارها در دوره شیوع ویروس کرونا پرداخت و گفت: حتی سیاست‌های حمایتی دولت برای حفظ مشاغل کافی نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حجت میرزایی، معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک برنامه زنده اینستاگرامی وزارتخانه مربوطه، در خصوص تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران صحبت کرد.

میرزایی در اظهارات خود به وضعیت کسب‌وکارها در دوره شیوع ویروس کرونا پرداخت که حتی سیاست‌های حمایتی دولت نیز برای حفظ مشاغل کافی نیست. متن کامل آن در این گزارش تجارت‌نیوز بخوانید:

امروز کرونا به یک پدیده پرآسیب تبدیل شده و دامنه تاثیرگذاری گسترده‌ای دارد.

در اقتصاد ایران از ابتدا اسفند ماه سال گذشته موضوع کرونا اعلام عمومی شد، در عرض یک هفته بسیاری از مشاغل تعطیل شدند و به تدریج بیشتر شدند. برخی با الزامات بهداشتی مثل استخر و سینما و برخی دیگر نیز مثل رستوران‌ها به خاطر نداشتن مشتری تعطیل شدند. به طور مثال حدود ۹۰ میلیارد تومان از شرکت رجا بلیت خریداری شد که با نزدیک شدن به عید بلیت‌های کنسل شده بیشتر شد و به همان میزان ۹۰ میلیارد تومان رسید که خیلی از شرکت‌ها توان بازپرداخت آن را نداشتند.

کرونا روی تقاضا، عرضه و زنجیره تامین ارزش تاثیر گذاشته و موجب افزایش نااطمینانی در اقتصاد شده است.

نوعی از وسواس و اضطراب به وجود آورده است و این نااطمینانی نسبت به افق زمانی نیز وجود دارد.

دامنه تاثیر کرونا در اقتصاد ایران ۴۵ صنف را در بر می‌گیرد که آسیب مستقیم دیده‌اند اما اصنافی که آسیب غیرمستقیم دیده‌اند خیلی بیشتر است.

سیاست‌های حمایت دولت از کارگران کافی نیست

برآورد می‌شود بین ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزش افزوده از کرونا آسیب ببیند و چهار میلیون شغل در معرض آسیب جدی هستند اما به این معنی این نیست که همه این چهار میلیون بیکار می‌شوند.

هرچه دوره این بیماری طولانی‌تر باشد ریزش نیروکار بیشتر شود و آثار آن روی ارزش افزوده در سطح کلان، اشتغال، درآمد خانوارها و کسب‌وکارها بیشتر می‌شود.

ثبت نام ۵۰۰ هزار کارگر برای دریافت بیمه بیکاری

با وجود سیاست‌های حمایتی دولت از کارگران تا به امروز ۵۰۰ هزار نفر از کارگران که با شیوع کرونا بیکار شده‌اند در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند که احتمالا در ادامه افزایش پیدا می‌کند، به نظر می‌رسد این سیاست‌ها برای حفظ اشتغال کافی نیست.

نرخ بیکاری در آمریکا از ۲٫۵ درصد به ۱۷ درصد رسیده است که پیش‌بینی می‌شود به ۳۰ درصد نیز برسد. برآورد می‌شود در ایتالیا نزدیک به ۳۰۰ میلیارد یورو از کرونا آسیب ببیند. در کشورهای دیگر نیز وضع به همین شکل است و به نظر می‌رسد در ۱۵۰ سال اخیر بی‌سابقه باشد؛ با ادامه این روند ممکن است گفته شود در ۲۷۰ سال گذشته یعنی پس از انقلاب صنعتی بی‌سابقه است.هنوز هیچ خبر امیدوارکننده‌ای وجود ندارد.

صادرات نفت در کمترین مقدار ۱۰۰ سال اخیر

ما در شرایطی با کرونا مواجه شدیم که در اوج تحریم‌های اقتصادی قرار داریم، میزان صادرات نفت ما به کمترین مقدار خود در ۱۰۰ سال اخیر رسیده و صادرات بسیاری از کالاهای دیگر نیز به کشورهای همسایه مثل ترکیه و عراق محدود شده وبه حداقل رسیده که امروز همان مقدار نیز محدودتر شده است.

در سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار درآمد صادراتی داشتیم که ۴۰ میلیارد از محل صادرات کالاها و ۱۰ میلیارد از محل گردشگری بوده، اما تقریبا همه این صادرات از بین رفته است چون هیچ مرزی برای صادرات وجود ندارد. از سوی دیگر نیز همه مرزها برای نهاده‌ها و مواد اولیه بسته شده است.

در سمت دیگر سقوط بی‌سابقه قیمت نفت که در بازارهای جهانی به ۱۲ دلار نیز رسید، یعنی بخش بزرگی از محصولاتی که در سال‌های گذشته صادر می‌کردیم مثل محصولات پتروشیمی و میعانات گازی به یک پنجم قیمت رسیده است، بنابراین حتی اگر مرزهای صادراتی باز بود تولید بسیاری از این کالا هیچ توجیهی برای تولید ندارد و بسیاری از بنگاه‌ها نباید تولید کنند و باید تعطیل باشند.

خوشبختانه در ۵۰ روزی که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، بنگاه‌ها و صنایع تولیدی به فعالیت خود ادامه داده‌اند، اگر چه با وجود کاهش تقاضا داخلی و جهانی موجودی انبارشان زیاد شده ولی بنگاه‌های فولادی و پتروشیمی به این امید هستند که در ماه‌های آینده بتوانند این اضافه انبار را بفروشند.

صنایع غذایی امکان صادرات ندارند اما در این دوره با افزایش تقاضا مواجه بودند، بنگاه‌های صنایع دارویی، تولید مواد شوینده، ارائه دهند‌گان خدمات تلفن همراه و خدمات اینترنتی افزایش تقاضا داشته‌اند؛ اما در مجموع تقاضا در کل اقتصاد کاهش پیدا کرده که نااطمینانی و کاهش شدید درآمدها دو علت آن هستند چون حتی خیلی از مشاغل غیررسمی نیز کار خود را از دست داده‌اند.

میرزایی در اظهارات خود به موضوع افزایش حقوق کارگران در سال جاری نیز پرداخت، که متن کامل آن را در لینک زیر بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جمع کنیدبابا بیمه بیکاری به همه تعلق میگیره بجزکارگرای ساختمانی فقط کارگرساختمانی حرام هست طرف مسافرکش هست بیمه بیکاری گرفته دوباره داره مسافرکشی میکنه به قول قدیما ازتوره میخوره هم ازکوره

    • ناشناس

      مگه مسافری هم هست که بکشه

    • ناشناس

      همه بیچاره شدن کارگر ساختمانی و مسافر کشو مغاژه دار نداره اونایی که پس اندازی نداشتن اول اسفند بدبخت شدن اونایی که یکم داشتن الان اونایی هم که بیشتر داشتن دو ماه دیگه فقط عده کمی که پشتوانه قوی دارن راحتن
      بیش از ۹۰٪ زیر خط فقر

  • ناشناس

    سلام اینترنتی واسه بیمه ثبت نام کنیم یانه
    هرماه چقدربایدپول بیمه بدیم

  • مرد بویراحمدی

    برای دولت متاسف هستم…مگه کارگران فصلی که بیمه ساختمانی رد می کنن….نون نمی خورن؟؟؟واریز پول حق شون هست…اما استفاده از بیمه بیکاری که این روزها چقده فشار روشون هست…حقشون نیست؟؟؟مگه ماها بنده خدا و در این مملکت زندگی نمی کنیم؟؟؟چرا بیمه بیکاری شامل همه میشه…فقط شامل ما کارگران فصلی و بدبخت نمی شه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    سلام خسته نباشید برای بیمه بیکاری چی کارباید انجام بدیم ممنون میشم راهنمایی کنید

  • ناشناس

    سلام خسته نباشی برای بیمه بیکاری چکار باید بکنیم وبه کجا برویم که ثبتنام کنیم مثل یارانه کرونا که به بعضی که واقعا پولدار هم هستن ماشین وخونه دارن الان یارانه ‌کرونا دریافت میکنن

  • ناشناس

    تو رو خدا جواب ما رو بدین ما الان بعد اردیبهشت هم بازم بی کاریم چون کارمون با بچه هاست نه میشه رفت اداره کار نه هزینه ها رو میشه جبران کرد بریم اونجا بدتر کرونا میگیریم با کلی رفت و امد و مسیرهای دور تو رو خدا مثل همین 3 ماهه تمدید کنید نیاز نباشه این همه ادم به خطر بیفتند از کارمند گرفته تا کارگر و دیگه اینکه 800 هزار تومان خدایی خیلی کمه اسفند ماه 500 هزار تومان ما که از اول اسفند بی کار بودیم چی